Hej Lise-Lotte.
Først vil jeg sige:
[f]Vælg dine kampe med omhug...[/f]
Og ja den 4 års alder er "skøn".
Jeg kunne sagtens sende mine drenge væk fra de var 4 til 6 år!!
Det er en naturlig proces, som Jonas er igang med. Og ja jeg synes bestemt også, der er værre ting end at være dum. Dog kan man sagtens forklare børn, hvordan sproget herhjemme skal være. Men det tager jo tid, som så meget andet.
Fx når Mads siger, jeg er en idiot, siger jeg, at det vil jeg ikke høre, men at han kan sige, at jeg er træls ell dum. Mads ved ikke hvad idiot betyder, men kan se på min reaktion, at jeg bliver vred og skuffet over ordet.
Når han siger "av for satan", siger jeg, at det hedder "av for katten ell sulen" Også bytter Mads det automatisk om.
Jeg vil ikke hidse mig voldsomt op over det, da det er helt naturlagt. Men man skal selvfølgelig sørge for, at give barnet et "bytte-ord" altså et andet ord at bruge.
Ang at klappe med døren er det ret hurtigt løst... Når Jonas bliver vred og smækker med døren, så går ind og sig fast at det vil I ikke have. Han smækker sikkert med døren igen også tag et håndklæde ell viskestykke og smid over selve døren helt inde for inden, så døren ikke kan klappe.
Ja og det bliver han jo så endnu mere sur over (Mads hyzzede TOTAL når det blev gjort) Men vi skal alle være her og alle passe på tingene i hjemmet.
Jeg bider meget mærke i, at 98 % af alle de ord Mads siger fra bh'en af, aner han ikke engang hvad de betyder. Og vi siger så, at når han ikke ved hvad det betyder, kan man ikke sige dem.
Og det med at Jonas opføre sig pænt i byen og dårligt derhjemme er jo bare ensbetydet med, at Jonas er ganske alm dreng :D
Han ved godt at man skal opføre sig pænt i byen, men føler sig så tryg i hjemmet, at det er der, han føler, han kan skeje ud og få sine følelser ud.
Lad ham gøre det, med måde og tag det hele med et gram salt.
Altså [f]Vælg jeres kampe med omhug...[/f]
Venlig hilsen
Kloster
Anmeld