For lidt mælk....hvad kan øge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.276 visninger
11 svar
0 synes godt om
22. oktober 2010

SusanneK

Vores søn kom til verdenen 7 uger før tid og vi er indlagt på neonatal afd.

Da hans sutte refleks ikke er udviklet nok får han sondemad. Ved hvert måltid bliver han lagt til ved mig. Både for, at stimulere mig og ham.

Det er nu 14 dage siden han blev taget ved kejsersnit. men der er stadig ikke nok mælk. Jeg malker 7 gange i døgnet til der ikke er mere i brysterne. Vi har hud mod hud kontakt osv. Sygeplejerskerne siger, at det nok skal komme. Men jeg er desværre begyndt, at tvivle når det nu er 14 dage siden. Han skal ha 54 mm per måltid men jeg kan kun lave mellem 45 til 50 per udmalkning. 

Er der nogen, der har prøvet, at der blev mere mælk på dette tidspunkt eller ved, hvad jeg mere kan gøre? Evt nogel vitaminer eller lign, der kan øge mælken. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2010

MarieMor

SusanneK skriver:

Da hans sutte refleks ikke er udviklet nok får han sondemad. Ved hvert måltid bliver han lagt til ved mig. Både for, at stimulere mig og ham.

Det er nu 14 dage siden han blev taget ved kejsersnit. men der er stadig ikke nok mælk. Jeg malker 7 gange i døgnet til der ikke er mere i brysterne. Vi har hud mod hud kontakt osv. Sygeplejerskerne siger, at det nok skal komme. Men jeg er desværre begyndt, at tvivle når det nu er 14 dage siden. Han skal ha 54 mm per måltid men jeg kan kun lave mellem 45 til 50 per udmalkning. 

Er der nogen, der har prøvet, at der blev mere mælk på dette tidspunkt eller ved, hvad jeg mere kan gøre? Evt nogel vitaminer eller lign, der kan øge mælken. 

hvidtøl og ammethe ..

Anmeld

22. oktober 2010

Mumto3

Helt basalt skal du have søvn og væske nok. Hvis man er i søvnunderskud eller mangler vækse, producere kroppen mindre mælk.

Bliver din søn stadig lagt til? Han er selvfølglig mindre en gennemsnittet når han er født 7 uger før tid, men genrelt er det sådan et barn altid vil kunne få mere ud af brystet end man selv kan malke ud. men når de er små, kan de have svært ved at tømme brystet, af den simple årsag at de ikke har muskelstyrken til det endnu.

Har du øvet udmalkning i hånden? Jeg synes personligt at det er svært, men det siges at skulle være mere effektivt end manual udpumpning. Jeg ved ikke hvordan det er hvis man sammenligner med elektrisk udpumpning, som jeg kan forestille mig du får på sygehuset.

Du skriver du malker ud 7 gange i døgnet, altså næsten hver 3. time, det synes jeg lyder flot!!! -og stimulerende.

Anmeld

22. oktober 2010

regalprime

Jeg fødte selv 4 uger for tidlig og min lille pige fik også sonde. Og jeg havde heller ingen mælk de første 5 dage. Hun blev dog ikke lagt til ved mig når hun fik mad, hvorfor fandt jeg aldrig ud af. Men vi begynde at lægge hende til inden jeg ringede efter dem Og da vi kom hjem efter 8 dage derinde, ja så skal jeg love for der kom mælk!!!!! Du skal blot blive ved at tro på det og ikke tvivle selvom det er meget svært. Kan selv huske det, man malker bare ingenting ud og man er så bekymret over dette. Men det skal nok komme, du skal bare tro på dig selv!!!

Anmeld

22. oktober 2010

Pige2009

SusanneK skriver:

Da hans refleks ikke er udviklet nok får han sondemad. Ved hvert måltid bliver han lagt til ved mig. Både for, at stimulere mig og ham.

Du kan pumpe ud, da det øger mælkeproduktionen

Anmeld

22. oktober 2010

SusanneK

Jeg pumper ud 7 gange om dagen. Han få mad hver 3 time. Og jeg pumper ud efter alle måltider. Pånør det måltid kl. 3 om natten. han bliver lagt til før jeg malker ud så han kommer til et fyldt bryst og han bliver lagt til lidt maden bliver givet i sonden. så han prøver, at sutte inden hans mave bliver fyldt.

Han kan ikke sutte ret meget før han bliver træt og falder i søvn.

Hvidtøllet tror jeg jeg vil springe over. Jeg er jo på hospitalet døgnet rundt og de kan jo ikke liugte om det er hvidtøl eller alm. øl jeg lugter af..

Hvad er ammethe og hvor kan det i så fald købes?

Tak til alle for deres input.

Anmeld

25. oktober 2010

Fyn

Du kan også prøve en "mælkebombe"...

Du kan søge om den på nettet, men den skulle efter sigende skabe mere mælk. Måske du kan få familie/veninde til at lave den?

MÆLKEBOMBE

250 g nutana ren (en slags plantemagarine) (ELLER SMØR)
250 g pistacienødder (usaltede)
250 g mandler
250 g sesamfrø
250 g durumhvede
250 g kokosmel

Pistacienødder og mandler hakkes fint. Sesamfrø knuses let
(evt. i en hurtighakker eller i en morter). Nutanaen smeltes
i en gryde (må ikke brune). Alt blandes sammen og stilles
koldt. Spis 1-2 spiseskefulde dagligt, f.eks. på yoghurt eller "råt".

Anmeld

25. oktober 2010

Ranarupta

Jeg producerede ikke meget mælk, da vi var indlagt på Neo og en af lægerne fortalte, at der findes et middel mod kvalme, der faktisk også øger mælkeproduktionen hos ammende.

Så det prøvede vi (jeg). Det gik både godt og skidt. Der kom mælk i brysterne, men sørme om jeg ikke blev hårdt ramt af en led bivirkning - Parkinsonisme... Jeg fik svære trækninger og spasmer i nakken og det gjorde forholdsvis ondt.

Så hvis de foreslår det, så tænk lidt over det...

Anmeld

25. oktober 2010

sarahb

hvis man ikke ammer om natten så nedsætter det produktionen, så når man ikke gør det om natten jo mindre er der.

Anmeld

26. oktober 2010

Brams

SusanneK skriver:

Det er rigtig vigtigt at du får spist og især drukket det du skal for det kan have indflydelse på mælkeproduktionen og det glemmer man tit når man har et spædbarn

for at det bliver bedre for dig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.