jobskifte og barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.712 visninger
14 svar
0 synes godt om
4. oktober 2010

Anonym trådstarter

Hej piger,

Jeg er ano pga. uopsagt stilling og man ved jo aldrig hvem der læser her, men i må jo egentlig gerne vide hvem jeg er...

Nå, sagen er, at jeg er på barsel. Jeg er normalt studerende med fuldtidsarbejde, og skulle tilbage til mit arbejde efter nytår. Jeg har idag været til en jobsamtale, og mener selv at det gik rigtig godt. Jeg vil næsten gå så langt at sige at hun gav mig jobbet - HVIS jeg kunne starte på mandag  Jeg fik fremstammet at jeg først har institutionsplads til 1. dec., og kan opsige mit arbejde pr. 1. december. Hun sagde at hvis jeg først kunne pr. 1. dec. ville det nok ikke blive mig, da der var andre gode kandidater til stillingen, så hun ville gerne at jeg undersøgte mulighederne for at starte tidligere, og gerne på mandag, og så ringede til hende imorgen, hvorefter hun ville træffe sin afgørelse. Og jeg vil rigtig gerne have det job...suk..

Det økonomiske: Jeg modtager barselsdagpenge nu. Men er vist også "studieaktiv" - dog uden nogen fag. Hvad er mulighederne for delvis barsel??? Det nye job er kun 20 timer ugentlig. Skal man være medlem af A-kasse for at være på delvis barsel? Altså de 17 timer hvor jeg ikke arbejder. Eller kan jeg mon få su de sidste 2-3 mdr af året? Fremtiden ville være at jeg skulle have min løn for de 20 timer på arbejde, samt su 8 mdr om året, som er det jeg ville kunne få.

Det praktiske: Mit barn har jo først vuggestueplads pr. 1. dec. Men måske kan en pige fra min mødregruppes mor passe mit barn de 20 timer ugentligt. Hun laver vist ikke noget, og er god til børn. Jeg har aldrig mødt hende, men kan rigtig godt lide pigen fra min mødregruppe. Mit barn er snart 7 måneder. Ville i gøre det?

Jeg har jo ikke fået jobbet, men hun bad mig jo om at undersøge mulighederne for at kunne starte på mandag. Og det ville være et GULD-job for mig i fremtiden. Ingen transport tid (det ligger 3 km. fra mit hjem, så jeg kan cykle dertil), det muliggør at jeg hurtigere kan færdiggøre mit studie, jobbet er top-flex - kan komme og gå som jeg vil, bare jeg når deadlines, mulighed for at arbejde hjemmefra, og det er en spændende branche... Det skulle bare først være om 2-3 mdr...

Hvad siger i til alt dette?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2010

Lene76

Det lyder da vildt godt, men aner intet om sådan noget. har du en studievejleder el sagsbehandler som du kan få nogle svar fra???

dit nuværende job kan du vel opsige med 1 mdr varsel ik???  med mindre du KUn er ansat på timebasis, så er det hvis nogen andre regler der gælder.... håber nogel af de andre piger er lidt klogere hva det angår

men pøj pøj med det

Anmeld

4. oktober 2010

Plysbjørnen

For at være ærlig, så ved jeg virkelig ikke hvad jeg ville gøre i den situation...

Nok mest af ville jeg følge mit hjerte...

Anmeld

4. oktober 2010

Kaufie

Bum bum - den er svær......

Jeg satte selv William i dagpleje da han var knap 8 mdr for at kunne tiltræde et job - og det var fuld tid med 1/2 times transport i hver ende - så når dit job er så kort tid og så flexibelt ville det ikke gøre mig noget pga barnets alder.

Og en dp-mor kender du jo heller ikke fra dag1 - men jeg ville måske nok være lidt betænkelig ved at der ikke er nogen aftale - altså hun kan jo sådan set bakke ud med dags varsel hvorefter du står med håret lidt i postkassen.....

Reglerne kender jeg heller ikke noget til - vil da også tro du kan få noget rådgivning fra en studievejleder....

Anmeld

4. oktober 2010

Mary

Der er jo altid den mulighed at ringe til pladsanvisningen og høre om I kan få en plads tidligere. Om så bare det er en måned tidligere, vil du vel stadig være bedre stillet....? Kan farmand overtage lidt barsel evt med en måneds varsel fra sit arbejde?

Jeg vil da tro du godt kan få su resten af året. Du læser 17 timer, hvilket er minimum for at få su! -i hvert fald på en ungdomsuddannelse......bum bum, ved jo ikke hvad du læser 

Faktisk tænker jeg lidt, at det er frækt at stille det sådan op fra arbejdsgiverens side! Jeg ved godt de sikkert kan vælge og vrage imellem ansøgere, men stod der i ansøgningen at man skullle starte her og nu!? Det er da de færreste der kan det. Mærkeligt at de ikke er villige til at vente på den helt rigtige i stedet for andet valget som kan starte asap. 

Anmeld

4. oktober 2010

Anonym trådstarter

Lene76 skriver:

Det lyder da vildt godt, men aner intet om sådan noget. har du en studievejleder el sagsbehandler som du kan få nogle svar fra???

dit nuværende job kan du vel opsige med 1 mdr varsel ik???  med mindre du KUn er ansat på timebasis, så er det hvis nogen andre regler der gælder.... håber nogel af de andre piger er lidt klogere hva det angår

men pøj pøj med det

Jeg kan opsige mit job med "løbende + én måned"s varsel. Dvs. pr. 1. december. Men jeg er jo på barsel, så de regner ikke med min arbejdskraft før i januar, så det med opsigelsen er egentlig det mindste problem  Jeg vil tro at de bare ville lade mig gå med det samme. De udbetaler jo heller ikke løn til mig nu, hvor jeg er på barsel.

Studievejleder...hmmm...næh, eller jo...sådan nogle er der vel. Men jeg ved ikke hvad jeg skal spørge en studievejleder om  Jeg tror jeg er mest interesseret i at vide om jeg stadig kan være på barsel de 17 timer ugentlig resten af ugen.

Anmeld

4. oktober 2010

Louise mortil4

hva med "bare" at starte på det ny job inden du er holdt på dit gamle job?? Jeg ved ikke om man må det, men som du siger de regner jo med du er på barsel til de får andet at vide.

Jeg har været arbejdet 27 timer og fået de sidste 10 timer som barsel fra kommunen så det har i hvertfald kunnet lade sig gøre, jeg ringede bare til kommunen og sagdeat jeg startede på abejde de antal timer også fik jeg resten fra dem og havde jo så bare meget længere barsel.

Anmeld

4. oktober 2010

Anonym trådstarter

Kaufie skriver:

Bum bum - den er svær......

Jeg satte selv William i dagpleje da han var knap 8 mdr for at kunne tiltræde et job - og det var fuld tid med 1/2 times transport i hver ende - så når dit job er så kort tid og så flexibelt ville det ikke gøre mig noget pga barnets alder.

Og en dp-mor kender du jo heller ikke fra dag1 - men jeg ville måske nok være lidt betænkelig ved at der ikke er nogen aftale - altså hun kan jo sådan set bakke ud med dags varsel hvorefter du står med håret lidt i postkassen.....

Reglerne kender jeg heller ikke noget til - vil da også tro du kan få noget rådgivning fra en studievejleder....

Mit juli 07 barn kom i vuggestue da han var 8½ måned, så 7 mdr gør nok ikke den store forskel..eller det ved jeg ikke. Jeg var selv 14 uger gammel da jeg startede, og jeg klarer mig egentlig fint

MEN Mette, var der ikke noget med at du kom på delvis barsel igen, da du startede dit nye job??? Det synes jeg at kunne huske.. Jeg tænker at jeg jo stadig har ret til barsel, men det jeg ikke kan greje inde i mit hoved er, at jeg jo nu får barselsdagpenge baseret på mit job (min normale løn), men hvad nu hvis mit job ikke er mere end 20 timer... aj, jeg fatter det ikke. Ved du hvad jeg spørger om overhovedet?    Tænker at ringe til kommunen imorgen - de må vide det - jeg ville bare gerne vide det nu!

Mht. manglende aftale med "dp-mor", så taler vi jo 1½ måned MAX at denne dame skulle passe mit barn. Fra 1. dec. har det jo plads i vuggestue. Jeg har også fået af vide idag til samtalen at jeg gerne måtte tage barnet med på arbejde - de kunne godt lide børn derhenne. Det er nok bare mest mig der ikke gider det. Og ikke ville være særlig effektiv hvis min baby var der.. Det er nok egentlig vigtigst at få ham passet i næste uge, HVIS jeg får jobbet, da der jo skal noget oplæring til. Og det skulle være mandag, tirsdag, onsdag i næste uge. Derefter kan man flexe løs-

Anmeld

4. oktober 2010

Anonym trådstarter

Mary skriver:

Der er jo altid den mulighed at ringe til pladsanvisningen og høre om I kan få en plads tidligere. Om så bare det er en måned tidligere, vil du vel stadig være bedre stillet....? Kan farmand overtage lidt barsel evt med en måneds varsel fra sit arbejde?

Jeg vil da tro du godt kan få su resten af året. Du læser 17 timer, hvilket er minimum for at få su! -i hvert fald på en ungdomsuddannelse......bum bum, ved jo ikke hvad du læser 

Faktisk tænker jeg lidt, at det er frækt at stille det sådan op fra arbejdsgiverens side! Jeg ved godt de sikkert kan vælge og vrage imellem ansøgere, men stod der i ansøgningen at man skullle starte her og nu!? Det er da de færreste der kan det. Mærkeligt at de ikke er villige til at vente på den helt rigtige i stedet for andet valget som kan starte asap. 

Først når jeg får (HVIS jeg får det) jobbet, vil jeg ringe til pladsanvisningen. Gider ikke sætte en masse i værk, hvis jeg ikke får det. Kan lige se at de faktisk sørger for en plads fra feks. 1 nov, og så jeg ikke får det...  Farmand kan ikke tage barsel - eller det kan han måske, men det har vi ikke råd til.

Jeg ved at jeg kan få su - jeg er overbygningsstuderende, og der skal man bare være tilmeldt studiet. Det er ikke et krav faktisk at have nogen timer. Spørgsmålet i forhold til su'en er om jeg mon har tjent for meget i året der er gået, til at få su resten af året. Ved ikke hvordan det er når jeg har fået barselsdagpenge..

Mht den korte frist, så er det et job jeg søgte tilbage i slutningen af august. Fik så en mail om at de gerne villle se mig til samtale, hvori der stod at de ville gerne have at man startede på mandag. Skulle vende tilbage hvis jeg stadig var interesseret. Det var/er jeg, bare ikke i startdagen. Men det har aldrig været en hemmelighed at man skulle starte snart. Hende der havde stillingen er allerede stoppet, og de mangler en nu. Hun sagde til mig at hvis de bare VILLE have mig, så ville de MÅSKE vente, men der var altså andre der kunne bruges end mig.

Anmeld

4. oktober 2010

Anonym trådstarter

Louise mortil4 skriver:

hva med "bare" at starte på det ny job inden du er holdt på dit gamle job?? Jeg ved ikke om man må det, men som du siger de regner jo med du er på barsel til de får andet at vide.

Jeg har været arbejdet 27 timer og fået de sidste 10 timer som barsel fra kommunen så det har i hvertfald kunnet lade sig gøre, jeg ringede bare til kommunen og sagdeat jeg startede på abejde de antal timer også fik jeg resten fra dem og havde jo så bare meget længere barsel.

I forhold til min kontrakt med mit nuværende job, kan jeg ikke bare starte på et nyt. Det må jeg ikke. Men jeg er sikker på at de vil lade mig gå med det samme. De får ikke noget ud af at vente til 1. dec. Jeg er der jo ikke, og de udbetaler mig ikke løn pt-

Det job du arbejdede på 27 timer, var det et job du havde inden din barsel? Og var det et fuldtidsjob. For man kan jo godt vende delvist tilbage til en fuldtidsstilling - det ville også være en mulighed hvis jeg vendte tilbage til mit nuværende job. Men jobbet her er ikke mere end 20 timer ugentligt. Og eftersom min barselsdagpenge er baseret på mit arbejde, hvad så hvis jeg ikke er på barsel fra noget arbejde - for jeg vil jo arbejde de 20 timer.. forstår du hvad jeg mener?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.