Gy gy gy... Så spø'r jeg lige igen..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.344 visninger
11 svar
0 synes godt om
22. oktober 2010

Frk. Himmelblå

Hvornår kommer det første rigtige ord? Som i et klart og tydeligt "mor" eller som i et ord, som barnet bevidst kan gentage, hvis det har lyst?

Og hvornår forventes det, at barnet korrekt kan gentage de lyde man laver? Som fx hvis jeg siger "da-da-da". - Hvornår vil barnet så kunne svare med tilsvarende lyd?

Jeg synes bare, at andre børn på min datters alder kan sige små ting som "hej hej", "mor", "nej" og sådan. Hun er 13 mdr, og hun snakker "kun" pludresprog. Siger "Det er det?" og peger på ting, hun gerne vil have vi ser på/snakker om. Siger mamama, når hun er tørstig/sulten. I dag går hun ret meget rundt og siger "ni-ne", hvad det så end betyder, men sødt lyder det..

Hvad tror I om det hele?

Jeg selv begyndte meget tidligt at tale. Første ord ved 9 mdr, og flydende hele sætninger, da jeg var 18 mdr....

Kh 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. oktober 2010

twinboys

SeptemberBaby skriver:

Hvornår kommer det første rigtige ord? Som i et klart og tydeligt "mor" eller som i et ord, som barnet bevidst kan gentage, hvis det har lyst?

Og hvornår forventes det, at barnet korrekt kan gentage de lyde man laver? Som fx hvis jeg siger "da-da-da". - Hvornår vil barnet så kunne svare med tilsvarende lyd?

Jeg synes bare, at andre børn på min datters alder kan sige små ting som "hej hej", "mor", "nej" og sådan. Hun er 13 mdr, og hun snakker "kun" pludresprog. Siger "Det er det?" og peger på ting, hun gerne vil have vi ser på/snakker om. Siger mamama, når hun er tørstig/sulten. I dag går hun ret meget rundt og siger "ni-ne", hvad det så end betyder, men sødt lyder det..

Hvad tror I om det hele?

Jeg selv begyndte meget tidligt at tale. Første ord ved 9 mdr, og flydende hele sætninger, da jeg var 18 mdr....

Kh 

Børn er forskellige så de pludrer, snakker, siger lyde når de kan og er klar...

Nyd tiden mens de er små, for tiden flyver hurtigt og den tid kommer ikke tilbage...

Lev der hvor barnet eller børnene er og tro mig de skal nok nå at blive store og nå at det de skal nå... smiler

Majbritt

Anmeld

22. oktober 2010

Frk. Himmelblå

twinboys skriver:

Børn er forskellige så de pludrer, snakker, siger lyde når de kan og er klar...

Nyd tiden mens de er små, for tiden flyver hurtigt og den tid kommer ikke tilbage...

Lev der hvor barnet eller børnene er og tro mig de skal nok nå at blive store og nå at det de skal nå... smiler

Majbritt

Jaaa, I know!

Tak for svaret .

Anmeld

22. oktober 2010

twinboys

SeptemberBaby skriver:

Jaaa, I know!

Tak for svaret .

Smiler... ja mine drenge var 1½år før de begyndte at pludre de havde ingen lyd på pga. respirator behandlinger...

Majbritt

Anmeld

22. oktober 2010

AWO

Jamen, din datter siger jo rigtige ord!

Man siger, at de første rigtige ord begynder at komme omkring 12 måneder, som en udvikling af det at pludre i stavelser. Hos nogle kommer ordene før, hos andre senere.

ord på det tidspunkt er ord som hej, det, mam, dyrelyde, billyde mm. så snart det samme ord bliver brugt om den samme ting i forskellige situationer, er det et ord.

Hvis du vil have hende til at gentage det, du siger, kan du jo starte med at eftersige det, hun gør, og så siden ændre lidt på det - f.eks. sige ni-no i stedet for. Prøv at se, hvordan hun så reagerer.

Sorry, det blev vist lidt "nørdet" at læse, men er som talepædagog lettere miljøskadet.

Anmeld

22. oktober 2010

SussieThyssen

SeptemberBaby skriver:

Hvad tror I om det hele?

Kh 

Nu kommer jeg fra en slægt hvor børn begynder at pludre, sige de første ord og tale meget tidligt.
Mine unger kunne pludre når de var imellem 2 og 3 mdr, og omkring 8 mdr, var der masser af ord på. Far, se, a'de' dyre- og billyde, bum og alle den slags småord. Og de har talt med sætninger omkring halvandet år til 2 års alderen.
Men når jeg har set på andres børn, har de jo gjort det noget senere.
Til gengæld har mine så nok været lidt længere om andre ting, så jeg antager, at de hjernemæssigt prioriterer forskellige ting.

Kærligst
Sussie

Anmeld

22. oktober 2010

Pige2009

SeptemberBaby skriver:

Hvad tror I om det hele?

Kh 

Det er meget forskelligt. Laura sagde "Bøh" og "Ja" da hun var 11 mdr.. Du skal ikke være nervøs over at din datter ikke snakker, for det skal nok komme

Anmeld

22. oktober 2010

Frk. Himmelblå

Anke skriver:

Man siger, at de første rigtige ord begynder at komme omkring 12 måneder, som en udvikling af det at pludre i stavelser. Hos nogle kommer ordene før, hos andre senere.

ord på det tidspunkt er ord som hej, det, mam, dyrelyde, billyde mm. så snart det samme ord bliver brugt om den samme ting i forskellige situationer, er det et ord.

Hvis du vil have hende til at gentage det, du siger, kan du jo starte med at eftersige det, hun gør, og så siden ændre lidt på det - f.eks. sige ni-no i stedet for. Prøv at se, hvordan hun så reagerer.

Sorry, det blev vist lidt "nørdet" at læse, men er som talepædagog lettere miljøskadet.

Hehe, takker, kan nu godt li' miljøskadede og halvnørdede  svar .

Anmeld

22. oktober 2010

serinasmor

Anke skriver:

hmmm .... vil det også betyde at når min 9½ mdr gamle datter siger dada skal jeg prøve at svare med dudu ?? eller hvordan

Jeg undrede mig bare lige så derfor blander jeg mig

serinasmor

Anmeld

22. oktober 2010

AWO

serinasmor skriver:

hmmm .... vil det også betyde at når min 9½ mdr gamle datter siger dada skal jeg prøve at svare med dudu ?? eller hvordan

Jeg undrede mig bare lige så derfor blander jeg mig

serinasmor

I bund og grund, ja.

Jeg regner med, at du allerede gentager det, hun siger? Den leg kan du udvide ved at ændre lidt på det, der er sagt (f.eks. da-da til du-du eller fa-fa), og så vente og se, hvordan hun reagerer.

På den måde får du udvidet hendes forståelse for lyde og for, hvordan man kan sætte dem sammen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.