Anonym skriver:
Kunne rigtig godt tænke mig og hører jeres mening og om jeg evt. er helt forkert på den.
Så here we goes...
Min kæreste og jeg har en dejlig dreng på 7 måneder ca. Vi holder jul sammen på skift hos mine forældre og min kærestes forældre. Så hvert andet år er vi hos svigerfamilien. Så i år skal vi så holde hos mine svigerforældre, men i flere måneder har vi (kæresten og jeg) givet besked på at det godt kunne være vi ikke kunne komme til dem, da vores søn ikke kan sidde selv, og for at skåne hans ryg, så måtte det blive hos os. Mine svigerforældre bor i jylland, og os selv på sjælland. Det vil tage ca. 4 timer i bil derhen og selvfølgelig det samme tidsrum tilbage. Det skal lige siges at de har aldrig rigtig vist interesse for vores søn og deres første barnebarn. Hører slet ikke fra dem i måneder nogle gange, hvor min kæreste så ringer. Men de ringer ikke selv.Til jul, fødselsdage, barnedåb osv. får vi altid pengegaver. De tager ikke sin tid og går ud og finde en god personlig gave. De siger aldrig tak for de gaver vi giver dem, de siger ikke tak for mad, altså i min verden er de lidt uopdragne.Min egen mor strikker løs og køber gaver til ham hver uge og de er bare så glade for ham.
Det skal lige siges vi har en meget lille bil, barnevogn, os 3 og autostol, pusletaske og en sporttaske, ja så er bilen mega proppet. Så det ville også være mere hensynsfuldt at svigermekanikken kom til os. Vi ringer så for 3-4 uger siden og hører om de evt. kunne tænke sig og komme til os og så ville mine forældre også blive inviteret så de ikke skulle sidde alene, det kan mit hjerte slet ikke bærer. (De vidste de ikke da vi ringede første gang)Men så ventede vi og ventede får ingen respons på om det havde lyst eller ej. Så vi min kæreste ringer og hører. Han snakker med sin far, som altid er en spøgefulg, han lyder ligepludselig grav alvorlig og meget kort for hovedet. "Nej de ville ikke komme"
Nå tænkte min kæreste og blev rigtig gal og ked af det. De snakker så om lidt andet og samtalen bliver afsluttet. Så snakker min kæreste og jeg sammen og jeg beder min kæreste om at finde ud af om det måske var en misforståelse, da han jo somsagt er lidt af en spøgefulg. Han ringer så idag og snakker med sin mor. Det var rigtig nok vores bange anelser, de kunne slet ikke forstå det med vores søns ryg at vi ville skåne den, og for at være på den sikre side at han ikke skulle få dårlig ryg som voksen. Vi fortæller dem så at det ikke var fis men grav alvorligt at det kan skade en babys ryg at sidde for meget i en autostol/skråstol mm i for lang tid. At det tog de ikke hensyn til dengang min kæreste var en baby og hans søster. (Hun har så også røget begge sine graviditeter igennem)(Da jeg var gravid med min søn, så ville de ikke sige tillykke eller købe ting til baby for jeg kunne jo miste baby.Så siger min kæreste; Jeg har dårlig ryg og det vil jeg ikke have min søn skal have og det er ingen bebredelse. Hun blev gal og sagde" vi havde jo lov til at tænke selv"...."Og desuden har vi sagt nej til min datter og hendes mand og holde jul sammen med dem, (de bor på sjælland også)så vi bliver nødt til at sige nej til jer også....oh my good. Så vil de hellere tilbringe jul helt alene end sammen med familien.
Vi kunne jo holde det sammen alle sammen, men de vil ikke komme herover. Men de vil gerne komme mellem jul og nytår. Hvad sker der oveni hovedet på dem, hvad havde de forstillet sig?
Altså min overbevisning handler livet om at nyde det, holde af hinanden,
kærlighed og livet er da for kort til at man skal rende rundt og være gale...ej jeg kan slet ikke forstå dem. Men er det så her jeg er helt forkert på den mht. autostole? Er jeg for pylret mht. min søns ryg?
Undskyld det blev langt, prøvede at forklare det så overskueligt som muligt.
Jeg ville nok også holde det hjemme, det er jo ikke kun køreturen, for tror ikke det er så skadeligt hvis man gør det en enkelt gang eller 2, men jeg kan udemærket forstå man ikke vil tage den lange køretur, ville jeg nok heller ikke selv. Kan godt forstå hvis der er en årsag til de vil blive hjemme, men de kan jo så heller ikke tillade sig at blive sure og skuffede, for de kan i mine øjne heller ikke tillade sig, at sige dte skal være hos dem hver gang. vi hra en løs aftale om, at vi holder hvert andet år med svigerfamilien, og hver andet år med min familie. men hvor det bliver holdt, finder man jo så ud af. feks har jeg 2 sæt forældre, så de må jo deles om "mine år" mm man holder noget sammen.
Vi har dog snakket om, på trods af det er svigermekanikkens tur, næste år, at vi vil holde første jul med baby herhjemme. Så bliver min mor og stedfar, og mine svigerforældre/svogere inviteret, og så må dme som vil og kan komme, jo være med, det er det nemmeste selvom man ikke skal køre ret langt 
jeg kan godt forstå valget, og synes ikke du er pylret, og slet ikke med deres opførsel. jeg håber i får en rigtig dejlig jul hjemme, og en tradition er jo kun en tradition til man laver en ny