Barsel?!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.690 visninger
20 svar
0 synes godt om
8. november 2010

piadas

Jeg er begyndt at glæde mig rigtig meget til at skulle på barsel, men jeg synes, der er lang tid til lillejuleaften, som er min sidste arbejdsdag...

Jeg kan egentlig først gå fra d. 5. januar, men bruger nogle omsorgsdage samt noget restferie, så jeg kan holde juleferie og slippe for at skulle arbejde mellem jul og nytår! Med tanke på jeg sikkert først føder midt i februar, får jeg derfor (måske) næsten to måneders barsel, inden jeg føder.

Jeg regner med at starte med at arbejde igen seneste 1. november, så jeg får 8-9 måneder hjemme sammen med lillesøster. Resten af min barsel bruger jeg så på at holde en fridag om ugen det næste år eller halvandet. Det er bare skidesmart, det er blevet sådan. Det kunne jeg ikke med de to store, så det, tror jeg, bliver rigtig godt.

Min mand er selvstændig og skal ikke bruge noget af barselsorloven, så jeg kan få det hele! Selvfølgelig lige bortset fra et par uger efter fødslen. Han arbejder skiftevis rigtig meget en uge og holder derefter fri ugen efter, så behovet er heller ikke så stort.

Hvornår starter jeres barselsorlov, og er I begyndt nedtællingen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2010

Karina84

Jeg holder ikke noget barsel, da jeg er studerende og er derfor mere fleksibel i forhold til at tage det lidt som det som kommer  Men jeg stopper på mit fritidsjob her til d.1 dec og er du gal jeg glæder mig!

Jeg ser dog også frem til at vi om nogle år forhåbentlig skal have nummer 2 og vil så der nyde min barsel og mine unger så meget som jeg nu kan

Anmeld

8. november 2010

Mettemus

Jeg går på barsel fra mit fritidsjob d. 16. december. Det er fire uger før termin og da det er butiksarbejde er jeg ret spændt på hvor meget jeg rent faktisk vil være værd til sidst. Der er lidt over en måned til og jeg glæder mig! Både fordi det er ved at være hårdt, men også fordi jeg har rigtig mange løse ender jeg skal have samlet til sidst, så det bliver rart ikke at skulle tænke på arbejde også.

Mht studiet tager jeg et fag næste semester som starter 1. februar (har termin 13. januar). Jeg havde ellers tænkt mig at holde et års pause, men da dette fag hænge virkelig tæt sammen med et jeg har taget i år og er uden mødepligt, tager jeg det ene fag alligevel (har normalt tre). Jeg vælger dog at udskyde eksamen til august, så det gir mig alligevel nogle frimåneder.

Men det korte af det lange: JA jeg glæder mig til barsel om 39 dage

Anmeld

8. november 2010

DK

Karina84 skriver:

Jeg holder ikke noget barsel, da jeg er studerende og er derfor mere fleksibel i forhold til at tage det lidt som det som kommer  Men jeg stopper på mit fritidsjob her til d.1 dec og er du gal jeg glæder mig!

Jeg ser dog også frem til at vi om nogle år forhåbentlig skal have nummer 2 og vil så der nyde min barsel og mine unger så meget som jeg nu kan

Hvor meget arbejder du på dit fritidsjob? Man kan jo også få barselsdagpenge fra fritidsjobbet, hvis man bare har haft nok timer! For at være berettiget til barseldagpenge, skal du som hovedregel have været i beskæftigelse i 13 sammenhængende uger umiddelbart før orloven påbegyndes, og have arbejdet mindst 120 timer i denne periode. Det er altså under 10 timer om ugen, og så kan du få barselsdagpenge OG barselsklip fra SU!!!

Så tøv lige en kende med at kvitte jobbet!! Ring evt. og spørg din fagforening, og hvis du ikke har sådan en så kan kommunen hjælpe dig!

Anmeld

8. november 2010

Sofia

Jeg har en eksamen den 12. januar, og derefter starter min barsel på en måde.. jeg skal først føde 27. marts, så i de 2.5 måned der er mellem min sidste eksamen og min termin, skal jeg skrive en opgave på 15 sider (på engelsk, gyyyys), men det kan jeg jo sidde hjemme med og behøver kun til undervisning 3 timer i ugen.

Jeg tager 8 månders barsel efter jeg har født - som planerne er nu i hvert fald. Tror det bliver rigtig skønt!!

Anmeld

8. november 2010

CA

Jeg går på barsel d. 18. december. Glæder mig rigtig meget til at komme ud af aktiveringsystemet. Har haft min første dag i køkken i dag. Hyggeligt at gå og sludre, men arbejdet i sig selv kunne jeg godt undvære. Er bare helt færdig nu efter 5 timer!! Suuuuk min ryg og hofter har haft bedre dage! Så ja, jeg glæder mig rigtig meget til barsel!!

Vi har stadig ikke besluttet om jeg skal starte på uddannese 1. august eller 1. november. Uanset hvad, vil min mand gerne have 1 eller 2 mdr. bagefter.

Jeg kender ikke helt reglerne for hvordan det er med barsel når jeg går ledig før. Det er noget med at man så ikke kan gemme noget... Min mand er også ved at finde ud af om han kan dele noget af hans ud over den tid jeg er på barsel, så han f.eks. altid har fri om mandagen, men det kommer vist an på hvilke regler den enkelte arbejdsplads har for mænd på barsel... Jeg synes det er lidt forvirrende det hele...

Anmeld

8. november 2010

blomst84

Jeg går officielt på barsel den 19. November :-) har termin 13. Januar så 8 uger før, men har været sygemeldt siden august så tæller ikke rigtig ned :-) jeg regner med at komme tilbage på jobbet , december næste år, men kommer an på plads i vuggestue /dp til lillepigen :-)

Anmeld

8. november 2010

AnneBJ

Jeg har ret til at gå på barsel 20. februar, 4 uger før termin. Til mit held, er den 20. feb. søndag i uge 7 =vinterferie. Altså kan jeg gå fra allerede fredag i uge 6 - den 11.

Jeg tæller ikke ned endnu, men jeg glæder mig rigtig meget. Jeg er studerende, og har haft meget ujævnt skema siden august. I oktober havde vi fx max 3x undervisning a´3 timer om ugen, i denne uge har vi 7 x undervisning af 3 timer. Det lyder ikek af meget, men så er der jo lektierne, når man kommer hjem og kan høre hvor højt dynen kalder

Men lige om lidt har jeg 3 uger til en skriftlig eksamen, og derefter har jeg 2 uger af december med mit liniefag og så juleferie

Jeg starter op på studiet igen 1. feb 12, så jeg holder også næsten et års barsel

Anmeld

8. november 2010

piadas

Carina87 skriver:

Jeg går på barsel d. 18. december. Glæder mig rigtig meget til at komme ud af aktiveringsystemet. Har haft min første dag i køkken i dag. Hyggeligt at gå og sludre, men arbejdet i sig selv kunne jeg godt undvære. Er bare helt færdig nu efter 5 timer!! Suuuuk min ryg og hofter har haft bedre dage! Så ja, jeg glæder mig rigtig meget til barsel!!

Vi har stadig ikke besluttet om jeg skal starte på uddannese 1. august eller 1. november. Uanset hvad, vil min mand gerne have 1 eller 2 mdr. bagefter.

Jeg kender ikke helt reglerne for hvordan det er med barsel når jeg går ledig før. Det er noget med at man så ikke kan gemme noget... Min mand er også ved at finde ud af om han kan dele noget af hans ud over den tid jeg er på barsel, så han f.eks. altid har fri om mandagen, men det kommer vist an på hvilke regler den enkelte arbejdsplads har for mænd på barsel... Jeg synes det er lidt forvirrende det hele...

Det kan jeg godt forstå...da jeg fik den første, var jeg lige kommet hjem fra et to-årigt ophold i London, hvor jeg fandt min mand. Vi opdagede, at jeg var gravid en uge efter vi var kommet hjem til DK, og så var det altså ikke nemt at finde et job - hej, jeg hedder Pia, jeg skal føde om 7 måneder - vil du ansætte mig? NOT! Så jeg blev også sendt ud i aktivering, som ikke gjorde min ryg særlig godt. Lægen ville ikke rigtig høre på mig, men jeg fik da min sagsbehandler til at finde noget andet, jeg kunne lave, så det gik heldigvis fint indtil fødslen!

Det lyder da også mærkeligt, at de sætter dig til at arbejde i et køkken, når du er i 3. trimester? De må da vide, at det er hårdt at stå op i så lang tid? Kan godt forstå, du glæder dig til barsel! Uh, det gør jeg altså også!

Anmeld

8. november 2010

CA

piadas skriver:

Det kan jeg godt forstå...da jeg fik den første, var jeg lige kommet hjem fra et to-årigt ophold i London, hvor jeg fandt min mand. Vi opdagede, at jeg var gravid en uge efter vi var kommet hjem til DK, og så var det altså ikke nemt at finde et job - hej, jeg hedder Pia, jeg skal føde om 7 måneder - vil du ansætte mig? NOT! Så jeg blev også sendt ud i aktivering, som ikke gjorde min ryg særlig godt. Lægen ville ikke rigtig høre på mig, men jeg fik da min sagsbehandler til at finde noget andet, jeg kunne lave, så det gik heldigvis fint indtil fødslen!

Det lyder da også mærkeligt, at de sætter dig til at arbejde i et køkken, når du er i 3. trimester? De må da vide, at det er hårdt at stå op i så lang tid? Kan godt forstå, du glæder dig til barsel! Uh, det gør jeg altså også!

Ja puha det er ikke nemt at skulle finde nyt job med mave på. Køkkenarbejdet er egentlg eget valg. Har fået virksomhedspratik, som det hedder, på en efterskole hvor jeg skal lave alt mulgt forskelligt på hele skolen. Valgte praktikken for at slippe for at sidde på jobcenteret hver dag. KAN simpelthen ikke bare sidde og glo. Men det kan godt være køkkendagene blir lidt for hårde... Nu må vi se. Ellers må min læge vel få mig ud af systemet med en sygemelding i sidste ende...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.