- hvad var dine forventninger til amning, før du fødte?
At det skulle være hyggeligt, og at det var det bedste for mit barn. Derfor har det været den eneste måde for mig, at give mine tre børn mad på.
- hvordan oplevede du den første tid efter fødslen, hvor både du og dit barn skulle lære det - fandt I hurtigt en god rutine? Eller var det problematisk og smertefuldt?
Det var kanonhårdt. Både at omstille sig til at være mor, natteroderiet som jeg ikke selv kunne bestemme over, samt at min krop hele tiden skulle arbejde for at producere mælken. Anden og tredje gang har derfor været meget nemme forløb, da mit liv var tunet ind på baby, på en mere erfaren måde, end den første gang.
- hvor længe ammede du / har du planer om at amme?
Første gang ammede jeg fuldt i 4,5 mdr, og fortsatte ammemåltider indtil omkring 8 mdr.
Anden gang valgte baby mig fra ved 4 mdr. som var en meget stresset periode.
Tredje gang, nuværende, er målet fuldamning til 5-6 mdr og derefter så længe vi har lyst. Jeg er nok lidt panikken ved tanken om at stoppe amningen, da dette kan være mit sidste barn, så han er lidt svær at slippe.
- hvis du stoppede med at amme tidligt og gik over til flaske - hvorfor?
Ved barn nr. to var jeg igang med at planlægge hans barnedåb, vi skulle giftes og min mand blev 30, og vi slog ikke de tre begivenheder sammen, så der var en masse travlhed og uro, og da han var begyndt at få en flaske vælling til natten, så vidste han hvad flasken kunne, og ville derfor ikke ammes mere, efter natflaskens indtræden
- hvis ammeforløbet ikke blev, som du havde håbet på, hvordan havde du det med det?
Ved barn nr. to var jeg lidt skuffet over at skulle give det fra mig, men på samme tid var det en lettelse, for nu kunne andre tage over.
Hvis det denne gang bliver et kort forløb tror jeg, at jeg bliver rigtig ked af det. Jeg synes amning er hårdt, men samtidig er det en fantastisk bekræftende mor-ting, som psykisk betyder meget for mig.
- hvad ville du gerne have vidst om amning, inden du selv blev mor?
Jeg tror ikke det kan beskrives, de oplevelser som jeg ikke vidste jeg ville få. Men med første gang havde jeg dårlig samvittighed, hvis jeg i løbet af natten ønskede ham af helved til, det vidste jeg ikke første gang, at det er meget normalt, når man er så træt.