Frisørelev, kontanthjælp og gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.719 visninger
7 svar
0 synes godt om
12. november 2010

nissen51@ofir.dk

Hej alle.

Nu prøver jeg lige herinde, selvom jeg nok skal tale med både kommunen og en studievejleder.

Jeg vil gerne være frisør og kan sagtens finde praktikplads (Har nogle kort i ærmet)

Men pt. er jeg på kontanthjælp og vi forsøger også at blive gravide.

Hvordan og hvorledes gør man det hele?

Jeg er 26år, har ingen erhvervserfaring og har kommunens opbakning og vejledning til hjælp - jeg tænker bare lidt omkring økonomien?

Det er elevløn og det er ok, men hvordan med barsel, økonomien dér?

Mvh. Louise

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2010

morx4

elevløn skal du nok regne med giver lidt mindre end kontanthjælp, i hvertfald de første par år. normalt vokser den vist med din erfaring :-) men prøv en studievejleder, de ved normalt alt muligt om det der. :-D

Anmeld

12. november 2010

GUSO

Hej.. Når man er 26 kan man komme i voksenlære og så får man branchens mindsteløn for ufaglærte mener jeg.. Det er da værd at undersøge prøv at snakke med din sagsbehandler om det..

Anmeld

13. november 2010

nissen51@ofir.dk

Hej og tak for svar :-)

Jeg er med på alt det her med lønnen og det er også ok, men hvad når jeg skal på barsel? Hvad får man så? Og så går man jo glip af nogle ting i sit studie og hvem siger min salon/praktikplads er intr. i at vente på mig mens jeg er på barsel...? Kan de opsige mig?

Lidt flere spørgsmål hehe...

Anmeld

13. november 2010

GUSO

Hej.. Jeg vil altså uden at vide det tro at der gælder samme regler for elever som alm ansatte at man ikke kan fyre en gravid, og desuden kan man heller ikke så nemt fyre en elev... Tror du skal snakke med en studievejleder på udd stedet, de har nok svar på dine spørgsmål.. Håber du finder ud af det.. Knus Camilla

Anmeld

2. december 2010

Lielbardis

nissen51 skriver:

Hej og tak for svar :-)

Jeg er med på alt det her med lønnen og det er også ok, men hvad når jeg skal på barsel? Hvad får man så? Og så går man jo glip af nogle ting i sit studie og hvem siger min salon/praktikplads er intr. i at vente på mig mens jeg er på barsel...? Kan de opsige mig?

Lidt flere spørgsmål hehe...

Nu ved jeg ikke om du allerede har fået svar på dine spørgsmål, men ifølge min gamle studievejleder, så gælder det (hvis du har overstået prøvetiden på 3 måneder), at elevpladsen ikke kan fyre dig for at være gravid, og at du ikke har pligt til at fortælle dem om din graviditet indtil du er omkring 5 mrd. henne sådan ca, - selvom det jo selvfølgelig nok er en meget god ting at fortælle elevpladsen om det, før man ligner en kæmpe badebold. (;

- håber du kunne bruge svaret til noget. - står selv lidt i samme situation. trods at jeg ikke har elevplads endnu, eller en bebs.

Anmeld

2. december 2010

sandramor

Hejsa... jeg blev selv gravid med min datter da jeg var i lære som klinikassistent....

og der er ingen forskel på hveken økonomien eler barsel selvom man er i lære.. jeg fik løn fra ham i de så kaldte uger og derefter var det kommunen der gav mig barselspenge og du kan holde barsel lige som alle andre.. jeg hold 11 mdrs barsel....

knus herfra

Anmeld

2. december 2010

Trine89

Jeg står selv halvt i din situation. 

jeg er Elev dog ikke som frisør men elev

jeg lavede en tråd her inde om det sammen..

her er linket til den hvor jeg fik lidt svar:

https://www.baby.dk/debat/74317pi1/ordet-er-frit/barsel-og-elev.aspx 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.