Hej med dig,
Jeg har lige kopieret et svar jeg tidligere har skrevet om samme emne. Jeg led selv forfærdeligt af sår i starten, så jeg føler virkelig med dig!!
Da jeg fødte i august fik jeg også med det samme sår på begge brystvorter. Jeg havde dem i 3-4 uger og det var forfærdeligt. Jeg fik dem først til at hele ved at malke ud med brystpumpe. Først malkede jeg på det ene bryst i nogle dage til såret der var helet -mens jeg ammede på det andet. Derefter byttede jeg over, så det andet kunne få lov til at hele. Det er vigtigt at såret er helt helet inden man begynder at amme igen.
Her er ellers nogle gode råd:
- Sørg for at skifte ammestillinger, så baby ikke belaster samme sted hele tiden. Am liggende og i tvillingestilling.
- Lad mælken tørre ind på vorten inden du tager bh'en på igen.
- Vær opmæksom på om det går svamt i sårene (kløe, svie og smerter også mellem amningerne). Hvis det sker skal i have noget creme.
- Du kan evt. prøve med silikoneammebrikker -de virker for mange (desværre ikke for mig).
- Brug ikke muslingeskaller! De er noget hø og sørger kun for at sårene er fugtige.
- Vær obs på, om babys tungebund er for kort, du kan evt. spørge sundhedsplejersken.
Håber at du kan bruge mine råd
/smølf
Anmeld