Rhesus negativ vs. barnets rhesus positv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.305 visninger
14 svar
0 synes godt om
13. oktober 2010

Angelspot

Hej med jer.

Ved ikke om det er det rigtige sted, men kunne ikke lige finde ud af hvor jeg ellers skulle skrive om det.

Jeg har været til 2. lægeundersøgelse i dag og fik at vide at jeg har blodtypen rhesus negativ. De tog endnu en blodprøve som de sender til dyrkning for at se om mit barn er rhesus positiv. Og i så fald skal der tages nogle foranstaltninger i forhold til fødslen.

Er der nogen herinde der har været i samme situation som kan fortælle mig lidt om hvordan forløbet har været

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2010

SussieThyssen

Angelspot skriver:

Hej med jer.

Ved ikke om det er det rigtige sted, men kunne ikke lige finde ud af hvor jeg ellers skulle skrive om det.

Jeg har været til 2. lægeundersøgelse i dag og fik at vide at jeg har blodtypen rhesus negativ. De tog endnu en blodprøve som de sender til dyrkning for at se om mit barn er rhesus positiv. Og i så fald skal der tages nogle foranstaltninger i forhold til fødslen.

Er der nogen herinde der har været i samme situation som kan fortælle mig lidt om hvordan forløbet har været

Så vidt jeg ved så sker der ikke andet end at du bliver en form for vaccineret hurtigst muligt, og så skulle det være klaret.

Kærligst
Sussie

Anmeld

13. oktober 2010

AnneBJ

Der har faktisk været to tråde om det, for ganske nyligt.. Men altså, her i kolding hvor mit fødested er, gør de ikke andet end, at lægen i 35. uge tager en blodprøve for at se om jeg har antistoffer allerede. Hvis jeg ikke har det sker der ikke mere før fødslen, hvor man tager en blodprøve fra barnet - fra navlesnoren - og er barnet rhes. pos. får mor en vaccination inden for 72 timer, så der ikke dannes antistoffer mod et (evt) næste barn.

Anmeld

13. oktober 2010

SussieThyssen

AnneBJ skriver:

Der har faktisk været to tråde om det, for ganske nyligt.. Men altså, her i kolding hvor mit fødested er, gør de ikke andet end, at lægen i 35. uge tager en blodprøve for at se om jeg har antistoffer allerede. Hvis jeg ikke har det sker der ikke mere før fødslen, hvor man tager en blodprøve fra barnet - fra navlesnoren - og er barnet rhes. pos. får mor en vaccination inden for 72 timer, så der ikke dannes antistoffer mod et (evt) næste barn.

Aha..det var sådan det var.
Tak for det

Anmeld

13. oktober 2010

Angelspot

AnneBJ skriver:

Har ellers kigget efter tråde, men jeg må have ledt det forkerte sted så

Jeg fik taget en blodprøve i dag, som de vil sende til Skejby til dyrkning, for at se om barnet er rhesus positiv. Så de kan åbenbart allerede se det ud fra mit blod nu selvom jeg er i uge 22, vildt facinerende egentlig.

Men det er rart at høre at der ikke sker så meget andet end at man får en indsprøjtning, det var også det lægen fortalte om. Jeg fik bare nogle trælse tanker omkring hvad der kunne ske under og efter fødslen hvis jeg danner de her antistoffer.

Anmeld

13. oktober 2010

Malthes mor

Gå på apoteket.dk så kan du læse om det.

Anmeld

13. oktober 2010

AnneBJ

Angelspot skriver:

Har ellers kigget efter tråde, men jeg må have ledt det forkerte sted så

Jeg fik taget en blodprøve i dag, som de vil sende til Skejby til dyrkning, for at se om barnet er rhesus positiv. Så de kan åbenbart allerede se det ud fra mit blod nu selvom jeg er i uge 22, vildt facinerende egentlig.

Men det er rart at høre at der ikke sker så meget andet end at man får en indsprøjtning, det var også det lægen fortalte om. Jeg fik bare nogle trælse tanker omkring hvad der kunne ske under og efter fødslen hvis jeg danner de her antistoffer.

Det er ikke nU det er farligt - altså i denne graviditet. Det er først næste gang du bliver gravid Men opmærksomheden omkring det er vist ret øget, så det skulle næppe blive et problem!

Anmeld

13. oktober 2010

Morsnarttil2?

Ja jeg har været det samme igennem.. Jeg er også rhesus negativ og mine børn positiv. Jeg fik en sprøjte i balden efter jeg havde født.. Det er noget med at det er for at du ikke skal "udskille" barenet næste gang du bliver gravid, hvis det næste barn også skulle være positiv.. Så der er ikke "så meget i det".

Anmeld

13. oktober 2010

SussieThyssen

Selve dannelsen af antistoffer, sker først ved den 2. graviditet med et rhesus positivt barn.
I gamle dage, dvs faktisk ikke for ret mange år siden, tror det skiftede i løbet af halvfemserne til at de kunne klares med en indsprøjtning, der skiftede man blodet på barnet når det blev født.
Men sådan er det heldigvis ikke i vore dage, og tak for det.
Men det er jo godt at de er obs på om du skal have den modgift, hvad det faktisk er hvad du får, og så er den potte ude.

Selve dannelsen af antistofferne skyldes at en Rhesus negativ, af en eller anden grund opbygger et voldsomt emunforsvar mod det første Rhesus positve barn. Derved ser kvindens krop det andet barn, der er positivt som et fremmedlegene.
Det man så indgiver er ganske enkelt en form for modgift/serum, som nedbryder disse antistoffer.
Men ser man helt videnskabeligt på det, så skyldes selve det at nogle er Rhesus negative en mutation på et gen, som på et eller andet tidspunkt er opstået.
Nogle forskere er inde på, at det skyldes at vi er blevet krydset ind med Neanderthalere for ca 50 000 år siden, da disse var Rhesus negative.
Men hvem ved. 

Anmeld

14. oktober 2010

Kit

Jeg står i samme situation. Jeg er res.neg. og har i denne uge (24+1) fået taget blodprøver, hvor de tjekker om barnet er res.positiv. Det får jeg svar på til 2. lægebesøg i næste uge.

Hvis barnet er res.positivt skal jeg have en sprøjte i uge 29 ved 2. JM konsultation og endnu efter fødslen. Det står faktisk også i min Politikens Graviditetsbog (udgivelsesår 2010). Det er et forebyggende stof kaldet anti-D.

Det er normalt først ved anden graviditet, at antistoffer kan blive et problem, hvis det andet barn også er res.positivt. Ved næste graviditet vil antistofferne være klar i blodet og bevæge sig gennem moderkagen over til det nye barn og begynde at nedbryde dets blod.

Det er meget sjældent at der går noget galt, da man jo er meget opmærksom på situationen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.