Giver min mælk hende ondt i maven???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18.138 visninger
11 svar
1 synes godt om
1. november 2010

misslea

Hejsa alle sammen!!!

Min datter bliver 3 uger i morgen, og her de sidste par dage har hun været plaget af mavekneb!!! Hun prutter konstant, og vi kan se, at det gør ondt på hende!!! Hun bliver helt rød i hovedet, presser.... men der kommer ikke andet ud end prutter (for det meste)

Hun har afføring helt normalt ellers!!

Hun er rigtig ked af det i nogle perioder af dagen, og især om aftenen, når hun skal sove!!! Hun sover meget uroligt om natten, og det gør helt ondt i hjerterne på os at se, vores lille øjesten lide sådan!!!

Som sagt er det kun stået på et par dage, og vi er begyndt at tænke, om hun får ondt i maven af min mælk?? Altså... er det mon noget, jeg spiser, der kan give hende ondt???

Vi har prøvet med massage og benøvelser, og det hjælper en smule, men ike særlig længe af gangen!!!

Er der nogle der ved, om der er ting man bør holde sig fra??

Jeg har læst, at man skal begrænse sit indtag af:

Koffeinholdige drikke

jordbær

citrusfrugter

Kål

Stærk mad

og et stort indtag af frugt

- Jeg har spist en del tørrede figner, mon det kan give mavekneb??? Og så har jeg spist rigtig meget frugt (inden jeg vidst det kunne give mavekneb), så tænker, at det måske kan være årsagen???

Håber at høre jeres erfaringer....

Mange fra Lea med SKØNNE SKØNNE Wilma

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2010

Lise

Hej Lea,

Det kan sagtens være noget du har spist. Jeg har hørt at spiser man som man gjorde under graviditeten, så er der ingen ko på isen. Og alt med måde. Hvis du spiser noget du får ondt i maven af, så kan du roligt regne med at hun også får ondt i maven af det...

Når det så er sagt, så er det jo heeeelt normalt at så små babyer har mavekneb. De har et helt nyt system, der skal tilvænnes. Og det giver lidt smerter her og der. Begge mine drenge har haft meget mavekneb indtil de var 4-5 uger gamle. De trykkede og trykkede, og jeg kunne ikke gøre noget for dem...

Du skriver at afføring er normal - så hun har ikke hård mave? Bare luft...? Masser af frugt kan vel nok give lidt luft i systemet, så prøv at begræns det lidt, og se om det hjælper..

Ellers så er et godt råd, som har virket her, at svøbe hende i en dyne når hun er urolig. Især på den yngste virkede det godt. Uanset hvor ked han har været, er han altid faldet til ro i svøbet. Også når han har haft ondt i mavsen..

Anmeld

1. november 2010

misslea

Lise skriver:

Hej Lea,

Det kan sagtens være noget du har spist. Jeg har hørt at spiser man som man gjorde under graviditeten, så er der ingen ko på isen. Og alt med måde. Hvis du spiser noget du får ondt i maven af, så kan du roligt regne med at hun også får ondt i maven af det...

Når det så er sagt, så er det jo heeeelt normalt at så små babyer har mavekneb. De har et helt nyt system, der skal tilvænnes. Og det giver lidt smerter her og der. Begge mine drenge har haft meget mavekneb indtil de var 4-5 uger gamle. De trykkede og trykkede, og jeg kunne ikke gøre noget for dem...

Du skriver at afføring er normal - så hun har ikke hård mave? Bare luft...? Masser af frugt kan vel nok give lidt luft i systemet, så prøv at begræns det lidt, og se om det hjælper..

Ellers så er et godt råd, som har virket her, at svøbe hende i en dyne når hun er urolig. Især på den yngste virkede det godt. Uanset hvor ked han har været, er han altid faldet til ro i svøbet. Også når han har haft ondt i mavsen..

Hej Lise...

1000 tak for dit svar!!!

Jaah det lille system skal selvfølgelig lige igang sådan for alvor!!! Og jeg håber da også, at det bliver bedre i løbet af de næste par dage!!!

Nej hun har ikke hård mave... hun kommer af med noget ca. en gang om dagen, og nogle gange oftere! Men ja - en MASSE luft!! Jeg bøvser hende af efter hver amning, men det er ikke altid, at der kommer en bøvs!!

Ja - jeg må indrømme, at jeg har spist en del frugt og tørrede frugt de sidste par dage, og jeg håber jo lidt, at det kan være årsagen, for det kan der jo nemt gøres noget ved!!! Idag vil jeg undgå alt det, der kan give mavekneb og se om det hjælper hende!!! Og derefter må jeg prøve mig lidt frem ift. hvad hunreagerer på!!!

Men puha det gør ondt i hjertet at se hende have ondt og være generet!!!

Vi svøber hende faktisk hver aften, når hun skal sove, og det hjælper også rigtig fint!!! Men igår var hun sørme længe om at falde til ro!! Hun baskede med arme og ben, og pressede og gjorde ved!!! Nåårh lille pus!!!

Men tak for rådet.... jeg håber det blir bedre!!!

fra Lea

Anmeld

1. november 2010

Mille83

Hvor gammel er hun nu? Tror det var ved ca 5 ugers alderen Nicoline begyndte, men der skiftede afføringen vist også.

Ellers har jeg læst at man kan spise lidt svesker, så er det nemmere for babyen og komme af med det, er ikke sikker på det virker, men det er vel et forsøg værd...

Anmeld

1. november 2010

Ida.

Jeg vil råde dig til at koble én ting fra din kost af gangen for, at du kan finde ud af, hvad der giver hende ondt i maven (eller kobl det hele fra og så prøv hver ting én af gangen for at finde synderen) - for ja, det kan sagtens være noget du har spist. De små er jo upraktisk nok født med tarme, der ikke er helt modne endnu - de skal vænne sig til, at der skal noget igennem systemet og det kan godt give mavekneb og vi ved jo alle, at mavekneb gør avs.

Har en veninde, hvor mirakelkuren var, at hun (og altså ikke babyen) indtog 1-2 kopper pebermynthe-the om dagen, så forsvandt sønnens maveproblemer som dug for solen. Jeg oplevede, at Annika ikke kunne tåle i hendes mave, hvis jeg indtog mælkeprodukter - primært mælk og yoghurt - ost kunne hun godt tåle...

Håber snart det går over med hende

Anmeld

1. november 2010

misslea

Mille83 skriver:

Hvor gammel er hun nu? Tror det var ved ca 5 ugers alderen Nicoline begyndte, men der skiftede afføringen vist også.

Ellers har jeg læst at man kan spise lidt svesker, så er det nemmere for babyen og komme af med det, er ikke sikker på det virker, men det er vel et forsøg værd...

Jamen faktisk er problemet ikke, at hun ikke kommer af med noget... for det fungrer fint!!!

Men hun prutter nærmest dagen lang, og vi kan tydeligt se, at hun er plaget af det!! Det virker som om, at der er noget af det, jeg har spist, som har givet hende luft i maven, og at det gør rigtig ondt på hende!!!

Hun er 3 uger gammel, og det er først her de sidste 2 dage, at hun har haft ondt i mavsen!!!

Ellers har hun bare været en suuuuper nem lille pige, som hun lige har givet lyd fra sig, hvis hun har haft noget i bleen eller været sulten!!! Men nu er der mere gråd, og hun spjætter med arme og ben, når hun blir ramt af de dumme mavekneb!!! øv øv

Mange hilnser fra Lea

Anmeld

1. november 2010

misslea

idamaria83 skriver:

Jeg vil råde dig til at koble én ting fra din kost af gangen for, at du kan finde ud af, hvad der giver hende ondt i maven (eller kobl det hele fra og så prøv hver ting én af gangen for at finde synderen) - for ja, det kan sagtens være noget du har spist. De små er jo upraktisk nok født med tarme, der ikke er helt modne endnu - de skal vænne sig til, at der skal noget igennem systemet og det kan godt give mavekneb og vi ved jo alle, at mavekneb gør avs.

Har en veninde, hvor mirakelkuren var, at hun (og altså ikke babyen) indtog 1-2 kopper pebermynthe-the om dagen, så forsvandt sønnens maveproblemer som dug for solen. Jeg oplevede, at Annika ikke kunne tåle i hendes mave, hvis jeg indtog mælkeprodukter - primært mælk og yoghurt - ost kunne hun godt tåle...

Håber snart det går over med hende

Ja altså.... jeg tænker, at fx. dagen igår var rigtig slem for hende, for der spiste jeg tonsvis af frisk frugt, tørrede frugt og jalapenos!!! Og jeg vidste faktisk ikke så meget om, hvad der kan give mavekneb for den lille!!!

Men nu hvor jeg tænker mig om, så giver det god mening, hvis det er dét, hun har reageret på!!!

Så idag prøver jeg at undgå lige netop de tre ting, og ser om det kan hjælpe hende!!! Jeg kan jo ikke bære, hvis jeg er årsag til hendes smerter!!!!

Håber virkelig det vil hjælpe!!!!

Mange hilsner fra Lea  

Anmeld

5. november 2010

Nybagt mor

Min dreng fik rigtig rigtig mange onde prutter af chokolade. Han blev født i nov, og nåede at spise rigtig meget af det i dec. måned inden jeg fandt ud af hvad det var der gjorde det.

Så ja - som de andre skriver - kan sagtens være noget du spiser

Anmeld

5. november 2010

Maria.

Lader du hende spise færdigt ved brystet før du skifter? Sådan at hun tømmer brystet? Den første mælk der kommer ud er meget tynd og kan godt give rigtig meget luft i maven!

Anmeld

5. november 2010

FruDall

Jeg har også en datter på 3 uger, hun døjer også stadig en del med luft i maven. Det har begge mine drenge også gjort i den alder.

Mine bryster overproducerer mælk her i starten og den kommer så hurtigt ind i munden på hende at hun ikke kan undgå at sluge meget luft også, det plejer at regulere sig efter et par uger - mener drengene var 5-6 uger gamle da det havde reguleret sig. Måske producerer du også mere mælk end hun reelt drikker her i starten?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.