Hjemmelavet rugbrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.070 visninger
8 svar
0 synes godt om
2. august 2008

linemus

Er der nogen af jer, der har en god opskrift på rugbrød? Plejer I selv at bage jeres rugbrød, eller er det kun engang imellem? Kan det betale sig økonomisk, når et billigt brød f.eks. koster ca. 12 kr/kg? (ingen tvivl om, at det kan betale sig i smagen). Og sidst men ikke mindst - er det børnevenligt og derved tygge-muligt af bare tre tænder?

Knus Line - der er træt af Aldis tørre rugbrød

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2008

Astrid P

Hmmm, jeg har endnu ikke prøvet at bage selv fra bunden med surdej osv, men min mor gør... Men det er sådan noget der er fuldt af kerner, så det er måske for træls for de små. Men hvad med brødblandinger, jeg mener at huske at Lidl har nogle gode... Og de er ind imellem på tilbud til nærmest ingen penge!

Anmeld

2. august 2008

Ny mor

Jeps, jeg har prøvet lidt forskellige opskrifter og det er egentlig ret nemt, da de bare passer sig selv det meste af tiden ;)

På kornkammerets rugmels pose er en god opskrift jeg har prøvet og ekspermenteret lidt videre med med forskellig frø/kerner i. Surdejen er også nem at lave. ;)

Ellers har jeg lige set at der er en rugbrødsopskrift i Søndagsavisen med øl i - den skal helt klart prøves. Ved ikke om i får den avis i Jylland, selvfølgelig!?

Knus Birgitte

Anmeld

2. august 2008

ka li ja

iihh jeg kan ikke huske jeg nogensinde har prøvet det!!!
jeg elsker smagen, så burde gøre det. sådan en hjemmelavet fra bageren, det er da bare det lækreste. og så med hjemmelavet leverpostej og champ!! eller et stykke flæskesteg.. uhhhmmm

hold op jeg er sulten nu!!

karina - snart på vej til odder byfest(L)

Anmeld

2. august 2008

Ny mor

ka li ja skriver:

jeg elsker smagen, så burde gøre det. sådan en hjemmelavet fra bageren, det er da bare det lækreste. og så med hjemmelavet leverpostej og champ!! eller et stykke flæskesteg.. uhhhmmm

Nøøj, hvor kunne jeg godt tænke mig sådan en leverståhejmad lige nu...:))

Anmeld

2. august 2008

ka li ja

Birgitte (ny mor) skriver:

ka li ja skriver:

Nøøj, hvor kunne jeg godt tænke mig sådan en leverståhejmad lige nu...:))

ååhhh ja da!!!!! nej nej nej hvor min mave rumler!! måske råber den ; leverpotej karolle, leverpostej!!!!!!

Anmeld

2. august 2008

ivfmarie

Jeg er ellers en ivrig bager... men lige rugbrød orker jeg altså ikke. Ikke hvis det skal være hjemmelavet fra bunden. Og mine erfaringer siger i øvrigt at der altid bliver en hård skorpe på, som 6 tænder i hvertfald døjer meget med at kommer igennem! Og i øvrigt er det trælst at skære hjemmelavet rugbrød hvis skiverne skal være børnevenlige. Jeg plejer at købe en ladning skiveskåret rugbrød når jeg falder over et godt tilbud - hvis eller det er friskt.. Det dur ikke hvis det er på tilbud fordi det kun kan holde sig i én dag. Men altså en ladning, og så kommer jeg det i pakker med et passende antal skiver i hver, og så i fryseren. Så tager jeg en pakke op om morgen, og så er den frisk og lækker til frokost. Men jeg kan klart anbefale de dersens bag-selv-rugbrød, men jeg laver dem til små "skolerugbrød" i børnehånd/mund venlig størrelse - det er et hit! marie - der faktisk lige har bagt pizzasnegle og pølsehorn'er ;)

Anmeld

2. august 2008

LouiseViola

Jeg bager rugbrød ca hver 14. dag, så laver jeg 2 mellemstore brød og fryser det ene ned, og når det først så er spist kommer det sidste ud af fryseren - og når det er spist starter jeg forfra.
Surdejen gik jeg ned til den lokale bager og spurgte om jeg kunne købe en klat, og det var intet problem. Og så tager jeg jo bare fra hver gang jeg bager.
Jeg bruger en opskrift fra !god mad - let at lave", men jeg har tilpasset den lidt, der kommer en del mere vand i end anbefalet.
Synes det er meget nemt med rugbrød, når man først er igang med en surdej. Det kræver jo ingen fedtede fingre, bare lidt gode overarme når dejen skal røres. Og så smager det jo skønt!
Økonomisk tror jeg godt det kan svare sig, vi spiser altid økologisk, og 2 kg rugmel rækker til 5 mellemstore brød.
Du skriver bare hvis du får mod på at begynde, så sender jeg dig gerne en opskrift. Og hvis bageren ikke vil dele ud af sin surdej sender jeg dig også gerne en klump!

Anmeld

4. august 2008

linemus

LouiseViola skriver:

Jeg bager rugbrød ca hver 14. dag, så laver jeg 2 mellemstore brød og fryser det ene ned, og når det først så er spist kommer det sidste ud af fryseren - og når det er spist starter jeg forfra.
Surdejen gik jeg ned til den lokale bager og spurgte om jeg kunne købe en klat, og det var intet problem. Og så tager jeg jo bare fra hver gang jeg bager.
Jeg bruger en opskrift fra !god mad - let at lave", men jeg har tilpasset den lidt, der kommer en del mere vand i end anbefalet.
Synes det er meget nemt med rugbrød, når man først er igang med en surdej. Det kræver jo ingen fedtede fingre, bare lidt gode overarme når dejen skal røres. Og så smager det jo skønt!
Økonomisk tror jeg godt det kan svare sig, vi spiser altid økologisk, og 2 kg rugmel rækker til 5 mellemstore brød.
Du skriver bare hvis du får mod på at begynde, så sender jeg dig gerne en opskrift. Og hvis bageren ikke vil dele ud af sin surdej sender jeg dig også gerne en klump!

Ih tak, hvor er du sød - jeg vil rigtig gerne have opskriften. Kan man selv lave surdejen - jeg har set det i nogle opskrifter, men er en surdej bare en surdej, eller skal den være noget bestemt til et bestemt slags brød?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.