Tvivl om man gør det rigtige...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.127 visninger
17 svar
0 synes godt om
27. oktober 2010

Nybagt mor

Er netop her for 3 dage siden gået igang med at stoppe for amning, og ikke mindst det faktum at min dreng indtil nu er blevet ammet i søvn.

Han fylder 1 år om 10 dage - så nu skal den tages - han skal kunne falde i søvn selv.
Da jeg på ingen måde vil være med til at han græder sig selv i søvn, har jeg valgt at gøre det at jeg ligger ved siden af, som jeg plejer - men uden at amme ham i søvn.
Det er faktisk gået rigtig godt - bare han har en sut at ligge og pille ved (han bruger normalt ikke sut). Der kommer lidt små protester, og så tager det selvfølgelig lidt tid for ham at falde i søvn, men han stor græder ikke.

Meeeen!!! Om natten vågner han så en enkelt gang (det gjorde han også før, hvor jeg så ammede ham i søvn).

Og her virker metoden så slet ikke. Han græder og er helt ulykkelig - i nat tog det ca 45 min før end han sov igen. Jeg holdt fast, og blev liggende ved siden af ham, ved at det ikke bliver nemmere jo ældre han bliver - og er af den overbevisning at han har bedst af at lære at sove selv (indtil kan/kunne han kun falde i søvn ved at blive ammet eller vugget i barnevognen).

Her i morges kunne jeg så aflevere en rigtig klatøjet dreng i vuggestuen, og nu kommer tvivlen bare væltende ind over mig.

Er det rigtige at gøre - han elsker jo at amme, det er hans tryghed, så føler virkelig at jeg tager noget dyrebart fra ham. Omvendt så kan det jo ikke fortsætte i en uendelighed, og er overbevist om at det at han ammes i søvn også er skyld i at han slet ikke sover ordentligt i vuggestuen.

Har bare brug for at få et par meninger på her??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2010

Nybagt mor

Kan godt se at det blev en meget lang smøre, men håber I bærer over med det....

Anmeld

27. oktober 2010

Tulle28

Åhh min datter er slet ikke så gammel endnu og vi er ikke helt nået til den problemstilling endnu... Men jeg tænker - hvis du også trives med at amme om natten, kunne du så ikke i stedet for at amme ham i søvn, prøve at adskille aften amning og søvn, og så stadigvæk amme ham om natten?

Min datter er 7 mdr. og vores putteritual er at hun får et bad, bliver tørret og nusset, får nattøj på og så ammer jeg hende inde i soveværelset med lidt dæmpet lys. Så går vi lidt rundt og vugger mens jeg synger godnatsange og så kommer hun i seng. Dvs. hun forbinder ikke amningen med at sove. Det er helt sikkert lettere sagt end gjort - men et forslag:-)

Knus Tulle

Anmeld

27. oktober 2010

Nybagt mor

Jamen det er nemlig en rigtig svær problemstilling, for rent faktisk så elsker jeg at amme! Men kan bare se at det går udover ham at han ikke kan falde i søvn uden at blive ammet. Er jo også derfor han ikke vil falde i søvn igen om natten - så duer ikke at begynde at amme dér igen.
Til gengæld ammede jeg ham faktisk i morges efter morgenmaden, fordi jeg simpelthen fik det dårligt over hvor klatøjet han så ud - så tænkte at det kunne være en mulighed for at give ham lidt tryghed, indtil han lærer at sove selv.
Men det hjælper jo selvfølgelig ikke om hverken aftenen eller natten...

Anmeld

27. oktober 2010

Nybagt mor

(hvoraf det jo mærkeligt nok er når han vågner den ene gang at balladen starter og ikke om aftenen når jeg putter ham..)

Anmeld

27. oktober 2010

Anja

Jeg mener helt klart, at du gør det rigtige ved at vænne ham af med amningen. Han er en stor dreng, så han har ikke noget behov for den mælk, du giver ham. Du har ret i, at det er blevet hans tryghed i sovesituationen, men måske kan du finde noget, som kan erstatte det. Sutten eller en bamse eller andet. Uanset hvad, så kræver det tålmodighed og et lettere grædende moderhjerte, når man vænner sit barn af med amning eller for den sags skyld sutten. Det kræver dog ofte kun få dage at vænne et barn fra.

Tro på det du gør og hold fast i din beslutning, hvis du vakler og giver efter, bliver sin søn blot mere forvirret.

Anmeld

27. oktober 2010

Mathilde

Min datter ville også ammes i søvn og om natten og det tog overhånd, så vi stoppede også omkring 1års alderen.

Dog bliver hun ammet i stuen inden hun kommer i seng, så hun stadig får den tryghed hun har brug for og det er jo også en dejlig hyggestund inden sengetid Det vigtigste for os var, at hun ikke skulle forbinde sengen med amning.

Så måske kan du amme ham inden han skal i seng og når han vågner om natten, kan du evt tilbyde ham lidt vand. Sådan har vi gjort og det fungerer her

Anmeld

27. oktober 2010

Nybagt mor

Min datter ville også ammes i søvn og om natten og det tog overhånd, så vi stoppede også omkring 1års alderen.

Dog bliver hun ammet i stuen inden hun kommer i seng, så hun stadig får den tryghed hun har brug for og det er jo også en dejlig hyggestund inden sengetid Det vigtigste for os var, at hun ikke skulle forbinde sengen med amning.

Så måske kan du amme ham inden han skal i seng og når han vågner om natten, kan du evt tilbyde ham lidt vand. Sådan har vi gjort og det fungerer her

Hvordan tog din datter det? - Og hvor længe tog det hende at komme sig over "tabet"? Vi kører på 3. døgn nu. Men ved selvfølgelig at det ikke er meget taget i betragtning af at det er en dårlig vane der har stået på i mange måneder.

Ved at min dreng er MEGET meget brystglad - så er bange for at det kommer til at tage lang tid.

Men ja - prøver bestemt at holde fast i min beslutning for ikke at forvirre ham - men hvor er det svært når man kan høre hvor ulykkelig han er, samt træt og stille om morgenen. Heldigvis hjælper det at han ligger og piller ved sutten om aftenen - desværre jo så ikke om natten når han vågner..

Anmeld

27. oktober 2010

Mathilde

Nybagt mor skriver:

Hvordan tog din datter det? - Og hvor længe tog det hende at komme sig over "tabet"? Vi kører på 3. døgn nu. Men ved selvfølgelig at det ikke er meget taget i betragtning af at det er en dårlig vane der har stået på i mange måneder.

Ved at min dreng er MEGET meget brystglad - så er bange for at det kommer til at tage lang tid.

Men ja - prøver bestemt at holde fast i min beslutning for ikke at forvirre ham - men hvor er det svært når man kan høre hvor ulykkelig han er, samt træt og stille om morgenen. Heldigvis hjælper det at han ligger og piller ved sutten om aftenen - desværre jo så ikke om natten når han vågner..

Min datter er også MEGA brystglad!!! Faktisk så meget, at hun først ville have lidt andet mad, da hun var 8mdr og først begyndte at spise nogenlunde da hun var 11-12mdr.

Jamen det er svært at sige hvor lang tid det tog, da der var gode og dårlige dage. Men efter en uge gik det meget fremad

Prøv som sagt med vand om natten - måske er han bare tørstig.

Vil lige sige, at min datter stadig er vågen hver nat, men hun har accepteret, at hun får sutten (som hun først gad da hun var 10mdr.) og så lægger hun sig til at sove igen.

Det skal nok lykkes for jer

Anmeld

27. oktober 2010

Nybagt mor

Anja skriver:

Jeg mener helt klart, at du gør det rigtige ved at vænne ham af med amningen. Han er en stor dreng, så han har ikke noget behov for den mælk, du giver ham. Du har ret i, at det er blevet hans tryghed i sovesituationen, men måske kan du finde noget, som kan erstatte det. Sutten eller en bamse eller andet. Uanset hvad, så kræver det tålmodighed og et lettere grædende moderhjerte, når man vænner sit barn af med amning eller for den sags skyld sutten. Det kræver dog ofte kun få dage at vænne et barn fra.

Tro på det du gør og hold fast i din beslutning, hvis du vakler og giver efter, bliver sin søn blot mere forvirret.

Vi kører bare på 3. døgn nu (4. aften i aften), og bamsen bliver kastet væk så snart han ser den. Sutten ligger han og leger med, og det hjælper jo heldigvis lidt om aftenen.
Men ja - du har helt ret i det med at holde fast for ikke at gøre ham mere forvirret end nødvendig, men hvor er det svært når man kan se hvor træt han ser ud om morgenen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.