Ens egen beslutning - om abort

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

410 visninger
8 svar
0 synes godt om
9. august 2008

Anonym trådstarter

I forlængelse af et andet ano-indlæg om, hvorvidt man skal følge andres råd/formaninger om, at vente med nr. 2, så har jeg lyst til at dele en oplevelse med jer, som har lært mig/tvang mig til at fortælle mine allernærmeste, at det er mig og min mand, der afgør alt vedr. vores familieliv.

Da vi tidligere på sommeren annoncerede vores næste barn ved en middag hos svigerforellerne, blev de rigtig glade.
Efter et kvarters tid begyndte svigermor at spørge mig til, om jeg
havde taget stilling til, hvis nu en prøve skulle vise misdannelser eller mongolisme, om vi så kunne finde på at afbryde graviditeten....
Hele min svigerfamilie er meget troende, og de går bestemt ikke ind
for abort - om så en scanning viste, at barnet kun havde hoved og overkrop.
Jeg blev simpelthen så gal. Én ting var, at vi bare var så glade for at kunne fortælle, at der var et lille nyt barnebarn på vej. - Noget andet var, at hendes tonefald var, så hun lige så godt kunne have sagt: Det ved du jo godt, vi ikke bryder os om.
Jeg var jo nød til at tænke hurtigt, så jeg valgte at tage udgangspunkt i min første indskydelse: forbløffelse over, at jeg skulle til at tage
stilling til det, når nu de fleste børn bliver født som ganske normale, -
når jeg bare var super glad for at være gravid, - og når jeg endnu ikke havde været til en eneste undersøgelse. Derudover meddelte jeg,
at det ville vi selv beslutte, hvis det skulle blive aktuelt.

Før vi skulle i seng, undskyldte hun sine spørgsmål, da vi var alene i deres køkken. Jeg er ret sikker på, det var svigerfar, der lige havde korrekset hende.

Nu er jeg så ret glad for, at den fortykkede nakkefold, der senere viste
sig, ikke var et tegn på kromosomfejl. Men jeg har tænkt meget over det med, at vi selv bestemmer for vores eget afkom.
Det samme gælder, når nogen mener, at dem vi allerede har nok er sultne, varme, trætte, kolde eller trænger til en ren ble - og det er derfor de græder. Det er muligt, de har ret - men jeg er barnets forælder, og jeg ved bedst!

- Ano, for dem der ikke behøver læse med

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2008

birgittemarie

Åååååååååååååååååååååååååååååååååååh, hvor..... ÅÅÅH! Hvor er det dog irriterende for at sige det rigtigt pænt og mildt, med de emsige, bedrevidende, anmasende og helt utilstedeligt umyndiggørelses-forsøgende typer, der under påskud af omsorg og tanke for ens ve og vel vader lige ind i ens familie og tramper rundt med store, møgbelortede træskostøvler!

Jeg tror sørme, hun har fået kam til sit hår med den svigerdatter, hun har fået sig, den kære svigermor ;)

Men nej. Jeg kan intet sige andet end, jeg forstår dig! Sikke noget at diske op med, når man sidder der lykkeligt gravid. Kæft, hvor er det... tankeløst.

Knus fra Birgitte, som vil stoppe nu, før jeg kommer for godt i gang.

Anmeld

10. august 2008

Juniors mor

Ja, jeg er da noget så enig med BM om, at det er et totalt tankeløst spørgsmål at komme med, men jeg synes din besvarelse af spørgsmålet var rigtig god.
Sådan en beslutning kan KUN tages af forældrene -og hvad der virker som rigtigt for det ene forældrepar er ikke nødvendigvis rigtigt for det andet - og familie og venner har bare at respektere den beslutning der bliver taget!
Ihhh hvor jeg kender til det med at nogle lige præcis ved om min datter fryser eller sveder eller ved hvorfor hun græder! Synes dog det allerværste er, når det bliver formuleret som en sætning til barnet, "Nåår lille skat, jeg kan da se du græder fordi du fryser, giver din mor dig ikke nok tøj på?" Eller "Nu skal du passe på lille Julie, for din mor har ikke lagt skumgummi over hele huset så det gør ondt hvis du falder"......>(>(
Nå det blev et lille sidespring...
Forstår udemærket din fustration over svigermekanikken....
Knus, Helle

Anmeld

10. august 2008

birgittemarie

Juniors mor skriver:

Ja, jeg er da noget så enig med BM om, at det er et totalt tankeløst spørgsmål at komme med, men jeg synes din besvarelse af spørgsmålet var rigtig god.
Sådan en beslutning kan KUN tages af forældrene -og hvad der virker som rigtigt for det ene forældrepar er ikke nødvendigvis rigtigt for det andet - og familie og venner har bare at respektere den beslutning der bliver taget!
Ihhh hvor jeg kender til det med at nogle lige præcis ved om min datter fryser eller sveder eller ved hvorfor hun græder! Synes dog det allerværste er, når det bliver formuleret som en sætning til barnet, "Nåår lille skat, jeg kan da se du græder fordi du fryser, giver din mor dig ikke nok tøj på?" Eller "Nu skal du passe på lille Julie, for din mor har ikke lagt skumgummi over hele huset så det gør ondt hvis du falder"......>(>(
Nå det blev et lille sidespring...
Forstår udemærket din fustration over svigermekanikken....
Knus, Helle

Nøøj, den kender jeg også godt, den der og hold dog k, hvor er det frustrerende! Man burde jo svare igen, men jeg bliver altid så paf over den listige skjulen sig bag omsorg for mit barn, at det som regel ender med, at jeg bare står og glor dumt og siger æh bæh :@
ØV! Hvor er det træls!

Anmeld

10. august 2008

Astrid P

birgittemarie skriver:

Nøøj, den kender jeg også godt, den der og hold dog k, hvor er det frustrerende! Man burde jo svare igen, men jeg bliver altid så paf over den listige skjulen sig bag omsorg for mit barn, at det som regel ender med, at jeg bare står og glor dumt og siger æh bæh :@
ØV! Hvor er det træls!

Et godt tip som jeg har benyttet mig af et par gange:

Mit svar har bl.a. været: (henvendt til barnet) Wow, Smilla... Man skulle næsten tro at xxx kendte dig lige så godt som jeg gør, det synes jeg godt nok er imponerende - taget i betragtning at det jo er mig som er din mor! Men så må vi sørme da hellere tjekke om du mon er sulten/kold/træt/eller whatever de ellers har sagt.

Den lukker munden helt vildt effektivt på de der snigere...

KH Astrid

Anmeld

10. august 2008

Ny mor

Argggg...kan slet ikke holde ud af at læse det - bliver så gal >( Sikke da et negativt livssyn og sikke en frækhed....
knus Birgitte

Anmeld

10. august 2008

Nadi

Ved godt det er svært, men mit råd/meninge er at man skal lukke ørene og gøre det man synes er rigtigt og det man har det bedst med.

Det er kun dig og din mand der har noget at skulle have sagt!

Og mht det med at folk er negative og synes I skal vente osv. Det er da ynkeligt at de har det sådan, synes virkelig det er synd at der er nogle mennesker som ikke kan se ud over deres egen næsetip, og op i .Ø... med dem! I ved hvornår I er parate til at få nr. 2 eller 3 eller 4 for den sags skyld. Der er ingen facit liste over hvornår man skal have sine børn.

Ja det er altså bare min mening!

-Nadia

Anmeld

10. august 2008

birgittemarie

Et godt tip som jeg har benyttet mig af et par gange:

Mit svar har bl.a. været: (henvendt til barnet) Wow, Smilla... Man skulle næsten tro at xxx kendte dig lige så godt som jeg gør, det synes jeg godt nok er imponerende - taget i betragtning at det jo er mig som er din mor! Men så må vi sørme da hellere tjekke om du mon er sulten/kold/træt/eller whatever de ellers har sagt.

Den lukker munden helt vildt effektivt på de der snigere...

KH Astrid

Harh 8D Den er god Astrid! Den vil jeg prøve at memorisere (C)

Anmeld

10. august 2008

Tynen

Jeg er fuldstændig rystet over hvad folk tillader sig at sige!!
For helvede - Hvad er det lige der går galt?!

Og som Astrid skriver, synes jeg bare det er en super god ide - Synes det er yderst latterligt og dybt umodent at tage konflikten "igennem" barnet, istedet for at henvende sig til mig (MODEREN!!) der sidder ikke mindre end en arm væk.

Må hellere holde nu - Er bare så træt af "kloge" folk!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.