SeptemberBaby skriver:
Hvornår kommer det første rigtige ord? Som i et klart og tydeligt "mor" eller som i et ord, som barnet bevidst kan gentage, hvis det har lyst?
Og hvornår forventes det, at barnet korrekt kan gentage de lyde man laver? Som fx hvis jeg siger "da-da-da". - Hvornår vil barnet så kunne svare med tilsvarende lyd?
Jeg synes bare, at andre børn på min datters alder kan sige små ting som "hej hej", "mor", "nej" og sådan. Hun er 13 mdr, og hun snakker "kun" pludresprog. Siger "Det er det?" og peger på ting, hun gerne vil have vi ser på/snakker om. Siger mamama, når hun er tørstig/sulten. I dag går hun ret meget rundt og siger "ni-ne", hvad det så end betyder, men sødt lyder det..
Hvad tror I om det hele?
Jeg selv begyndte meget tidligt at tale. Første ord ved 9 mdr, og flydende hele sætninger, da jeg var 18 mdr....
Kh

Vores store pige på 3 nu, sage sit første ord da hun var 12 måneder. de var 'far med' og hun sage det da hendes far lige var gået.
Astrid taler måske ikke så meget, og var heller ikke så hurtig som mange andre børn (incl hendes brødre) men når hun taer så gør hun de velovervejet og med vægt. -og... det er der jo heller ikke noget galt med? :-D
Tag det bare med ro, de fleste børn taler når de har noget at sige, og måske synes din lille at gaga og agryyy er nok for nu?
må dog også sige at min nevør var meget doven anlangt og ikke blev stimuleret nok hjemmefra med sproget som helt lille. hvorved han som 2 årig kun sage AH og pejede når han ville ha noget... og det er da absolkut ikke OK, men der er jo noget vej og tid endnu før din lille guldklump kommer i den retning, så hvis jeg var dig ville jeg bare tage den lidt med ro, så længe dit barn ikke virker frustreret af sit manglende sprog, og er så ung som det jo er, så ville jeg heller ikke bekymre mig. :-)