Pco?????????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.722 visninger
10 svar
0 synes godt om
16. september 2010

Bryndis

Hvad er pco?

Kan det gå væk?

Kan man nogensinde blive gravid? Og tager det ellers lang tid?

Jeg kender desværre en som ikke ønsker noget andet i verden end at blive gravid og hun har lige fået at vide i dag at hun muligvis har pco. Skal have taget blodprøve i næste uge

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2010

Lucipher

Prøv at google det. Der er bla en PCO forening. De har en masse go info på deres hjemmeside.

Anmeld

16. september 2010

motterhea

Jeg har også stærkt under mistanke at jeg har det, så jeg har også tænkt om det kan gå væk igen??

Anmeld

16. september 2010

Snefnug1984

PCO er en sygdom som viser sig ved manglende eller uregelmæssig mens, øget hårvækst, sliktrang, æbleform, træthed osv. Har man PCO vil det bl.a. vise sig i blodprøver, hvor man måler insulin, testosteron samt hormonerne FSH og LH. Når man har PCO er disse tal forhøjet. Det forhøjede testosteronniveau vil medføre hårvækst, fedt på maven osv., og cocktailen af de forhøjede tal medfører, at man ikke får ægløsning og at æggene nærmest ophober sig i æggestokken. Dette kan ses ved en vaginalscanning, hvor man kan se små blærer i æggestokkene.

Man kan sagtens blive gravid selvom man har PCO, men det kræver 3 ting: Ændring af kost, mere motion og evt. behandling med metformin og muligvis hormoner senere, hvis man snakker inserminering..

PCO'en vil aldrig forsvinde, men man kan gøre meget for at den bliver bedre og muligvis stabil ved hjælp af de ting jeg nævnte.

Ønsker man ikke børn, kan p-piller hjælpe til at stabeliserer hormonerne så PCO'en går i dvale. Dette er også forklaringen på, at mange først opdager mulig PCO når de ønsker graviditet..

Håber det gav lidt svar til dig. Ellers spørg igen

Anmeld

16. september 2010

Natascha

Hej

Jeg fik selv konstateret PCO for 2,5 år siden, og jeg fik at vide at jeg skulle tabe mig 14 kg før de ville give os hjælp til behandling med et barn, troede ikke det havde så meget at sige hvor stor man er, men tabte mig 8 kg og har termin om en måned...

Så vil sige der er megeet store håb for hende, men kender godt hendes følelse i kroppen...

Knus fra Natascha

Anmeld

17. september 2010

Bryndis

JordbærBlomst skriver:

PCO er en sygdom som viser sig ved manglende eller uregelmæssig mens, øget hårvækst, sliktrang, æbleform, træthed osv. Har man PCO vil det bl.a. vise sig i blodprøver, hvor man måler insulin, testosteron samt hormonerne FSH og LH. Når man har PCO er disse tal forhøjet. Det forhøjede testosteronniveau vil medføre hårvækst, fedt på maven osv., og cocktailen af de forhøjede tal medfører, at man ikke får ægløsning og at æggene nærmest ophober sig i æggestokken. Dette kan ses ved en vaginalscanning, hvor man kan se små blærer i æggestokkene.

Man kan sagtens blive gravid selvom man har PCO, men det kræver 3 ting: Ændring af kost, mere motion og evt. behandling med metformin og muligvis hormoner senere, hvis man snakker inserminering..

PCO'en vil aldrig forsvinde, men man kan gøre meget for at den bliver bedre og muligvis stabil ved hjælp af de ting jeg nævnte.

Ønsker man ikke børn, kan p-piller hjælpe til at stabeliserer hormonerne så PCO'en går i dvale. Dette er også forklaringen på, at mange først opdager mulig PCO når de ønsker graviditet..

Det kunne nok ikke forklares bedre. Tak skal du have

Men i hendes tilfælde er det absolut ikke overvægt der gør det for hun er meget tynd og har altid været det.

Men håber ihvert fald at hun kan komme under behandling så hun kan blive gravid

Anmeld

17. september 2010

Bryndis

Natascha skriver:

Hej

Jeg fik selv konstateret PCO for 2,5 år siden, og jeg fik at vide at jeg skulle tabe mig 14 kg før de ville give os hjælp til behandling med et barn, troede ikke det havde så meget at sige hvor stor man er, men tabte mig 8 kg og har termin om en måned...

Så vil sige der er megeet store håb for hende, men kender godt hendes følelse i kroppen...

Knus fra Natascha

Hvor dejligt for dig

Det giver da lidt håb om at det nok skal lykkes hende og blive gravid

Hun skal dog ikke tabe sig for hun er meget tynd i forvejen.

Anmeld

17. september 2010

Ranarupta

Bryndis skriver:

Hvad er pco?

Kan det gå væk?

Kan man nogensinde blive gravid? Og tager det ellers lang tid?

Jeg kender desværre en som ikke ønsker noget andet i verden end at blive gravid og hun har lige fået at vide i dag at hun muligvis har pco. Skal have taget blodprøve i næste uge

Pudsigt... Jeg skulle netop til at oprette et emne om hvorvidt PCO kan gå væk.

Så det kan jeg ikke svare på. Men skal forsøge med de andre spørgsmål.

Hvad er PCO?
PCO/PCOS (PolyCystiske Ovarier/PolyCystisk Ovarie Syndrom) er en hormonforstyrrelse, der bla. kommer til udtryk med mange ægblærer på æggestokkene.

Hver 7. kvinde i den fødedygtige alder, har dette.

Jeg vil anbefale din veninde at gå ind på dette link og læse lidt:
http://www.pcoinfo.dk/

Kan man blive gravid med PCO?
Nu skal jeg holde tungen lige i munden, for ikke at forvirre dig (og mig)

Jeg har PCO og da vi gik igang med projekt baby, kom jeg i metformin-behandling, der øger insulinfølingen, da jeg og har insulinresistens.
Men efter godt et år, vælger kæresten og jeg at holde pause i projektet - af arbejds-årsager.
Dog sker der dét, at jeg bliver gravid i pausen. Om det er fordi jeg har været i metforminbehandling eller om det er fordi det er gået væk, ved jeg faktisk ikke. Måske jeg lige skulle snakke med min gynækolog om dette...

Jeg håber, at dette var blot en lille hjælp  

Anmeld

17. september 2010

Ranarupta

JordbærBlomst skriver:

Oj, tak for et godt svar! 

Dér blev jeg i hvert fald klogere!

Anmeld

17. september 2010

Snefnug1984

Bryndis skriver:

Det kunne nok ikke forklares bedre. Tak skal du have

Men i hendes tilfælde er det absolut ikke overvægt der gør det for hun er meget tynd og har altid været det.

Men håber ihvert fald at hun kan komme under behandling så hun kan blive gravid

Jeg er også tynd og det er der faktisk mange piger med pco der er.. derfor tænker de ikke umiddelbart, at de har pco, da man ofte hører om, at det er overvægtige der har det. Man er især i risiko for at få pco, hvis nogen i familien har diabetes..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.