Lommepenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.630 visninger
13 svar
0 synes godt om
14. november 2010

Carina1977

Jeg er lidt i tvivl angående lommepenge til min 10-årige søn. Jeg synes jo han skal have nogen, men han skal selvfølgelig også lave noget for dem. Han har faste pligter herhjemme, som jeg ikke synes han skal have noget for. Det er oprydning på hans værelse, samt at gøre rent i buret ved hans marsvin.

Vi har tidligere haft den aftale at han skulle hjælpe mig med opvasken (ca. 2-3 gange i ugen) og det fik han så 50 kr. i måneden for. Men vi er ligesom kommet fra det igen. tit og ofte tager jeg jo opvasken, når han er i skole.

Men hvad gør i andre? Hvor meget får jeres børn i lommepenge? Og hvad skal de lave for at få dem?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2010

Steph_Laurits

Carina1977 skriver:

Jeg er lidt i tvivl angående lommepenge til min 10-årige søn. Jeg synes jo han skal have nogen, men han skal selvfølgelig også lave noget for dem. Han har faste pligter herhjemme, som jeg ikke synes han skal have noget for. Det er oprydning på hans værelse, samt at gøre rent i buret ved hans marsvin.

Vi har tidligere haft den aftale at han skulle hjælpe mig med opvasken (ca. 2-3 gange i ugen) og det fik han så 50 kr. i måneden for. Men vi er ligesom kommet fra det igen. tit og ofte tager jeg jo opvasken, når han er i skole.

Men hvad gør i andre? Hvor meget får jeres børn i lommepenge? Og hvad skal de lave for at få dem?

Har ikke selv børn, men da jeg var mindre der lavede min mor et "skema" hvor der stod forskellige ting på man kunne lave og så hvad jeg man fik for det.

F.eks. gå ud med skraldespanden, dække bord, tage af bordet, støvsuge osv.

Så var det jo lige pludselig sjovt at lave noget. Hehe.

Og så krydsede man jo af hvergang man havde gjort nogen af tingene og så fik jeg lommepengene hver måned!

Da jeg blev ældre lavede hun også en med karakterer, jo højere karakter, jo mere fortjeneste

Anmeld

14. november 2010

Carina1977

StephanieJ skriver:

Har ikke selv børn, men da jeg var mindre der lavede min mor et "skema" hvor der stod forskellige ting på man kunne lave og så hvad jeg man fik for det.

F.eks. gå ud med skraldespanden, dække bord, tage af bordet, støvsuge osv.

Så var det jo lige pludselig sjovt at lave noget. Hehe.

Og så krydsede man jo af hvergang man havde gjort nogen af tingene og så fik jeg lommepengene hver måned!

Da jeg blev ældre lavede hun også en med karakterer, jo højere karakter, jo mere fortjeneste

Det var en meget god ide....måske jeg skulle lave sådan et skema i fællesskab med min søn. Jeg synes jo han efterhånden er så stor at lommepenge er relevant. Det er jo rart for dem at tjene lidt, så de kan spare op til noget de virkelig ønsker sig

Tak for tippet

Anmeld

14. november 2010

SussieThyssen

Carina1977 skriver:

Eiii halvtreds kr om måneden..hvad kan en knægt på 10 bruge det til, hvis han skal gøre sig håb om at spare op til et eller andet eller lære at administrere det. Det forslår jo ikke engang til 2 Anders And blade.
50 kr om ugen må være rimeligt, det har min søn fået.
For det skulle han bære skraldeposen ud, passe sit værelse og hjælpe til med opvasken og hvad der elelrs kunne være af småting.

Kærligst
Sussie

Anmeld

14. november 2010

Steph_Laurits

Carina1977 skriver:

Det var en meget god ide....måske jeg skulle lave sådan et skema i fællesskab med min søn. Jeg synes jo han efterhånden er så stor at lommepenge er relevant. Det er jo rart for dem at tjene lidt, så de kan spare op til noget de virkelig ønsker sig

Tak for tippet

Lige præcis, og det gode ved det skema er jo at han kan følge med i hvor meget han har tjent, og mener han at han får for lidt i lommepenge, jamen så må han jo bare få flere krydser på skemaet.

Så han er jo selv herre over hvor meget han vil kunne "fjolle" for

Det var så lidt!

Anmeld

14. november 2010

Carina1977

SussieThyssen skriver:

Eiii halvtreds kr om måneden..hvad kan en knægt på 10 bruge det til, hvis han skal gøre sig håb om at spare op til et eller andet eller lære at administrere det. Det forslår jo ikke engang til 2 Anders And blade.
50 kr om ugen må være rimeligt, det har min søn fået.
For det skulle han bære skraldeposen ud, passe sit værelse og hjælpe til med opvasken og hvad der elelrs kunne være af småting.

Kærligst
Sussie

Han har været tilfreds med de 50 kr. *griner*  Nu er vi altså også kun 2, så det er begrænset hvor meget opvask vi har. men altså jeg spurgte jo også, for nærmest at få en ide om, hvor meget de skal have, for det har jeg ikke så meget forstand på.

Da jeg var 12 år, fik jeg 100 kr. i måneden for at vaske op alene, og vi var immervæk en familie på 5 mennesker. Det var egentlig udfra det, at jeg vurderede at en 50´er var rimlig.

Men det er rart at få ideer fra jer andre og ligesom høre, hvor meget i giver jeres børn, for som sagt jeg er lidt i tvivl omkring det.

Anmeld

14. november 2010

SussieThyssen

Carina1977 skriver:

Han har været tilfreds med de 50 kr. *griner*  Nu er vi altså også kun 2, så det er begrænset hvor meget opvask vi har. men altså jeg spurgte jo også, for nærmest at få en ide om, hvor meget de skal have, for det har jeg ikke så meget forstand på.

Da jeg var 12 år, fik jeg 100 kr. i måneden for at vaske op alene, og vi var immervæk en familie på 5 mennesker. Det var egentlig udfra det, at jeg vurderede at en 50´er var rimlig.

Men det er rart at få ideer fra jer andre og ligesom høre, hvor meget i giver jeres børn, for som sagt jeg er lidt i tvivl omkring det.

Nu er der jo gået temmeligt mange år siden, så der er nok gået en del inflation i priserne siden.
Så jeg vil da mene at hvis du ser på priserne omkring dig, så er der ikke meget du kan få for 100 kr om måneden, vel!?! 
Men han kan da sagtens have noget andet at lave. Fx kan det være ham, der ordner badeværelset, eller lægger vasketøjet sammen. Han kan fx også have en maddag.
Alle de små praktiske ting, kan en 10 årig sagtens klare.

Anmeld

14. november 2010

Svei

Carina1977 skriver:

Mine får men ikek fordi de gør noget..det er ikke en arbejdsplads med en familie og her hjælper alle til fordi der er brug for det og dem og ikke fordi de betales...200kr får min på 13 år..

Anmeld

14. november 2010

Carina1977

SussieThyssen skriver:

Nu er der jo gået temmeligt mange år siden, så der er nok gået en del inflation i priserne siden.
Så jeg vil da mene at hvis du ser på priserne omkring dig, så er der ikke meget du kan få for 100 kr om måneden, vel!?! 
Men han kan da sagtens have noget andet at lave. Fx kan det være ham, der ordner badeværelset, eller lægger vasketøjet sammen. Han kan fx også have en maddag.
Alle de små praktiske ting, kan en 10 årig sagtens klare.

En maddag er en god ide, for det er noget han elsker. Jeg synes også at det er godt at børn lærer at lave mad igennem opvæksten. Så kan de jo også finde ud af det, når de engang flytter hjemmefra

men 200 kr. i måneden synes jeg lyder fint....det kan jeg godt få råd til. Jeg har en lidt stram økonomi, man har ikke så mange penge at rutte med som førtidspensionist, men 200 kr. kan jeg godt undvære. Mark har fortalt mig at nogen fra hans klasse får 500 kr. i måneden i lommepenge, det kan jeg altså ikke være med til. Jeg må nok også indrømme at jeg synes det er for meget. Min søn ventede 1 år med at komme i skole, så hans klassekammerater er kun 9 år.

Anmeld

14. november 2010

Carina1977

Jbk skriver:

Mine får men ikek fordi de gør noget..det er ikke en arbejdsplads med en familie og her hjælper alle til fordi der er brug for det og dem og ikke fordi de betales...200kr får min på 13 år..

Min søn er også rigtig god til at hjælpe, og han forventer ikke at få noget for det. Han kan f.eks. af eget initiativ finde på at gå ud i køkkenet og gøre et fad med grøntsager og frugt klar, hvis vi skal hygge os sammen. Han kan også finde på at gøre toilettet rent, hvis han synes det trænger til det. Han forventer intet....det er mere mig der synes at han er nået den alder, hvor han skal have lommepenge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.