Ja....nu er jeg s.. blevet rigtig ked af det igen!!!!
I dag da jeg henter Stefanie i vuggestuen, siger den ene pædagog: taler hun meget derhjemme? for hun siger kun ja og nej heroppe, så jeg tænker hun ikke bruger sit sprog!!
SLAM, SÅDAN - en ordentlig én på siden af hovedet, sådan følte jeg det. Hold op, hvor blev jeg ked af det........!
Stefanie fylder 2 år på tirsdag, men snakker ikke meget - jo, hun siger noget hele tiden, men det er med en masse forskellige lyde og armbevægelser. Hun kan sige: ja, nej, ja tak, nej tak, hov, av, hej, hej hej. Til gengæld forstår hun ALT vi siger til hende, hun husker alle rutiner og jeg kan sagtens give en ordre - f.eks. gå i skraldespanden osv., hvilket hun gør.
Hun forstår altså alt, men har bare meget svært ved at sætte ord på det. I vuggestuen kan nogle af børnene tale, men efter hun nu har gået dér i 1½ måned, har det ikke ændret på hendes ordforråd. Og det gør mig bare så ked af det........jeg har snart fået mange bemærkninger fra venner og bekendte, og i dag fik det altså bægeret til at flyde over. Hvorfor kan/vil min lille pige ikke snakke???
Min mand mener hun er lidt doven eller har travlt med noget andet - f.eks. er hun begyndt at interessere sig meget for toilettet og pottetræning.
Jeg har talt med både sundhedsplejersken og egen læge omkring det, men de siger det nok skal komme - bare så længe hun gerne vil fortælle en hel masse, samt hun forstår hvad vi siger til hende, så skal det nok komme. JA, MEN HVORNÅR??
Hun kan selv spise med ske og gaffel, drikke selv, tage det meste tøj af og på, løbe, hoppe, kravle op af alt osv.........hun er absolut ikke bagefter med noget som helst, kun lige sproget.
Har I et godt råd til, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe hende?
Vi taler meget herhjemme - og vi taler rent (ikke babysprog), klart og tydeligt. Jeg har ofte øjenkontakt med hende, når jeg snakker og jeg kan se hun kigger meget på min mund.
Det er bare så frustrerende det her...............!!
Lone
Anmeld