Fejl ved tryghedsscanninger ??!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.954 visninger
19 svar
7 synes godt om
24. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Jeg har flere gange bl.a. her på dette site hørt om kvinder, der til tidlige scanninger har fået at vide, at der ikke var noget hjerteblink og foster, og som så blev indstillet til udskrabning. Men så i sidste øjeblik til en kontrolscanning har man alligevel kunnet se et levedygtigt foster.

Det synes jeg er lidt skræmmende ! Altså tanken om, at man måske kan komme til at foretage en abort af et barn, fordi man tror og har fået at vide af professionelle, at der ikke var noget.

Jeg fik også beskeden i juli til en tryghedsscanning i 8. uge, at det var et vindæg - altså en tom blommesæk. De scannede mig ugen efter og sagde det samme og var meget sikre. Men det har de tilsyneladende også været i de andre kvinders tilfælde, for man henviser vel ikke en kvinde til en udskrabning med mindre, man er stensikker på, at der ikke ER noget barn. Eller gør man ??

Der er ihf noget, der ku tyde på, at det ikke helt virker optimalt med de scanninger. Burde de så ikke undgå at være så skråsikre ? Jeg kan da ihf godt gå nu her og tænke, hvad nu hvis der alligevel var et foster sidste gang, men at det bare var sent udviklet ? Så har jeg fjernet et barn, jeg har gået og ventet på længe.

Nu er det selvfølgelig vand under broen, for jeg er gravid igen. Og jeg havde egentlig planlagt, at jeg ville bede om en trygheds-scanning igen denne gang, dvs. i næste uge eller ugen efter. Men jeg er nu blevet lidt i tvivl, om jeg vil det, for hvad hvis de igen siger, det er tomt ? Så ville jeg alligevel ikke turde få foretaget en abort, for hvad hvis de tager fejl ? Så kan man gå der og ikke vide, om man slæber rundt på et tomt æg eller hva pokker, der sker. Og ventetiden på en kontrolscanning er bare utålelig lang, selvom det kun er en uge, husker jeg fra sidste gang. Det var en forfærdelig ventetid, hvor man går rundt i usikkerhed og ikke ved, om man skal græde eller grine.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. oktober 2010

betiinsen

de tog fejl ved mig og troede fosteret ikke havde udviklet sig i 3 uger. men det var fordi de scannede udvendigt. da de scannede indvendigt kunne de se det hele var fint og hjertet slog. men det var så i uge 7. i uge 8 kunne man godt scanne udvendigt ved mig, men det er forskelligt fra person til person. så vil klart anbefale dig at blive scannet indvendigt, så får du de mest korrekte oplysninger

Anmeld

24. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Sidste gang, i juli md, blev jeg scannet indvendigt alle tre gange og de sagde det samme hver gang.

Men jeg har hørt om kvinder, som var lige ved at få foretaget en abort og så har man lige inden scannet og alligevel fundet et levedygtigt foster. Det synes jeg er skræmmende.

Historierne meldte ikke noget om, om det var udvendige eller indvendige scanninger, men man skulle jo ku forvente, at de professionelle gør alt, hvad de kan, for at få korrekte scanninger, inden de henviser en til noget så drastisk og endeligt som en abort

Anmeld

24. oktober 2010

betiinsen

ja men fik også at vide mit var dødt, og skulle ud og have det fjernet. lægen valgte lige at scanne mig inden og der fandt de ud af indet var galt. så det er faktisk det jeg har prøvet er glad for de tjekkede det inden de fjernede det hvis det var..

Anmeld

24. oktober 2010

thilde-tusindfryd

betiinsen skriver:

ja men fik også at vide mit var dødt, og skulle ud og have det fjernet. lægen valgte lige at scanne mig inden og der fandt de ud af indet var galt. så det er faktisk det jeg har prøvet er glad for de tjekkede det inden de fjernede det hvis det var..

Det er da vildt skræmmende, synes jeg

Synes du ikke det

Tænk hvis han IKKE lige havde kontrol-scannet dig inden aborten ?

Anmeld

24. oktober 2010

IAH

Jeg blev scannet i uge 11 på Hvidovre pga pletblødning. Fostret var dødt (uden hjerteblink), men de var ikke skråsikre overhovedet.  Det er 2 år siden nu.

De scannede kun den ene gang. Til gengæld tog de også en blodprøve, som et døgn senere kunne bekræfte at mængden af graviditetshormon var alt for lavt. Først da fik jeg abortpiller.

Dengang syntes jeg det var meget omstændeligt og opslidende at skulle vente et døgn, men i dag er jeg da glad for det. Det gjorde mig hundrede % sikker på at der ikke var noget at komme efter. Trist oplevelse, men alligevel tryg.

Iben

Anmeld

24. oktober 2010

betiinsen

jo bestemt. var en meget hård og mærkelig oplevelse. Jeg var så ked af det, og havde faktisk indstillet mig på tanken om det skulle fjernes. havde grædt i to dage, og da jeg så skulle have det fjernet, og de så at det hele var fint og hjertet slog, bad jeg dem simpelthen om at hente min far i venteværelset, fordi jeg ikke selv troede på det og jeg skulle have en anden til at høre at det virkeligt var fint det hele.

der efter har jeg 2 uger i træk været til en ekstra tryghedsscanning for at se om alt var fint og for at jeg ikke var så nervøs. Og det hele var fint der, men er stadig nervøs og vil jeg sikkert være noget tid endnu, nok specielt efter den oplevelse.

Anmeld

24. oktober 2010

Melbek

nu har jeg ikke fået en tryghedsscanning, men en tidlig scanning for at fastsætte Termin.

Jeg kan kun se du har to muligheder.

1. Du tager til scanningen og stoler på det du får at vide. For de vil jo aldrig sige noget, de ikke selv tror på. Og jeg mener at på disse internet forummer, er det jo "skræk" historierne der er i fokus. Det er selvfølgelig absolut ikke i orden, at udskrabninger sker på raske fostre! Og gudskelov flere "døde" fostre er blevet dobbet scannet og er blevet "levende" igen. Men du er nødt til at stole på, hvad de fortæller og kan se.

2. Du fravælger scanningen og venter til nf scanningen. Du vil her være sikker på resultatet, da baby jo er så stor, at det ikke er til at tge fejl af.

Hvis du skulle få en dårlig tryghedsscanning, vil du sikkert blive ved med at have tvivlen i dig. Så måske du skulle lade være og vente?? -på den anden side, du har været uheldig før og det kunne være så dejligt med en positiv scanning, kunne jeg forstille mig...

Håber du får en dejlig og positiv oplevelse denne gang. Og ønsker dig held og lykke

Anmeld

24. oktober 2010

Maalene

Heej

Kan godt forstå du går og tænker sådan - især efter de oplevelser der har været herinde... Men stort tillykke med, at du er blevet gravid igen - håber du har det rigtig godt

Jeg er en af dem, som lige nu er ude for den kæmpemæssige rutsjetur, som du omtaler...

Fredag d. 08.10.10 fik jeg en udvendig scanning, hvor hun ikke kunne finde noget foster, og så fik jeg en ny scanning sidste lørdag, hvor jeg skulle være 8+4, men her måler hun fostret til 4 mm. - og jeg skal så kun være 6 uger henne...

I mandags får jeg så en henvisning fra lægen til en gynækolog, som scanner indvendigt her, og måler den til mellem 4 og 5 mm og siger der ikke er noget hjerteblink og får tid til en kirurgisk abort dagen efter - altså i tirsdags...

Her kommer jeg ind til en rigtig sød dame, som vil scanne en sidste gang og lige se hvordan det ser ud... Hun undersøger først og siger at alt ser fint ud - så scanner hun mig indvendigt og står længe og kigger længe på skærmen, og siger så, at hun altså synes hun kan se hjerteblink og måler den til 4,8 mm...

Og det lignede virkelig et lille hjerte der slog - så nu skal vi ind og scannes igen på tirsdag og have endelig afklaring

Anmeld

27. oktober 2010

thilde-tusindfryd

betiinsen skriver:

jo bestemt. var en meget hård og mærkelig oplevelse. Jeg var så ked af det, og havde faktisk indstillet mig på tanken om det skulle fjernes. havde grædt i to dage, og da jeg så skulle have det fjernet, og de så at det hele var fint og hjertet slog, bad jeg dem simpelthen om at hente min far i venteværelset, fordi jeg ikke selv troede på det og jeg skulle have en anden til at høre at det virkeligt var fint det hele.

der efter har jeg 2 uger i træk været til en ekstra tryghedsscanning for at se om alt var fint og for at jeg ikke var så nervøs. Og det hele var fint der, men er stadig nervøs og vil jeg sikkert være noget tid endnu, nok specielt efter den oplevelse.

Tog de ikke blodprøver af dig dengang og tjekkede dit hormontal, inden de henviste dig til abort ?

Det gjorde de nemlig hos mig, som også en anden skriver. Og de ku konstatere, at tallet var faldende.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.