Sæbe til de små???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

676 visninger
11 svar
0 synes godt om
26. juli 2008

birgittemarie

En ting har undret mig stort set siden, jeg så det stads, der kom ud af babys mini numse første gang, jeg skiftede hende...

Hvad betyder: "Nej, det er slet ikke nødvendigt at bruge sæbe til de små endnu."

Altså lort er vel lort eller hvad? Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det kan være mindre bakteriefrit på babyhud end det er på os andre.
Udtalelser som, "Du behøver ikke at vaske hende med sæbe før hun begynder at lege udenfor og bliver smurt ind i jord," gør min forvirring komplet.
Hvorfor er jord værre end ekskrementer og hvorfor er ude-jord værre end potteplanter??

Det irriterer mig bare, at man ikke kan få en ordentlig forklaring på, hvorfor det ikke er nødvendigt med sæbe til de små.
For det forholder sig vel næppe sådan, at de er født selvrensende og så pludselig mister evnen til at producere bakteriedræber i det øjeblik, de ruller sig i en mudderpøl.

Er der nogle af jer hygiejne wizzes, der kan give en plausibel forklaring på fænomenet selvrensende børn, så vil jeg blive glad og et irritationsmoment fattigere 8D

Knus fra Birgitte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2008

Loggidut

må man komme med et bud?

jeg er ikke nogen professor her, men altså:

uanset hvor du læser henne, har sæbe aldrig været sundt, heller ikke til dig og mig, sæbe er ikke naturligt, ergo, ikke nødvendigt!

det siges jo at vi som mennesker udskiller nogle dufte...(aj hvor lyder det her klogt) og når vi bruger sæbe/deo/parfume...så modarbejder vi faktisk vores overlevelsesinstinkter...for vi kamuflere hvem vi i virkeligheden er...så ergo, sæbe har aldrig været sundt!

måske er det derfor man bliver ved med at råbe højt om at sæbe ikke er for de små, det er unaturligt, og kan give allergi og meget andet!

jeg tror ikke på det er sundere at blive smurt ind i lort, end i jord, men jeg tror på alm. vand kan klare sagen!

hmmm, jeg lyder skide klog, men bruger altså selv shampoo og nu spray-balsam til tif...

det er bare mit lille forsigtige bud, uden dog at vide noget med sikkerhed!

Anmeld

26. juli 2008

birgittemarie

Jeg er helt med på, at det ikke er sundt, men hvorfor er det nødvendigt at vaske os andre i det så, hvis vi nu har smurt os ind i FÆCES 8D Er helt med på, at det ikke er nødvendigt at vaske sved og lignende af med andet end vand, men kolibakterier... Går de også af bare med vand? For så burde man da ikke nogensinde bruge sæbe.

Det forstår jeg stadig ikke...

Knus fra Birgitte

Anmeld

26. juli 2008

Loggidut

det er jo pointen BM, det er faktisk slet ikke nødvendigt med sæbe, altså hvis vi spoler tilbage til dengang vi sov i jordhuler...

lugten er der jo af en årsag, og jeg gad nu i grunden godt se en jordhulemand stå med sanex og dutte sig 8D

altså, jeg vil da ikke selv holde op med sæben, men der er altså noget om det med lugten!

dengang var man jo gammel når man blev 20 år ik? mon ikke kolierne har taget livet af mange...hmmm....altså de er self ikke sunde, men en del af livets gang...og måske er det slet ikke meningen at vi skal blive 90 år her på moder jord?

Anmeld

26. juli 2008

birgittemarie

Se DET giver mening Loggi 8D Og så er det også helt rigtigt, at det ikke er "nødvendigt" med sæbe til de små. Altså kun, hvis man gerne vil have, at de overlever så 8D;)(H)

Anmeld

26. juli 2008

Muffinmus

Jep...her er der også dømt jordhule...bruger ikke sæbe til William endnu:)
Den eneste grund til vi mennesker bruger det er fordi vi er SÅ sarte at vi ikke kan tåle at lugte til hinanden mere.... Ellers kunne man vel i princippet lige så godt smøre sig ind i antibakteriel gele?? Mums.... duft af alkohol i stedet for nyvaksrt lækker rose...

Anmeld

26. juli 2008

bette

tror også det har noget at gøre med at hvis man kommer baby i bad med sæbe kan mutter ikke dufte sit barn.. det der hjælper med at binde mor og barn.. hehe altså hvis vi tænker hulemænd.. hah

Anmeld

26. juli 2008

linemus

birgittemarie skriver:

En ting har undret mig stort set siden, jeg så det stads, der kom ud af babys mini numse første gang, jeg skiftede hende...

Hvad betyder: "Nej, det er slet ikke nødvendigt at bruge sæbe til de små endnu."

Altså lort er vel lort eller hvad? Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan det kan være mindre bakteriefrit på babyhud end det er på os andre.
Udtalelser som, "Du behøver ikke at vaske hende med sæbe før hun begynder at lege udenfor og bliver smurt ind i jord," gør min forvirring komplet.
Hvorfor er jord værre end ekskrementer og hvorfor er ude-jord værre end potteplanter??

Det irriterer mig bare, at man ikke kan få en ordentlig forklaring på, hvorfor det ikke er nødvendigt med sæbe til de små.
For det forholder sig vel næppe sådan, at de er født selvrensende og så pludselig mister evnen til at producere bakteriedræber i det øjeblik, de ruller sig i en mudderpøl.

Er der nogle af jer hygiejne wizzes, der kan give en plausibel forklaring på fænomenet selvrensende børn, så vil jeg blive glad og et irritationsmoment fattigere 8D

Knus fra Birgitte

Sikke du kan give stof til eftertanke. Nu sidder jeg her og grubler som en gal over, hvorfor det er i orden, at jeg vasker deres små lortenumser med vand, men straks efter går ud og vasker mine hænder med sæbe just in case der lige var en bakterie el. andet, der sprang på mig.

Vi bruger heller ikke sæbe endnu til pigerne. Heller ikke selvom de har været ude og rulle sig i mudder. Men hvorfor vi så bruger så meget sæbe på os selv, det er da egentlig noget underligt noget. Jeg gør det i hvert fald ikke primært for duftens skyld.

Knus Line - (?)

Anmeld

26. juli 2008

Rasmine

Måske fordi deres hud endnu er sart.

Mette - som både bruger sæbe, vådservietter og alt muligt andet anyway!

Anmeld

26. juli 2008

birgittemarie

Sikke du kan give stof til eftertanke. Nu sidder jeg her og grubler som en gal over, hvorfor det er i orden, at jeg vasker deres små lortenumser med vand, men straks efter går ud og vasker mine hænder med sæbe just in case der lige var en bakterie el. andet, der sprang på mig.

Vi bruger heller ikke sæbe endnu til pigerne. Heller ikke selvom de har været ude og rulle sig i mudder. Men hvorfor vi så bruger så meget sæbe på os selv, det er da egentlig noget underligt noget. Jeg gør det i hvert fald ikke primært for duftens skyld.

Knus Line -

Lige nøjagtigt, Line!! Det er lige det, jeg mener!
Jeg bruger heller ikke sæbe til hende endnu, men det irriterer mig, at jeg ikke kan gennemskue det logiske forhold mellem at overvaske mig selv med - parfumefri - sæbe efter bleskift og bare strinte lidt vand på aben!

Knus fra Birgitte

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.