Når vi vælger at bære vores børn, så er det jo for at være nærværende hos dem - uanset om det er fordi vi har et barn som ønsker at være tæt sammen med sin mor, om vi synes at det er det mest praktiske i nogen situationer eller fordi at vi selv også bare knus-elsker og nyder kontakten med vores barn.
Og så tænker jeg: Hvis babybjørnen betyder, at jeg kan bære mit barn lidt nemmere og længere end hvis jeg ikke havde babybjørnen, så synes jeg at den er fantastisk.
Jeg havde selv en babybjørn til at starte med. Det som jeg synes var svært var at babybjørn jo skriver at man ikke skal bære i sele (oprejst stilling) førend barnet selv kan bære sin vægt. Og det er det, som vi kan se at de kan, når de selv holder deres hoved. Men det er jo rigtig meget i starten at behovet er allerstørst. Så der valgte jeg altså at bære alligevel. Da så mit barn selv kunne bære hovedet i 4-5 måneders alderen, så var han blevet så tung, at det ikke længere var rigtig godt for min ryg.
Så har jeg prøvet forskellige andre bæreredskaber også og jeg synes egentlig at det er lidt mærkeligt at det lige er babybjørnen, som er blevet så udbredt. For jeg synes faktisk ikke at den har den optimale komfort for hverken baby og bærer, når man sammenligner med andre seler eller slynge/vikle. Men jeg ved også at babybjørn nu faktisk har lavet en sele som støtter ud i knæhasen, så producenten har altså lavet en bedre model end den, som er udskældt på fb-gruppen. Den er da værd at vælge, hvis man foretrækker den producent.
kh Christine
Anmeld