MusseMorTil3 skriver:
Ja så er min datter på 12 år vist ved at blive stor......der er ihvertfald efterspørgsel på at få lov til flere og flere ting i takt med at "alle de andre i klassen" må dit og dat.
Jeg synes at nogle ting er meget grænseoverskridende - bla. påstår min datter at flere at hendes klassekammerater har kærester og må være sammen med drenge efter skole. Også drenge som går klasser over dem selv osv.
Og de er lige fyldt 12 år mange af dem......de har make-up og "push-up" bh, får farvet hår, og shopper rundt alene i byen .... efter hvad min datter fortæller.
Herhjemme har vi endnu ikke givet lov til daglig sminke, drengekærester osv.
Min egen datter er meget drengefixeret. Jeg ønsker på hendes vegne at hun får mere fokus på veninderne - dem har hun efterhånden fået hægtet af. Det er ihvertfald meget sjældent hun tager nogen med hjem eller er ude hos nogen.....istedet plager hun om at lege med drenge.
Hun har været tidlig i pubertet, og er fuldt udviklet - nærmest som en kvinde og hun er lidt højere end mig.
Jeg gav på et tidspunkt efter omkring at hun kunne have en dreng med hjem hvis hun kunne sørge for at de "lavede" nogle aktiviteter f.eks wii, eller lign....og ikke murede sig inde på værelset. Det kunne hun selvfølgelig ikke helt overholde.
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om, hvad jeres døtre har fået lov til i hvilken alder.
Jeg synes at det er rigtig svært - jeg vil ikke begrænse hende for meget så hun evt. står udenfor pigefællesskabet, men omvendt så synes jeg altså at 12 år er meget tidligt, når man taler om drengekærester osv.
Hvis I er nogle derude, som vil dele jeres erfaringer med de "store" børn, så vil jeg meget gerne høre fra jer. Hvornår har I givet jeres børn lov til de forskellige ting som make-up, drenge, fester osv.

Jamen så kommer den gamle her lige på banen.
Jeg har jo 3 store unger, den yngste er 13 år.
og jeg er også haft plejebørn...teen-plejebørn og er gammel lærer for netop den alder.
Så jeg tror jeg kan snakke en hel del med om dette. 
Jeg synes det er fint at du sætter nogle grænser.
Når de kommer ind i hvalpeoprøret, så er det tid at sætte grænser og holde dem. Men det handler især om frihed under ansvar.
og så det at tale med med dem...virkeligt tale..om alt mellem stort og småt, så de får noget at forholde sig til.
Jeg synes heller ikke at makeup og hårfarvning høre en 12 årig til, mine har først fået lov til hårfarvning når de blev 15 og kun hver 3 md.
Men kærester derimod...helt ærligt.
Hvorfor i alverden FORBYDER du dog dit barn at have en kæreste??
Så er det hun vil begynde at snige sig til det og have det alligevel, og så kommer alle løgnene.
Mine unger har lært noget om prævention og så har jeg ellers ikke blandet mig.
Selvfølgelig har jeg diskuteret med mine unger om det at kaste sig i armene på fyre og piger, og hvilket stempel, der kan komme ud af det, men ligefrem forbyde det, synes jeg er for meget.
Har mine haft en kæreste, så er og har de altid været velkomne..både til overnatninger og alt det andet, der følger med.
Det tilkommer ikke os at blande os, for de gør det alligevel, men med snyd og bedrag, og det er vel ikke det du ønsker.
Hemmeligheden ved at fastholde en teen er, at de har et så dejligt og frit et hjem, at de er der med glæde, og også gerne vil have venner og kærester med ind i hjemmet, fordi de der, finder en oase og et fristed, hvor de kan være det de er, nemlig en gang snoskforvirrede møgunger, der er gennemført uansvarlige og helt og aldeles pragtfulde. 
jeg har yderst sjældent sagt nej til mine unger, men når jeg har gjort det, så har der også været en vægtig grund.
De er blevet hentet og bragt til alt. Og jeg har tjekket op med venners og veninders forældre, at de nu også har været der.
Ikke som kontrol, men for at være sikker på, at det man aftaler bliver overholdt, også fra de andre forældres vedkommende.
Når jeg har sagt nej til noget, har de fået den begrundelse, at jeg ikke er spor bange for hvad de skulle finde på, men hvad verden skal gøre mod dem, fordi de endnu ikke ved hvor slem den kan være.
Jeg har også altid sagt til mine unger, at de hjertens gerne må bruge mig som undskyldning, hvis kammeraterne ville have dem med til noget, som de egentligt ikke havde lyst til.
I den alder er det nemlig svært at sige nej til kammeraternes underlige påhit.
Og så er der det evigtgyldige..tillid.
Jo friere under ansvar de bliver opdraget, jo mindre vil chancen være for at de bryder tilliden imellem jer.
Mine unger har ikke fået lov til at rende rundt på gader og veje om aftenen, når de var 15 år, men så har vi hygget så meget desto mere omkring dem derhjemme.
De har heller ikke fået lov at gå til fester som sådan, før de var 16 eller 17 og så er de blevet hentet og bragt.
Da de var 17..har jeg tit stoppet bilen fuld af unge mennesker og så kørt for dem i byen. Så har jeg sat dem af ved et diskotek og er selv gået ind et andet sted, lige rundt om hjørnet.
De vidste hvor jeg var og jeg vidste hvor de var.
Og når det så var tid at skulle hjem, så kørte vi hjem.
De har ligeledes altid vidst at uanset hvad..om jeg så skulle køre om på den modsatte side af jorden, så skulle jeg nok komme og redde dem/hente dem.
Måske er jeg meget utraditionel, men jeg kan med sindsro sige at uanset hvilken "unge" jeg har haft under mine vinger, så er de alle sammen kommet velbeholdne ud på den anden side af den mærkelige tid, der hedder teen-årene.

Kærligst
Sussie