Jeg har stemt "altid med en indkøringsperiode"
Min ældste datter startede i dagpleje og kom i en KORT indkøring (pga. af sygdom hos DP'en mv.) .....efter en tid, valgte vi at flytte hende fra DP til vuggestue (viste sig at være det absolut bedste valg), og hér kom hun igen i indkøring. Tror jeg var med første dag, som var en kort dag. Anden dag gik jeg en ½-1 time. Trejde dag gik jeg efter kortere tid og var væk indtil de spiste middagsmad. Så de første 3 dage var korte. Og så sov hun derhenne. Og så var hun kørt ind!
For 8 måneder siden, skiftede hun vuggestue, da det nye sted var intergreret og derfor også hendes kommende børnehave.
Igen var der 2-3 dage med indkøring. Men nu var hun jo vant til at blive passet ude, så det gik hurtigt! Det var kun fordi det hele var nyt, og jeg havde tiden til det, da jeg var på barsel med lillesøster. Så hun fik en blid opstart ..... Jeg tror på, at det er godt givet ud, hvis de får en blid og god opstart, hvor de kan mærke, at far/mor er med og støtter ....og samtidig også giver slip! (hvilket jo som oftest er sværrere for forældrene end for børnene)
For 5 uger siden startede hun så i børnehave.
Denne gang var der ingen indkøring som sådan, da det er i samme inst.
Men vuggestuen havde en periode med indkøring, hvor hun havde madpakke med og spiste sammen med sin kommende gruppe i børnehaven. Og legede dernede et par timer om dagen lige optil.
Så det var ikke det vilde store forandring, da hun så skulle flyttes.
Men havde hun nu skullet starte op et helt nyt sted, så havde der nok været indkøring igen. Sikkert ikke ret længe, men bare lige et par korte dage i starten.
Jeg har været heldig indtil nu, at jeg har haft mulighed for det, når mine børn er startet op. Jeg ved ikke hvordan arbejdspladserne ellers normalt tackler den slags. Ellers må man jo bruge "omsorgsdag" eller selv sygemelde sig et par dage, hvis der slet ikke er andre muligheder.
Anmeld