Amning - fantastisk eller forfærdeligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.192 visninger
12 svar
0 synes godt om
18. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Til en bog om moderskab vil jeg gerne høre lidt om dine erfaringer med at amme:

• hvad var dine forventninger til amning, før du fødte?
  • hvordan oplevede du den første tid efter fødslen, hvor både du og dit barn skulle lære det - fandt I hurtigt en god rutine? Eller var det problematisk og smertefuldt?
  • hvor længe ammede du / har du planer om at amme?
  • hvis du stoppede med at amme tidligt og gik over til flaske - hvorfor? 
  • hvis ammeforløbet ikke blev, som du havde håbet på, hvordan havde du det med det?
  • hvad ville du gerne have vidst om amning, inden du selv blev mor?
  • andet?

Du er også velkommen til at skrive til mig en i privat besked.

På forhånd tak!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2010

<3

• hvad var dine forventninger til amning, før du fødte? - jeg havde en ide om at jeg ikke ville kunne lide det. Det var svært at omstille sig fra at tænke på brysterne som udelukkende seksuelle objekter og så til en blanding. Og med alle blandinger så er det dødsvært at finde en fornuftig løsning. Men da jeg fandt ud af at min mælk ikke løb når det var seksuelt så kunne jeg slappe af og tænkte ikke mere om det.
  • hvordan oplevede du den første tid efter fødslen, hvor både du og dit barn skulle lære det - fandt I hurtigt en god rutine? Eller var det problematisk og smertefuldt? - Det var problematisk fordi min søn var alt for træt ovenpå fødslen så han var for træt. Han lagde sig til rette tog et par mundfulde og faldt i søvn så han tabte sig for meget. Det tog fra lørdag til mandag før han spiste regelmæssigt og så tog han så også revanche. Han havde kommet over sin fødselsvægt på dage og fortsatte så bare derudaf med fart på. Derfor var fokus på at min søn skulle være vågen og fokus på at den nybagte fars første opgave som far var at holde sønnen vågen og det foregik med at nulre fødderne hårdt. Det var ikke sjovt. Derefter gik det som en leg, når man ser bort fra ammebrikkerne, men dem brugte vi kun det første stykke tid.
  • hvor længe ammede du / har du planer om at amme? Til sønnen ikke ville mere, da han var 17mdr.
  • hvis ammeforløbet ikke blev, som du havde håbet på, hvordan havde du det med det?
  • hvad ville du gerne have vidst om amning, inden du selv blev mor? - at selv når det er rigtigt - så gør det ondt ind imellem. Det er en fysisk proces og den er ikke så ligetil som man gør det til i litteraturen.
  • andet? - 1.jeg kunne godt have brugt at sygeplejerskerne på weekendholdet havde taget mig mere seriøs og hjulpet mig mere aktivt for at få amningen igang. 2. Sygeplejesker med lange røde negle bør ikke arbejde på en børneafdeling. 3.Hvis jeg kan give et umuligt råd, lad være med at fød fredag eller lørdag

Anmeld

18. oktober 2010

Valle81

Karoline skriver:

• hvordan oplevede du den første tid efter fødslen, hvor både du og dit barn skulle lære det - fandt I hurtigt en god rutine? Eller var det problematisk og smertefuldt?
  • andet?

På forhånd tak!

Det var noget jeg virkelig gerne ville og synes det måtte være fantastisk. Håbede det ville blive lige til og noget for mig.

Indtil mælken løb til s var det fantastis, men derefter et helvede af mælk der stod ud og brystspæninger, revner og sprækker og blod i mælken hvilket ikke stoppede selv efter 3 -3 1/2 måned. Synes det var meget problematis, frustrerende, stresende osv - bde for mig og min lille datter. DA jeg fik min søn 6 år efter ønskede jeg igen at amme, men efter 14 dage måtte jeg give op igen, helvede startede forfra......

Jeg ammede min datter i 3 1/2 måned og min søn i 14 dage

Jeg stoppede af den rsag at jeg måtet sige at jeg soom god mor ikke sad i brysterne. hvis jeg skulle amme ville jeg blive en "dårlig" mor. Jeg fandt roen i at give mine børn flase, vi unne nyde, hygge og slappe af på en helt anden måde - jeg fik mit selvværd og selvtillid samt tons af overskud tilbage.

Jeg synes det var hårdt at tage beslutningen, da det var noget jeg vitterligt gerne ville. Sda lidt ej ville det have været blevet bedre hvis jeg lige ventede en uge osv, men efter lidt tid forsvandt tankerne - og jeg har ikke fortrudt et sekund:0)

Jeg tror ikke jeg kunne have vidst så meget andet - men synes der burde være større opbakning om dem så har det meget svært med amning - at de får ros og skulderlap for at vælge hvad der er bedst for dem, frem for en løftet pegefinger. Synes det at vælge flasken til og amning fra er lidt af en TABU og stiller mange nybagte ( og især førstegangs mødre) i en svær situation hvor de kæmper en kamp de måske egentlig ikke ønsker at kæmpe men kan føle sig presset til at kæmpe.

• andet?

Amning er helt sikkert at fantastisk ting - ville ønske det var let som en leg - men det er bare ikke for alle.

Anmeld

18. oktober 2010

MyBaby

Jeg havde store forventninger til amningen og var fast besluttet på, at selvfølgelig skulle det lykkes. Jeg glædede mig utrolig meget til at skulle amme og jeg var sikker på, at det var det helt rigtige for os.

Jeg synes, den første tid var rigtig rigtig hård. Det gjorde utrolig ondt HVER gang, Ida blev lagt til og jeg fik revner og sår på begge brystvorter! Ida slugte blod og gylpede det op igen, hvilket virkede meget voldsomt. Jeg var på ingen måde forberedt på, at det var SÅ svært at komme igang med amningen og det krævede utrolig meget stædighed. Den første måneds tid boede jeg nærmest på sofaen og min kæreste vartede mig op, alt imens Ida spiste 2 timer holdt pause 1½ time og så spiste hun igen 2 timer! Jeg startede op med suttebrikker, men efter 14 dage tog jeg dem af - også dette var en kamp, idet Ida så skulle lære at tage fat på ny og sår og revner kom igen. Så de første 2 måneder var hårde og jeg græd ofte, når jeg ammede. Herefter begyndte det at gå bedre og jeg kom hurtigt til at nyde det rigtig rigtig meget!

Ida er nu ½ år og jeg ammer stadig ret meget. Jeg trapper stille og roligt ned fra nu af, men vil da gerne blive ved med at aften og morgen amme til Ida er i hvert fald 1 år - men nu må vi se, hvordan det hele kommer til at gå!

Jeg ville gerne have vidst, at det gjorde SÅ ondt og var SÅ hårdt i starten. At jeg skulle være SÅ stædig og vedholdende. Derudover synes jeg også, det er vigtigt at vide, at det ikke kun er opstarten, der kan være svær. Det kommer igen og igen perioder, hvor mælkeproduktionen skal sættes op og derfor skulle jeg amme mere og jeg havde ofte fornemmelsen af ikke at have nok et par dage indtil produktionen igen havde stabiliseret sig!

• andet?

Selvom det er utrolig hårdt og smertefuldt at starte en amning og jeg ofte har været meget usikker på, om barnet får nok, så har jeg ALDRIG ønsket ikke at amme. Jeg har på intet tidspunkt ønsket, at far kunne give flaske. Når amningen fungerer, er det noget af det mest fantastiske, jeg har oplevet og jeg er meget taknemmelig for at få lov at opleve det.

Jeg håber, du kan bruge mine svar.

Anmeld

18. oktober 2010

Marco2

Jeg forventede at amme inden fødslen. Det føltes for mig naturligt og bedst.

Jeg oplevede at det var nemt. Barnet havde gode suttereflekser helt fra start, så det føltes som det mest naturlige i verden. Når hun var sulten fik hun noget at spise.

Jeg ammede i 9 1/2 måned. Da følte jeg barnet var "stort" og jeg trængte til at have mine bryster for mig selv.

Syntes alt var beskrevet godt i de forskellige brochurer, bøger og internetsider jeg havde læst inden. Og fik god hjælpe på Skejby. Men i bund og grund føltes det naturligt så der var ingen problemer.

• andet?

Anmeld

18. oktober 2010

Corn

At det skulle være hyggeligt, og at det var det bedste for mit barn. Derfor har det været den eneste måde for mig, at give mine tre børn mad på.

Det var kanonhårdt. Både at omstille sig til at være mor, natteroderiet som jeg ikke selv kunne bestemme over, samt at min krop hele tiden skulle arbejde for at producere mælken. Anden og tredje gang har derfor været meget nemme forløb, da mit liv var tunet ind på baby, på en mere erfaren måde, end den første gang.

Første gang ammede jeg fuldt i 4,5 mdr, og fortsatte ammemåltider indtil omkring 8 mdr.

Anden gang valgte baby mig fra ved 4 mdr. som var en meget stresset periode.

Tredje gang, nuværende, er målet fuldamning til 5-6 mdr og derefter så længe vi har lyst. Jeg er nok lidt panikken ved tanken om at stoppe amningen, da dette kan være mit sidste barn, så han er lidt svær at slippe.

Ved barn nr. to var jeg igang med at planlægge hans barnedåb, vi skulle giftes og min mand blev 30, og vi slog ikke de tre begivenheder sammen, så der var en masse travlhed og uro, og da han var begyndt at få en flaske vælling til natten, så vidste han hvad flasken kunne, og ville derfor ikke ammes mere, efter natflaskens indtræden

Ved barn nr. to var jeg lidt skuffet over at skulle give det fra mig, men på samme tid var det en lettelse, for nu kunne andre tage over.

Hvis det denne gang bliver et kort forløb tror jeg, at jeg bliver rigtig ked af det. Jeg synes amning er hårdt, men samtidig er det en fantastisk bekræftende mor-ting, som psykisk betyder meget for mig.

Jeg tror ikke det kan beskrives, de oplevelser som jeg ikke vidste jeg ville få. Men med første gang havde jeg dårlig samvittighed, hvis jeg i løbet af natten ønskede ham af helved til, det vidste jeg ikke første gang, at det er meget normalt, når man er så træt.

• andet?

Anmeld

18. oktober 2010

Mi

Karoline skriver:

• andet?

På forhånd tak!

Jeg havde en forventning om at jeg ville amme, men gud hvor jeg hadede det da jeg pludselig stod der midt i det. Havde tvillinger og rigtig meget mælk. Jeg havde alle forudsætninger for at få et godt ammeforløb. Tilfredse børn, ingen smerter ved det, masser af mælk ingen problemer overhovedet. Det tog ikke mere end 15-20 min fra jeg gik i gang til vi var færdige og ammede kun hver 4. time, men kunne slet ikke have det. De fik sonde den første måned, hvor jeg malkede ud og så ammede jeg i ca 3 uger efter det. Var bare SÅ glad da vi gik over til flaske, det var faktisk min mand som endelig træf den beslutning. Med nr to ammede jeg fuldt ud i ca 1-2 måneder og gik så langsomt over til flaske. Da hun var 3 måneder fik hun fuld erstatning. Amning var for mig ligesom havregryn er om morgenen. Det smager ikke godt, men jeg spiser det fordi det er sundt. Men ELSKER altså bare at der findes erstatning, for HADER amning.

Marianne

Anmeld

18. oktober 2010

Lullaby

Karoline skriver:

• andet?

På forhånd tak!

• hvad var dine forventninger til amning, før du fødte? Min mor har ammet os allesammen og jeg har altid set det som noget naturligt. Ikke fordi min mor hyggede om den mindste imens han ammede for hun havde 3 andre der løb rundt imens, men det der hygge-aspekt som man muligvis kunne få var grunden til, at jeg så gerne ville.
  • hvordan oplevede du den første tid efter fødslen, hvor både du og dit barn skulle lære det - fandt I hurtigt en god rutine? Eller var det problematisk og smertefuldt? De første 14 dage var smertefulde. Mine brystvorter revnede og hver gang den ældste ammede så græd jeg mange tårer. Men efter de 14 dage var det overstået. Med den yngste fik jeg sindssygt med efterveer så derfor græd jeg tårer af helt andre grunde. Begge gange var min sp på speeddial fordi jeg ikke vidste hvordan jeg kunne få brystvortene til at heles når nu de ammede hver 3 time 24 timer i døgnet. Hun var en fantastisk støtte og hjalp mig.
  • hvor længe ammede du / har du planer om at amme? Begge gange ammede jeg til de var næsten 2.
  • hvad ville du gerne have vidst om amning, inden du selv blev mor? Alle de fornuftige ting omkring amning. Hvad gør man hvis barnet pludseligt er sulten midt i bilka. Er det normalt at de spiser hver 3 time? Eller er det fordi det ikke mætter nok?
  • andet?

På forhånd tak!

Anmeld

18. oktober 2010

Christina.78

•  
  • andet?

hvad var dine forventninger til amning, før du fødte?

Jeg håbede vitterligt at jeg ville kunne amme, da jeg har en relativ stor barm og bryster. Har den ide om at amning er en del lettere end flaske (du har altid maden med og tilberedt ved amning)

Cecilie blev først lagt til ved mit bryst, da hun var ca en uge gammel. Det kom sig af at hun var i hypotermibehandling de første 5 dage efter fødslen og der fik sondemad men med mit mælk. Var selv ærgelig over fødselsforløbet men det blev sådan af en ret god grund. Ville gerne have født naturligt og få hende lagt op med det samme, men nej..Første gang hun så blev lagt til gik som en drøm - ingen problemer der.

Jeg ville amme så længe hun ville og jeg selv syntes det var ok..stoppede nok da hun var ca 14 mdr

Fik god information både på sygehus af personalet og sundhedsplejerske/jordemoder, så manglede faktisk ingen viden om det forinden..

• andet?

Anmeld

18. oktober 2010

Jetjen

Forventede at det ville blive det sværeste af det at være mor, men var fast besluttet på at det skulle lykkes.

Det gik faktisk som smurt. Hun sugede efter tre min i "friheden". Har en meget madglad datter: FIk rigtig god vejledning på hospitalet (Holstebro). Var kun smertefuldt da mælken løb til.

At amningen er mere psykisk hård endn fysisk. Det er kun dig der kan give mad. Ville nok ha' introduceret hende til flasken lidt tidligere set i bakspejlet.

andet?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.