Jeg har faktisk tænkt på, om det er noget kulturelt betinget. Vores samfund er jo -som Miiikro skriver - indrettet til at skulle klare sig selv, og dermed anses det som en meget vigtig ting, at barnet lærer det så hurtigt som muligt. Men sjovt nok viser flere undersøgelser, at børn har brug for deres trygge base - mor og far - for netop at kunne udvikle selvstændighed....vi har bare ikke tid til at vente på det sker i barnets tempo ;)
Men klart skal man som 13-14 årige ikke være så utryg at man græder, når man skal sove andre steder.... Dog har jeg selv haft den utryghed meget langt op i min barndom. F.eks. stoppede jeg med at gå i fritter, da jeg var 8 år gammel og valgte at være alene hjemme i stedet. Jeg hadede at være væk hjemmefra og deres regler gjorde mig utryg, så jeg var frygtelig ked af det hver dag indtil jeg fik lov at være hjemme. Så jeg blev nøglebarn :P og fik det meget bedre. Min dagpleje/børnehaveperiode var frygtelig og jeg husker virkelig den stemning jeg havde indeni - jeg var så utryg. Jeg kan huske at min dagplejemor havde en mand, som var helt sort over alt hver gang han kom hjem - jeg var så bange for ham. Min mor har senere fortalt han var skorstensfejer, men det ved man sgu ikke, når man er lille - ha ha :D. ja, jeg husker en del fra min pasningstid og måske derfor er jeg heller ikke så vild med at presse Iza for meget over i andres hænder, når hun ikke vil eller viser hun er utryg.
I dag har jeg det fint med at være/sove andre steder og min utryghed er væk.........
I mange kulturer går man jo hjemme med børnene. F.eks bor min veninde i Qatar og der er det helt normalt at have børnene hjemme og så have ansat en passer eller anden hushjælp. Der er en form for vuggestuer, men de er åbne fra 9 til 13 kun...lidt sjovt :)
Nå jeg ævler vist lidt, men det er da sjovt hvor forskellige værdier og levemåder, der findes og hvad der anses for rigtigt og forkert alt afhængig af hvor man befinder sig i verden.
Anmeld