Sproget igen!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2008

finkedinke

Min egne datter var utroligt lang tid om at komme i gang med sproget. Nu er hun næsten 7 og jeg ville nogle gange ønske hun ville holde pause:-)

Hendes gamle garvede dagplejer fortalte mig dengang at børn groft sagt bruger så meget energi på at lære sprog og motorik at de kun kan lære en ting af gangen. Sådan at de nogle børn er helt fantastiske til motorikken men slet ikke bruger krudt på sproget. Og andre er omvendte.
Jeg ved ikke om det er rigtigt, jeg kan godt som dagplejer se tendensen men jeg har ikke erfaring nok til at vurdere rigtigheden.
Umiddelbart lyder det som om i gør alt det rigtige. Vores yngste datter, Lærke er ørebarn og var forsinket i sit sprog, og det i gør er det samme vi blev rådet til med hende.

Når børn når 3-årsalderen bliver de tilbudt en sprogvurdering af en talepædagog. Vi skal til vurdering på torsdag og jeg er ret spændt når nu Lærke har haft alle de start vanskeligheder.

Berith

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2008

Loggidut

det er helt ok, de ikke siger vildt meget...sådan er nogle voksne jo også!

men har du lagt mærke til hvordan det forgår når hun ber om noget...peger hun bare, og så giver i hende det?

måske er det en ide at tvinge hende ud i at skulle sige tingenes navn, altså peger hun på kopppen så spørg hende hvad hun vil have, og spil dum hvis hun bare peger...forstår du?

min venindes søn gjore nemlig lidt det samme, men da han først kom i gang, ville snakken ingen ende tage!

din datter er helt perfekt, men skal måske bare tvinges ud i det?

Anmeld

14. august 2008

rlyn

Hej Lone.

På nuværende tidspunkt ville jeg ikke bekymre mig så meget. Der er virkelig forskel på, hvornår børn starter med at snakke for alvor.
Jeg tror egentlig din bedre halvdel kan have ret i, at hun nok har travlt med andre ting - eller hvordan det lige var du fik skrevet det ;)

Jeg synes det lyder til at I gør det rigtige mht at læse osv for hende.

Jeg ville være meget påpasselig med at tvinge det ind i hende. Uanset hvad, så er tvang på ingen måde den rigtige vej frem. Vil tro I kan risikere det stik modsatte resultat, at hun lukker mere i.

Bliv ved med at motivere hende som I går - i hendes tempo! ;)
Mht stikpillerne, så har jeg sq ondt af dig. Det er sq sårende og ikke særlig betænksomt af folk, at gå påpege "mangler" (forstå mig rigtigt hér ;)) hele tiden.

Knus
Rikke (H)

Anmeld

14. august 2008

miver

Hej igen ;)

Vil bare lige sige at hvis det blev aktuel med hørelæge om skal man ikke ha henvisning (det troede jeg osse man skulle men man kan bare ringe og få en til hos ørelægen).
Jeg tror heller ikke du bør bekymre dig men hvis du er usikker omkring det ville jeg kontakte en ørelæge så du ved med sikkehed der ikke er noget galt
Pøj pøj
(H) mie

Anmeld

14. august 2008

1977

Profilbillede for 1977
Nu har vi (gudskelov) ikke fået bemærkninger, men jeg kan da heller ikke lade være med at sammeligne Jesses sprog med de andre i dagplejen. Men da han blev 2 år i februar, talte han ikke særlig godt. Enkelte ord og resten var ren volapyk. Han har lavet sit eget sprog med en pige i dp og de to kunne simpelhen forstå hinanden, men det kunne vi andre ikke.

Herhjemme begyndte vi at have fokus på 1 ord om ugen. Det blev ligesom et tema for ugen. Det hjalp faktisk en del, men først indenfor de sidste 5-6 uger har hans sprog taget til i fart. Pludselig siger han mange ord rigtigt og sætter 3-4 ord sammen i en sætning (nej nej, mor ikke arbejd - Jesse arbejd :P). Han er stadig ikke på "niveau" med nogen af hans jævnaldrende, men jeg har haft en lang snak med min mor (er gog med ansvar for en talegruppe), og hun siger at der ikke er noget at være bekymret for.

Måske hun bare ikke har noget at sige? Jeg synes du skal tage det stille og roligt. Lær hende at bruge et sugerør - både suge og puste - for det træner musklerne. Det samme gælder for alm. mundøvelser såsom række tunge og synge lalalalala. Jeg er sikker på at lige pludselig en dag, ja så snakker hun godt og hele tiden :P

Anmeld

14. august 2008

lonemus

Hej tøser!

Jeg vil gerne sige mange tak for alle jeres dejlige indlæg, ihh hvor det varmer i mit hjerte....(L)(L).

I har (endnu) en gang overbevist mig om, at det vi gør som forældre, ja, det ER godt nok.
Stefanie kan så mange ting og er langt fremme motorisk, så sproget skal nok komme.........måske mere mig der skal have lidt tålmodighed!
Men jeg vil da lige overveje det, som Jeanne skriver, at have 1 nyt ord om ugen.........det syntes jeg kunne være en god løsning. Tak for tippet :)

Jeanne: Hun kan sagtens drikke med sugerør - og puste ;) :)) - jeg forstår din pointe :D.

Tak for hjælpen tøser.....hold k... hvor er I dejlige (L)(L)(H)(H)(H)(H)(H)(H)(H)

Lone

Anmeld

14. august 2008

Mette+Mathias

Hej

Vi havde nøjagtigt det samme med Mathias, han sagde meget få ord, men havde til gengæld mange hjemmelavede ord! (bu = morfar, mmor= mor, mmmmor= mormor, dis`Mathias, svømme = gøre som om man svømmer crawl osv.), faktisk meget intelligent tænkt, synes jeg. Hvis vi spurgte om han kunne sige f.eks. bil eller noget andet, sagde han bare nej

Han er så til gengæld, og har altid været, meget dygtig motorisk. Gik tidligt, spiste tidligt selv, spiste tidligt med kniv og gaffel, kunne bygge høje tårne da han ikke var ret gammel osv.

Vi var også ved ørelæge og på høreklinik, men der var heldigvis ikke noget galt. Så pludselig, da han var 2 år og 7-8 mdr. skete der noget!! I løbet af få uger begyndte han bare at snakke og forsøge at sige alt!!

Nu bliver han 4 til oktober, og han taler stadig ikke rent og heller ikke ligeså klart som andre i børnehaven, men alle kan forstå ham, og han har et kæmpe ordforråd!!

Men få da lige tjekket ørene, for der tager din læge nemlig fejl!! Der ER en grund til at tjekke dem tidligt, hvorfor skulle de ellers hørescreene nyfødte???

Så ja, han har været langsom om at lære det, men til gengæld var han ble-fri (også om natten) da han var 2,7 og kørte uden støttehjul da han var 3½, og sådan er der mange andre ting han også har kunnet, og så er han jo den dejligste dreng!! (H)

Anmeld

14. august 2008

Marie;-)

Vore Frederik taler også sit eget sprog - tror det er japansk! ;-)

Men jeg er ikke bekymret! Det skal du heller ikke være... Det skal nok komme helt af sig selv - lige pludselig!!

Marie :D

Anmeld

15. august 2008

Jordbærpigen

For at børn kan lære at tale, skal de høre ordene fra andre, for at kunne genkende ordet ved fx. at se på en genstand. Nogle børn har sværer ved dette, men det skal nok komme, uden tvivl:D
Din datter ved jo tydeligvis godt hvad det er I snakker om, men vil bare ikke sige ordet. I stedet skal du evt. spørge hende om, hvad der er på billedet og ikke spørge om hun fx. kan sige kat. For hun ved jo godt hvad det er..
Grunden til at din datter ikke siger så meget i vuggestuen, kan jo være, at hun stadig er lidt utryk ved at være der, hvis hun kun har været der i ca. 2 måneder. Og derfor svarer hun kun med ja, nej osv.
Giv det lidt tid, for tror bestemt ikke det har noget med hendes hørelse at gøre, tværtimod;)

Anmeld

15. august 2008

lonemus

Endnu en gang tak for alle jeres svar (H)

Jeg talte i dag med vuggestuen, da jeg virkelig har tænkt meget på det de sagde med sproget i går.
De sagde så, at det absolut ikke var så hårdt ment, men at de blot ville sikre sig Stefanie trives i vuggestuen. Hun er altid glad og i godt humør, derfor var de så lidt bange for, at hun måske alligevel ikke trives så godt, som de syntes - for de syntes hun trives rigtig godt. Men hvis hun talte herhjemme og ikke deroppe, så var deres vurdering jo ikke rigtig. Det var bare lige dét de ville sikre sig, derfor havde de spurgt.
Udover det var de slet ikke i tvivl om, at hun nok skal spytte ordene ud snart.....de havde de oplevet mange gange.

Men det var nu rart lige at tale med dem om det, samt høre at de syntes hun trives rigtig godt :). Yderligere sagde de også, at vi ikke kunne gøre mere, end vi allerede gjorde. - og at vi nok gjorde mere, end de fleste. Så det var jo også dejligt at høre.

Det var lige en lille opdatering :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.