Tror man skal passe på med at analysere fænomenet som nyt.
Har det ikke altid været sådan?
Måske ikke lige med mærkevarer, men at børn fx var sødere over for de fine børn, end over for dem fra knap så fine kår?
Og blev der ikke også tidligere set op til pigen med den flotte nye vinterfrakke. Og var det ikke også for år tilbage imponerende, hvis den lille dreng kunne blive hentet af far i ny, stor bil?
Jeg mener bare, at penge og social status har hængt sammen i generationer - hvis ikke altid.
I min folkeskoletid var det også forholdsvist vigtigt med mærkerne. Fra omkring 5. 6. klasse, husker jeg. Men ikke mindst var det vigtigt, at man signalerede, at man havde "tjek på sit liv". Altså fx penge til boden, forældre der ikke var alt for pinlige (som fx mine, der kørte i en oldgammel skrotbunke, - det var skisme ikke godt ;-). Kan også huske, der var noget med, at man skulle have de rigtige strømper på til gymnastik - sådan nogle H20 eller Nike til 100 kr pr par. De strømper, jeg havde på til gymnastik var sådan nogle sportssokker - 10 par for en 50'er. Uha, igen: Ikke godt.
Tror vi skal passe på med hele tiden at tænke, "Ih altså, det bli'r jo værre og værre!" Tror bare, at det samme (irriterende) fænomen skifter ham med årene.

Anmeld