Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Jeg er måske - forhåbentlig:-o - snart færdig som cand.mag, skal aflevere speciale på næste fredag.
HVIS jeg bliver færdig, er jeg dagpengeberettiget fra omkring midten af oktober, men får først noget udbetalt i slutningen af november. Man har en måneds karantæne som nuuddannet.
Den måned jeg har karantæne, behøver jeg ikke tilmelde mig jobcenteret, og damen i a-kassen, som jeg snakkede med i dag, sagde, at hun syntes jeg skulle lade være med at tilmelde mig i den måned, og holde \"ferie\" og puste ud efter specialet, fordi jeg \"ville blive kaldt til samtale lige med det samme, jeg var tilmeldt\". Det er også fint nok, vil jo gerne i gang.
Men hvad sker der til den samtale? Hvad sker der generelt, når jeg er i dagpengesystemet?
Bliver jeg tvunget til at søge jobs, der ligger udenfor min uddannelse (den er ret bred, men ville være ked af at tvinges til at arbejde på fabrik (og nej, intet galt i det, det gør min mor, men vil jo gerne bruge min uddannelse bare lidt)), eller søge jobs der ligger håbløst langt væk - det skal jo hænge sammen med mandens job og Caroline. Vi har ikke råd til bil, så vil helst ikke skulle bruge mere end ½ time hver vej med det offentlige - måske lidt længere, hvis det er DRØMMEJOBBET.
Men hvad er MINE rettigheder i det er job-spil? Har jeg nogen overhovedet, eller skal jeg søge alt, hvad der står i deres database? Mener jeg har læst noget med at man skal søge 4 stillinger om ugen, og det er også ok, men skal det være alle stillinger, jeg potentielt kan tage? (nægter supermatkeder, been there, done that, og så vil jeg hellere få ingen penge).
Og hvornår ryger man i jobtræning eller aktiviering (det hedder det vist ikke mere), som nyuddannet? Så vidt jeg kan forstå, er de meget hurtigere på aftrækkeren for nyuddannede end folk der mister jobbet. Og igen: fint nok, vil gerne have et job.
Håber i kan hjælpe.
:SPernille - der synes verdenen pludselig blev stor og skræmmende, nu hvor der er en reel chance for at være færdig med skolegang...:'(:'(:'(