aftaler vedr. julegaver?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.157 visninger
14 svar
0 synes godt om
10. november 2010

thildemus

Nogen herinde der har gode råd til hvad man kan gøre i forhold til gaver (relevant her til jul, men også gaver i løbet af året). Mit barns far har en idé om at materialistiske ting er vejen til børns hjerte. Jeg derimod synes det er vigtigt at børn lærer at værdsætte gaver og legetøj med mindre men gode ting. Jeg har set mange gange hvordan nogle børn begraves i gaver og bliver helt bombarderet af indtryk og skal bruge flere timer på at åbne deres gaver under juletræet.

Selvfølgeligt skal de have gaver og det er ikke sådan at vores barn mangler noget. Men jeg mener bare ikke at det behøver at tage overhånd. Faren til mit barn mener derimod at man sagtens kan bruge BETYDELIGE beløb på diverse gaver til børn i 3-5 års alderen. Han er også meget opsat på at fortælle barnet, at han KAN - hvorimod mor IKKE kan (=>økonomisk, og når han fortæller det kommer det ikke af et godt hjerte. Men dette er i øvrigt på ingen måde grunden til, at jeg synes det er bedre at købe få gode gaver).

Hvad gør I hvis I er uenige i delefamilier?? Jeg ved jo i virkeligheden godt, at man ikke kan gøre noget, hvis man er uenige. Men har I lavet nogle specielle aftaler indbyrdes eller lignende?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2010

Svei

Jeg lader være med at bruge energi på noget jeg ikke kan ændre og glædes over at jeg har mine børn mest og nok skal påvirke dem i den  retning som jeg mener er vigtig

Lad din x gå amok i gaver til dit barn , der går jo intet af dig eller andre den grund...værre hvis der skete det som min x og hans familie gjorde, de stoppede med at give min søn gaver....

Jeg tror sagtens børn kan magte at f¨mange gaver uden at blive børn der går op i det materielle, samtidig tror jeg også at man kan skabe børn der kun får lidt men tror det er det købte der gælder...det er ikke gaverne der skaber børnene, men de værdier og den måde børnene lærer at se verden på der gør det....det er i hvert fald min overbevisning..

Men gør det du tror på og lad din x gøre det samme...det vedkommer jo faktisk ikke dig...

Anmeld

10. november 2010

thildemus

Jbk skriver:

Jeg lader være med at bruge energi på noget jeg ikke kan ændre og glædes over at jeg har mine børn mest og nok skal påvirke dem i den  retning som jeg mener er vigtig

Lad din x gå amok i gaver til dit barn , der går jo intet af dig eller andre den grund...værre hvis der skete det som min x og hans familie gjorde, de stoppede med at give min søn gaver....

Jeg tror sagtens børn kan magte at f¨mange gaver uden at blive børn der går op i det materielle, samtidig tror jeg også at man kan skabe børn der kun får lidt men tror det er det købte der gælder...det er ikke gaverne der skaber børnene, men de værdier og den måde børnene lærer at se verden på der gør det....det er i hvert fald min overbevisning..

Men gør det du tror på og lad din x gøre det samme...det vedkommer jo faktisk ikke dig...

Nej ved godt at det ikke vedkommer mig

Du har nok ret i, at jeg ikke skal bruge energi eller tankevirksomhed på det.

Mht til børn der får usandsynligt mange gaver, kan jo ikke udtale mig generelt. Men de børn i min familie og omgangskreds i øvrigt der bliver/er blevet overdynget med gaver har bare en tendens til ikke at kunne værdsætte gaver. Som regel sidder de og kigger efter den næste gave inden de er færdige med at pakke op. Sådan ligesom den tykke bror i den første Harry Potter film, hvis du kan huske den

Men børn bliver selvfølgeligt påvirket af alle parter - af far såvel som mor

Anmeld

10. november 2010

Svei

thildemus skriver:

Nej ved godt at det ikke vedkommer mig

Du har nok ret i, at jeg ikke skal bruge energi eller tankevirksomhed på det.

Mht til børn der får usandsynligt mange gaver, kan jo ikke udtale mig generelt. Men de børn i min familie og omgangskreds i øvrigt der bliver/er blevet overdynget med gaver har bare en tendens til ikke at kunne værdsætte gaver. Som regel sidder de og kigger efter den næste gave inden de er færdige med at pakke op. Sådan ligesom den tykke bror i den første Harry Potter film, hvis du kan huske den

Men børn bliver selvfølgeligt påvirket af alle parter - af far såvel som mor

Ok..men tror du kun det er pakkernes skyld? ved godt de små ikke magter det...men altså, de større kan jo godt overskue noget mere.

Jeg køber selv en masse gaver, ikke dyre, da jeg ikke vil bruge en formue, men jeg synes det er skønt at der er mange gaver og ungerne er helt vilde...det samme var jeg som barn, det var ikek dyrt, men det var bare skønt med alle de gaver...

Anmeld

10. november 2010

thildemus

Jbk skriver:

Ok..men tror du kun det er pakkernes skyld? ved godt de små ikke magter det...men altså, de større kan jo godt overskue noget mere.

Jeg køber selv en masse gaver, ikke dyre, da jeg ikke vil bruge en formue, men jeg synes det er skønt at der er mange gaver og ungerne er helt vilde...det samme var jeg som barn, det var ikek dyrt, men det var bare skønt med alle de gaver...

Det er primært de små jeg tænker på når jeg taler om overvældelsen. Her tror jeg også mængden af gaver kan bliver for overvældende - idet de jo ikke aner hvad ting koster. Min dreng kan blive lige så glad for en bil bygget i tomme sodavandsflasker som han ville blive for et kareoke anlæg (faktisk måske mere glad for de billigere ting han kan vælte rundt med uden nogen voksne i nærheden).

Med de større børn, tror jeg det afhænger af barnet, og her tror jeg sagtens at man kan lave en masse mindre gaver. Men her er barnet også mere bevidst både om selve gaverne men også i udfærdigelsen af ønskelisten.

Anmeld

10. november 2010

Svei

thildemus skriver:

Det er primært de små jeg tænker på når jeg taler om overvældelsen. Her tror jeg også mængden af gaver kan bliver for overvældende - idet de jo ikke aner hvad ting koster. Min dreng kan blive lige så glad for en bil bygget i tomme sodavandsflasker som han ville blive for et kareoke anlæg (faktisk måske mere glad for de billigere ting han kan vælte rundt med uden nogen voksne i nærheden).

Med de større børn, tror jeg det afhænger af barnet, og her tror jeg sagtens at man kan lave en masse mindre gaver. Men her er barnet også mere bevidst både om selve gaverne men også i udfærdigelsen af ønskelisten.

Men de små siger jo heldigvis selv fra...så lad da manden gå amok...er da altid skønt med en masse nyt legetøj-... så slipper du for at bruge penge på det..

Anmeld

10. november 2010

thildemus

Jbk skriver:

Men de små siger jo heldigvis selv fra...så lad da manden gå amok...er da altid skønt med en masse nyt legetøj-... så slipper du for at bruge penge på det..

Det vil jeg gøre Tak for dine svar

Anmeld

10. november 2010

Svei

thildemus skriver:

Det vil jeg gøre Tak for dine svar

Så lidt da.... god jul når du kommer dertil.. min x's familie gør meget mere ud af jul end vi gør i min familie og jeg glæder mig over alt det drengene får der, selvom jeg ikke kan snuppe den familie...men mine børn får jo glæde af det..

Anmeld

10. november 2010

tinasmor

Jeg har det nok lidt som trådstarter. Synes det tager overhånd. Men hvad hvis I havde været sammen, hvad ville I så havde gjort? Så havde I måske nået til et kompromi? Men på den anden side så synes jeg, at når I er skilt, så må han havde lov at gøre tingene på den måde han synes. Personligt ville jeg nogle gange ønske, at man kunne tage alle de gaver barnet fik juleaften (inden barnet så dem) og så tog 12 væk og gav 1 hver måned. Jeg tror barnet ville være meget mere glad for hver enkelt gave. Men ved også godt, at det kan man jo ikke, for bedsteforældre, moster, tante osv. ønsker jo at se glæden hos barnet når det åbnes op. Men for mig ville det være perfekt hvis de i stedet fik 1 hver måned.

Nå, men for at svare på spørgsmålet (som jeg slet ikke er kvalificeret til, da jeg ikke er skilt så synes jeg bare, at du skal lade x´en kører det løb. Det bliver jo nok det samme de næste 18 år .

Anmeld

10. november 2010

thildemus

tinasmor skriver:

Jeg har det nok lidt som trådstarter. Synes det tager overhånd. Men hvad hvis I havde været sammen, hvad ville I så havde gjort? Så havde I måske nået til et kompromi? Men på den anden side så synes jeg, at når I er skilt, så må han havde lov at gøre tingene på den måde han synes. Personligt ville jeg nogle gange ønske, at man kunne tage alle de gaver barnet fik juleaften (inden barnet så dem) og så tog 12 væk og gav 1 hver måned. Jeg tror barnet ville være meget mere glad for hver enkelt gave. Men ved også godt, at det kan man jo ikke, for bedsteforældre, moster, tante osv. ønsker jo at se glæden hos barnet når det åbnes op. Men for mig ville det være perfekt hvis de i stedet fik 1 hver måned.

Nå, men for at svare på spørgsmålet (som jeg slet ikke er kvalificeret til, da jeg ikke er skilt så synes jeg bare, at du skal lade x´en kører det løb. Det bliver jo nok det samme de næste 18 år .

Det er lige det: da vi var sammen var vi enige om, at der skulle være få men gode gaver. Ikke nødvendigvis dyre, men bare nogle som vi vidste vores barn ville være glad for. Efter brud har han så åbenbart ændret mening - om alle ting som vi har talt igennem vedrørende opdragelse, gaver osv. Men selvfølgeligt er tingene også ændret sig og jeg er meget opmærksom på at gaverne måske er en form for kompensation - hvilket jeg på nogle måder godt kan forstå. Ville bare ønske, at det ikke tog overhånd.

Men som både du og Eva siger, så vil jeg ikke sige noget eller på anden måde reagere. Det vil formentligt også gøre det hele værre Jeg vil bare nyde vores jul Tak for dit svar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.