Sproget igen!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.440 visninger
34 svar
0 synes godt om
14. august 2008

lonemus

Ja....nu er jeg s.. blevet rigtig ked af det igen!!!!

I dag da jeg henter Stefanie i vuggestuen, siger den ene pædagog: taler hun meget derhjemme? for hun siger kun ja og nej heroppe, så jeg tænker hun ikke bruger sit sprog!!
SLAM, SÅDAN - en ordentlig én på siden af hovedet, sådan følte jeg det. Hold op, hvor blev jeg ked af det........!

Stefanie fylder 2 år på tirsdag, men snakker ikke meget - jo, hun siger noget hele tiden, men det er med en masse forskellige lyde og armbevægelser. Hun kan sige: ja, nej, ja tak, nej tak, hov, av, hej, hej hej. Til gengæld forstår hun ALT vi siger til hende, hun husker alle rutiner og jeg kan sagtens give en ordre - f.eks. gå i skraldespanden osv., hvilket hun gør.
Hun forstår altså alt, men har bare meget svært ved at sætte ord på det. I vuggestuen kan nogle af børnene tale, men efter hun nu har gået dér i 1½ måned, har det ikke ændret på hendes ordforråd. Og det gør mig bare så ked af det........jeg har snart fået mange bemærkninger fra venner og bekendte, og i dag fik det altså bægeret til at flyde over. Hvorfor kan/vil min lille pige ikke snakke???
Min mand mener hun er lidt doven eller har travlt med noget andet - f.eks. er hun begyndt at interessere sig meget for toilettet og pottetræning.

Jeg har talt med både sundhedsplejersken og egen læge omkring det, men de siger det nok skal komme - bare så længe hun gerne vil fortælle en hel masse, samt hun forstår hvad vi siger til hende, så skal det nok komme. JA, MEN HVORNÅR??
Hun kan selv spise med ske og gaffel, drikke selv, tage det meste tøj af og på, løbe, hoppe, kravle op af alt osv.........hun er absolut ikke bagefter med noget som helst, kun lige sproget.

Har I et godt råd til, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe hende?
Vi taler meget herhjemme - og vi taler rent (ikke babysprog), klart og tydeligt. Jeg har ofte øjenkontakt med hende, når jeg snakker og jeg kan se hun kigger meget på min mund.

Det er bare så frustrerende det her...............!!

Lone

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2008

miver

Jeg kan godt forstår du er frusteret og keg af det men hun kan jo ikke være god til det hele ;)
Min store pige har fået lægt dræn i ørene og skal have talepædegog ;) får lige at hjælpe hende med det sidste (du kan tro det osse har været hårdt for os og til tider stadig er det ).
vi har altid læst mange bøger og synget med Isabell . :
Kan hun li når i synger ville det måske være en ide
(H) mie

Anmeld

14. august 2008

lonemus

miver skriver:

Jeg kan godt forstår du er frusteret og keg af det men hun kan jo ikke være god til det hele ;)
Min store pige har fået lægt dræn i ørene og skal have talepædegog ;) får lige at hjælpe hende med det sidste (du kan tro det osse har været hårdt for os og til tider stadig er det ).
vi har altid læst mange bøger og synget med Isabell . :
Kan hun li når i synger ville det måske være en ide
(H) mie

Hvor gammel er din datter?
Har hun altid haft øreproblemer? Det har Stefanie aldrig haft og alle hørescreeninger har været normale.

Nej, jeg ved godt hun ikke kan være god til det hele, og det skal hun selvfølgelig heller ikke. Jeg er lykkelig for alle de ting hun kan, det må endelig ikke forstås som om jeg ikke er. Men jeg vil bare mene, at en pige på 2 år burde kunne sige flere ord......jeg ved godt der er meget stor forskel på børn, men alligevel er jeg meget bekymret. Mest af alt fordi jeg ikke ved, hvordan jeg bedst kan hjælpe/træne med hende.

Ja, hun elsker når vi synger - især når der indgår armbevægelser, f.eks. klappe-klappe kage eller lille peter ederkop. Så følger hun med og er vældig stolt af det.
Hun kan også sagtens genkende ansigter i fotoalbummet osv.

Tak for dit svar (H)

Anmeld

14. august 2008

Jan9e D

Jeg har ikke haft problemet tværtimod. Min datter snakker som et vandfald.

Men jeg har gjort det og gør det stadig at når vi sidder og læser historie og gerne vil lære hende et nyt ord. Så læser jeg fx, der kom en lille kat, så pegede jeg på katten og sagde KAT, klart og tydeligt. Og så sprugte jeg hende kan du sige kat, og så prøvede hun det, spurgte hvad siger katten, nogle gange kunne hun ikke huske det, men så sagde jeg det for hende og sluttede med at sige 2 Miauu siger den lille KAT.

Jeg fik meget ros fra min sp over at vi ikke brygte ord som missekat ect. Og hun mente at det var en af grundene til at hendes ordforråd er så stort. Men vi startede jo som sagt meget tidligt med det og det er jo med at finde din datters niveau og interesse, fx dyr, mennesker, natur ect.

(H) Jannie

Anmeld

14. august 2008

miver

Hej igen
Isabell fylder 5 år til jan. idag er hun god til at tale men har lidt problemer så vi venter bare på talepædagoen har holdt ferie , min datter er osse meget viljestræk hvis hun siger en brandbil er blå så er den blå (og vi skal næsten ha en mindre konflikt ) griner

Har du evt været hos ørelægen med hende (så har i det jo på det rene håber du forstå hvad jeg mener) så du ikke skal bryde dit hoved med det ;)

Kender godt de sange med store arm beværelser er et hit hos børn Isabell har lært en sang i børnhaven som vi synger i stor stil her og Naya sluger den råt ;)

Den hedder tre små aber (den er osse med arm beværelser )

(H) mie

Anmeld

14. august 2008

H+S Skjolgborg.

Hej søde.... Sådan er det også her dog syntes jeg hun kan sige mere ind hva min søn gjorede som tå år... Ja også tænker jeg helt ærlig de er jo kun lige bleve to år og kan ikke være gode til alt..
Min læge skriv igår til hendes 2 års tjek trives godt.Hmmmm ja det hved han jok kun sådan set udfra hva jeg fortalt om hende ja også sagde han hun er vejre og er fin høj 89 cm og 12.5 kg vokse 6 cm på 11 mdr da hendes 1 års tjek var i sep 07...Ud over det så fortå hun også hva vi siger er også god til af gøre ting uden af sige det nu f.eks tager vi hendes ble af går hun selv ud med den i skaldespanden og når vi siger vi skal have aftensmad kommer hun løben ud og ville dække bor.Ja og tænder jeg får støvsugeren siger jeg vil også tager hun den...
Huns siger allde de ord du skriver ja også mor far og dorebror..
Men jeg tager det nu ret rolig... med et så er din datter nok fremme i skoen... ikke alle børn kan snakke godt far 1 år eller 2 års aldren...Men dog var det i en børnehave de sagde kun de små ord og sætningen kunne jeg se problemme men nu som 2 år... rolig nu...Hop op og fald lidt ned på det søde...Når tid kommer sted..
Mange knus fra henritte

Anmeld

14. august 2008

lonemus

Jan9e D skriver:

Jeg har ikke haft problemet tværtimod. Min datter snakker som et vandfald.

Men jeg har gjort det og gør det stadig at når vi sidder og læser historie og gerne vil lære hende et nyt ord. Så læser jeg fx, der kom en lille kat, så pegede jeg på katten og sagde KAT, klart og tydeligt. Og så sprugte jeg hende kan du sige kat, og så prøvede hun det, spurgte hvad siger katten, nogle gange kunne hun ikke huske det, men så sagde jeg det for hende og sluttede med at sige 2 Miauu siger den lille KAT.

Jeg fik meget ros fra min sp over at vi ikke brygte ord som missekat ect. Og hun mente at det var en af grundene til at hendes ordforråd er så stort. Men vi startede jo som sagt meget tidligt med det og det er jo med at finde din datters niveau og interesse, fx dyr, mennesker, natur ect.

(H) Jannie

Hej Jannie!

Tak for dit svar!

Vi har sådan nogle peg-lær-bøger, som vi hun eeeeeeeelsker at kigge i, så dem læser vi meget i. I bogen står nogle spørgsmål, man kan stille børnene. Dét kan hun også godt finde ud af.

Problemet er bare, at hun prøvet slet ikke at sige ordene....hvis jeg siger til hende; kan du sige kat? JA siger hun så. Så siger jeg til hende, at hun skal prøve at sige det, kat, kan du sige det. Nej siger hun så!
Hun prøver slet ikke.....det er lige som om hun slet ikke gider......!!

Lone

Anmeld

14. august 2008

lonemus

miver skriver:

Hej igen
Isabell fylder 5 år til jan. idag er hun god til at tale men har lidt problemer så vi venter bare på talepædagoen har holdt ferie , min datter er osse meget viljestræk hvis hun siger en brandbil er blå så er den blå (og vi skal næsten ha en mindre konflikt ) griner

Har du evt været hos ørelægen med hende (så har i det jo på det rene håber du forstå hvad jeg mener) så du ikke skal bryde dit hoved med det ;)

Kender godt de sange med store arm beværelser er et hit hos børn Isabell har lært en sang i børnhaven som vi synger i stor stil her og Naya sluger den råt ;)

Den hedder tre små aber (den er osse med arm beværelser )

(H) mie

Hej igen!

Jeg talte med lægen i tirsdags, om hun skulle til ørelæge, men det syntes hun absolut ikke. Normalt gjorde man ikke noget før 3-års alderen. Og min læge var ikke i tvivl om det nok skulle komme, eftersom hun forstår alting.

Måske det bare er mig der er alt for frusteret......syntes bare det er svært at være andet, eftersom jeg hele tiden får stikpiller om det!

Lone (H)

Anmeld

14. august 2008

H+S Skjolgborg.

p,s ud over det søde så øver jeg meget med når jeg giver tager nået osv siger ord håndklæde f.eks ca tre gange...
ja også er jeg begynde med en dyrbog,farvebog... så hun kan lære dyr navne,lyden,farverne..
tro ikke man kan gøre meget mere...
bare lidt et råd øv og prøv det..Hun skal nok sige til når hun ikke gider mere gør victoria så det er max 10-20 min pr dag her pt..
Knus fra henriette

Anmeld

14. august 2008

lonemus

henriette larsen skriver:

Hej søde.... Sådan er det også her dog syntes jeg hun kan sige mere ind hva min søn gjorede som tå år... Ja også tænker jeg helt ærlig de er jo kun lige bleve to år og kan ikke være gode til alt..
Min læge skriv igår til hendes 2 års tjek trives godt.Hmmmm ja det hved han jok kun sådan set udfra hva jeg fortalt om hende ja også sagde han hun er vejre og er fin høj 89 cm og 12.5 kg vokse 6 cm på 11 mdr da hendes 1 års tjek var i sep 07...Ud over det så fortå hun også hva vi siger er også god til af gøre ting uden af sige det nu f.eks tager vi hendes ble af går hun selv ud med den i skaldespanden og når vi siger vi skal have aftensmad kommer hun løben ud og ville dække bor.Ja og tænder jeg får støvsugeren siger jeg vil også tager hun den...
Huns siger allde de ord du skriver ja også mor far og dorebror..
Men jeg tager det nu ret rolig... med et så er din datter nok fremme i skoen... ikke alle børn kan snakke godt far 1 år eller 2 års aldren...Men dog var det i en børnehave de sagde kun de små ord og sætningen kunne jeg se problemme men nu som 2 år... rolig nu...Hop op og fald lidt ned på det søde...Når tid kommer sted..
Mange knus fra henritte

Hej Henriette!

Dejligt at høre fra dig (H)

Får du ikke stikpiller af venner/bekendte??

Stefanie smider også bleen i skraldespanden, dækker bord, putter tøj i vaskemaskinen, tager tøj ned fra tørrestativet osv., hun er meget med herhjemme - hvilket til gengæld har overrasket vuggestuen, at hun var så god til at hjælpe til.

Prøver din datter at sige ordene? Det gør Stefanie slet ikke.....det er lige som om hun slet ikke gider........

Tak for dine opmuntrende ord........(H)(H)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.