Oliver & Alexander født i uge 25 + 0 vægt 805gram & 669gram

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.218 visninger
13 svar
0 synes godt om
25. juli 2008

twinboys

Nu 5år ;-))))

Oliver & Alexander er idag 5 år gamle – og begge trives godt i deres respektive børnehave. Der er fortsat meget fokus på deres udvikling både fra de daglige fagpersoner i børnehaven, ergoterapeut, fysioterapeut og deres far og mig. Vi som hele tiden forsøger at træne, lege og udvikle dem positivt frem. Bl.a. er der i tidens løb investeret i meget anderledes legetøj, special hængekøje, boldbassin osv. og jeg har lavet sprogposer til at stimulere deres sprog. De følges desuden stadig to gange årligt på neonatal ambulatoriet, indtil nu på Sønderborg Sygehus, men vi har netop bedt om overflytning til Kolding Sygehus pga. gentagne dårlige oplevelser med Sønderborg Sygehus.

Senfølger og behandling

Idag er den primære senfølge af deres meget tidlige fødsel øjenskader. Oliver har et meget svækket syn på begge øjne, Alexander på det ene øje samt skelen. Begge drenge har været behandlet et par gange med Botox som er en behandling der indsprøjtes i eller omkring de øjenmuskler, som man ønsker at behandle. Stoffet lammer eller svækker musklen, - en virkning, der varer ved i ca. 3 måneder, indtil den efterhånden aftager helt. Formålet med at svække øjenmusklerne er at genoprette balancen mellem de to øjne, så barnet kikker lige ud.
For Olivers vedkommende har disse behandlinger haft en positiv effekt, hvorimod Alexanders skelen ikke er påvirket og derfor afventer han en skele-operation til marts næste år.
Oliver og Alexander har i en lang periode fået suppleret kosten med Biostrat, hvilket har haft positiv effekt for deres immunforsvar – idag får de begge tilskud af Eskimo-3 kids. Vi har desuden rigtig gode erfaringer med ride-terapi som Oliver og Alexander startede til som 2-årige efter at have læst Jonna Jepsens bog, For tidligt fødte børn. Det var ikke vild begejstring fra start – tværtimod reagerede Alexander med opkast og stor utryghed og Oliver græd og var ulykkelig allerede på vej i bilen. Men lige pludselig vendte reaktionerne til det positive og det har de været siden , og drengene går fortsat til ridning. Hvis du får lyst til at høre mere om disse erfaringer, så er jeg emnerådgiver og kan kontaktes via www.praematur.dk

Fighterviljen

Når jeg ser tilbage på de fem år der er gået, er det fighter-viljen hos børnene jeg omtaler mest. Den første diagnose de fik fra læger var at Oliver muligvis ikke kom til at kravle, gå osv. Og for hvert lille motorisk skridt de tog – løfte hovedet, krybe, kravle, løbe og cykle , fokuserede jeg på at så kunne de da i det mindste krybe, så kravle, senere gå ud til en taxa der kunne hjælpe dem afsted på indkøb – nu kan de jo endda selv cykle afsted!. Jeg forstår ikke idag, hvorfor jeg vurderede deres ”overlevelse/liv” til at mad var det primære, men måske var det en måde at erkende et eventuelt handicap på – eller et levn fra neonatalperioden hvor mad var en meget vigtig faktor for overlevelse.
Vejen har været lang og sej – som et præmaturt forløb ofte er - og vi har flere gange måttet kæmpe en kamp for børnenes velbefindende, første gang allerede i neonatalperioden hvor personalet sjuskede med overvågningen af børnene med ilt-mangel til følge. Men som jeg tit siger ” lykkelige for at vi valgte livet for dem, selv om det virkeligt var skidt mange gange og de flere gange har været ved at opgive livet… De mest lækre og fantastiske drenge andre kun kan drømme om og så er de mine ;-)))))”(H)(H)(H)(H)

Mvh Majbritt

Jeg elsker mine drenge så højt...(L)(L)(L)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2008

MorCamilla

Hejsa Majbritt.

Sikke et godt indlæg du har skrevet, det er dejligt at høre når det også går godt med andres børn:) Men ja som du skriver er overlevelesevnen utrolig..

Tænk at for bare 5 år siden vejede de begge to under et kilo, hvem skulle have troet at der ville komme to søde og friske drenge ud af det... (hvis du forstår hvad jeg mener??)

Knus fra Camilla.

Anmeld

25. juli 2008

twinboys

MorCamilla skriver:

Hejsa Majbritt.

Sikke et godt indlæg du har skrevet, det er dejligt at høre når det også går godt med andres børn:) Men ja som du skriver er overlevelesevnen utrolig..

Tænk at for bare 5 år siden vejede de begge to under et kilo, hvem skulle have troet at der ville komme to søde og friske drenge ud af det... (hvis du forstår hvad jeg mener??)

Knus fra Camilla.

Du kan tro jeg forstår...(H)

Anmeld

26. august 2008

Miamaja

Min lille pus blev født halvanden måned for tidligt men har ikke haft nogen men af det heldigvis. Selvfølgelig hvis han havde, ville han stadig være lige så dejlig(L)

Anmeld

26. august 2008

MorCamilla

Miamaja skriver:

Min lille pus blev født halvanden måned for tidligt men har ikke haft nogen men af det heldigvis. Selvfølgelig hvis han havde, ville han stadig være lige så dejlig(L)

Ja self ville han stadig være lige dejligt, det er helt sikkert...
Hvor stor var han så da han kom til verden...? Han ser ud til på billedet at være en rigtig glad og frisk dreng i dag:)
Knus fra Camilla.

Anmeld

26. august 2008

Miamaja

nu blev han født i amerika og der bruger de pounds...sa han vejede knap 5 pounds (ved ik lige hvad det er i gram) . jeg syntes han var MEGET lille men det er en fin vægt af en fortidligt født.hvis han havde vejet under 5 pounds skal de nyfødte blive længere på hospitalet. han havde forkert hjerterytme men det gik heldigvis væk som han voksede, og som lægen sagde at det ville.

det som jeg særligt husker er , at mange fortidligt fødte gror dunhår på kroppen fordi huden reagerer på at være kommet ud for tidligt fordi de ikke har særligt meget fedtvæv endnu.

Anmeld

26. august 2008

Pia.

:'( Sikke en historie og hvor kan jeg forstille mig hvor meget I har været igennem og hvor må det havde været pokkers hårdt... Dejligt at alt er så godt med de to rollinger i dag... Tusind tak for en dejlig historie.... Knus til jer og jeres skønne drenge fra Pia (H)

Anmeld

26. august 2008

charlottekri

suk (L)(L)(L)(L)
sikke en dejlig historie og godt at alt er godt trods modgang og at i ser fremskridt hele tiden!!!
Tillykke med jeres drenge!!
stort (H)

Anmeld

26. august 2008

MorCamilla

Ja det der med dun på kroppen det havde mikkel også...
Hvor er det bare dejligt at høre når det går godt, på trods af en for tidlig fødsel...(L)

Anmeld

26. august 2008

twinboys

Det havde vores drenge også... Mine små guldklumper...

Og tak i andre piger for jeres søde kommentarer...

Mvh Majbritt(H)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.