De første ord - hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.925 visninger
18 svar
0 synes godt om
8. oktober 2010

Frk. Himmelblå

Kære alle skønne mødre

Kender I det, - da baby var helt lille og ny havde man 100% styr på, hvornår den lille ven "burde" kunne hvad og hvorfor osv. Men nu, hvor min datter er fyldt et år, må jeg indrømme, at jeg ikke længere helt er inde i, hvad "normalen" er.

Men jeg tænker, at jeg snart kan forvente lidt snak fra den lille pige? Altså hun blabrer derudaf fra morgen til aften, men at kalde det dansk, vil nok være noget af en overdrivelse! Indimellem har hun ramt ord, men er sikker på, det har været tilfældigt eller blot en lyd-efterligning af noget en voksen har sagt.

Men lad mig høre, hvornår begyndte jeres små bevidst at bruge egentlige ord (ikke mama for mad osv., men egentlige ord)? Og hvad sagde de små skattebasser so det første? Og hvor stærkt går det, når først de får hul på det sproglige?

Er spændt på at høre fra jer!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2010

Mira0911

Min datter er 20 mdr og siger slet ikke ret meget... Hun siger Ja, nej, av, hov, Bertha, op og mam mam! Det kommer lige pludselig hvor de snakker løs... 

Anmeld

8. oktober 2010

Frk. Himmelblå

MoarJ skriver:

Min datter er 20 mdr og siger slet ikke ret meget... Hun siger Ja, nej, av, hov, Bertha, op og mam mam! Det kommer lige pludselig hvor de snakker løs... 

Tak for svar!

Og hehe, man behøver da heller ikke andre ord end dem! Hvor lyder hun søøød...

Anmeld

8. oktober 2010

BabyStella!

SeptemberBaby skriver:

Kære alle skønne mødre

Kender I det, - da baby var helt lille og ny havde man 100% styr på, hvornår den lille ven "burde" kunne hvad og hvorfor osv. Men nu, hvor min datter er fyldt et år, må jeg indrømme, at jeg ikke længere helt er inde i, hvad "normalen" er.

Men jeg tænker, at jeg snart kan forvente lidt snak fra den lille pige? Altså hun blabrer derudaf fra morgen til aften, men at kalde det dansk, vil nok være noget af en overdrivelse! Indimellem har hun ramt ord, men er sikker på, det har været tilfældigt eller blot en lyd-efterligning af noget en voksen har sagt.

Men lad mig høre, hvornår begyndte jeres små bevidst at bruge egentlige ord (ikke mama for mad osv., men egentlige ord)? Og hvad sagde de små skattebasser so det første? Og hvor stærkt går det, når først de får hul på det sproglige?

Min datter på lidt over 1 år, siger "a" (ja), "ej ej" (hej hej) og "puha"

Vi motiverer hende dog til og sige Mor og Far, og lign. Peger på genstande og siger hvad det hedder - det er blevet en vane nu

Det kommer nok

Anmeld

8. oktober 2010

Mira0911

SeptemberBaby skriver:

Tak for svar!

Og hehe, man behøver da heller ikke andre ord end dem! Hvor lyder hun søøød...

Nej det er jo det.... 

Hun er virkelig sød, skønt og det hele... Rigtig charmetrold... 

Hun har også den sjove alder nu, hvor hun virkelig også prøver at få nogen ord frem... Hvor det så bliver noget Ja-bertha osv... 

Anmeld

8. oktober 2010

NatasjaL

SeptemberBaby skriver:

Kære alle skønne mødre

Victoria er 22 måneder og der er ikke det hun ikke siger. Man kan fører samtaler med hende og hun fortæller hvad hun vil og ikke vil, og hvad hun vil have :-)

SP og vuggestuen siger hun snakker som en på 3, så det skønt :-)

Anmeld

8. oktober 2010

SaNiNa

Nicklas er knap 16 måneder og siger rigtig mange ord som: moar, mauv (kat) vuvuvu (hund), kaffe, kage, trygge, lys, ja, nej hvad det, så, se ja og mange mange flere der er sket rigtig meget med hans sprog de sidste 14 dage.

Anmeld

8. oktober 2010

Frk. Himmelblå

MoarJ skriver:

Nej det er jo det.... 

Hun er virkelig sød, skønt og det hele... Rigtig charmetrold... 

Hun har også den sjove alder nu, hvor hun virkelig også prøver at få nogen ord frem... Hvor det så bliver noget Ja-bertha osv... 

Ja, man kan jo kombinere sine ord, som man vil ;-) Og "ja-bertha" hører man efter min mening alt for sjældent i det danske sprog! 

Sådan en cutie 

Anmeld

8. oktober 2010

Frk. Himmelblå

NatasjaL skriver:

Victoria er 22 måneder og der er ikke det hun ikke siger. Man kan fører samtaler med hende og hun fortæller hvad hun vil og ikke vil, og hvad hun vil have :-)

SP og vuggestuen siger hun snakker som en på 3, så det skønt :-)

DYGTIG pige! Glæder mig også selv sådan til at "ku' få noget at vide" af mi datter. Kan bare se, hun har så meget på hjerte, men det er skisme ikke altid, at mor forstår!

Anmeld

8. oktober 2010

Frk. Himmelblå

Sanne og Nicklas skriver:

Nicklas er knap 16 måneder og siger rigtig mange ord som: moar, mauv (kat) vuvuvu (hund), kaffe, kage, trygge, lys, ja, nej hvad det, så, se ja og mange mange flere der er sket rigtig meget med hans sprog de sidste 14 dage.

Det er skisme flot! Det varer jo ikke længe, før han kan holde talen ved festlige lejligheder :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.