Hvikle kampe skal man (fra)vælge?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.380 visninger
11 svar
0 synes godt om
6. februar 2008

1977

Profilbillede for 1977
Jeg er virkelig udmattet lige i øjeblikket. Føler jeg er blevet ramt af et tog :(

Jesse er så stid pt og jeg ved godt at man skal vælge sine kampe, men jeg aner ikke hvilke det skal være. Om morgnen vil han ikke have overtøj på, det bliver han jo nødt til. Så vil han gå i dagpleje, men han er i gæstepleje og det er i den anden ende af byen. Så jeg står hver morgen med en skrigende unge, 2 tasker og en bægerpose med hans dyne. Når jeg endelig har fået ham på cyklen, vil han bestemme hvilken vej vi skal køre, og hvis jeg ikke gør det, ja så sidder han og slår mig i ryggen og skriger som en stukken gris.

Nå jeg henter ham er det samme procedure. Nå han skal i bad tager det rigtig lang tid at få ham ind i kabinen. Og når han skal ud er det også galt. Men han skal jo vaskes. Det er 1 gang i denne uge han har været i bad-bad, ellers har den stået på etagevask, mem jeg sys altså hans hår lugtede. Og når der skal børstes tænder....ja det starter godt, men når jeg er halvvejs går han helt amok. Og sove..det er en by i Rusland. Det tager en krig og en madpakke at få ham lagt.

Det er jo ligesom ting som jeg ikke kan fravælge. Han SKAL jo i dp, han SKAL jo børste tænder og han SKAL jo vaskes lidt.

I dag besluttede jeg mig for, at når vi kom hjem, ja så måtte hjemmet lige jeg ved ikke hvad så han kunne få min opmærksomhed 200%. Så vi har leget med dublo, tog , læst bøger og set lidt tegnefilm. Men dag jeg så skulle lave mad begyndte han at skubbe til mig. Han ville ikke være alene, ikke tegne i køkkenet eller være med til at skrælle kartofler. Han ville være i stuen sammen med mig. Det får vi jo ikke aftensmad ved. Så han blev sur og gik sin vej. Og så lod jeg ham faktisk lave alt det ballade han kunne klare. Jeg "så" det bare ikke. Så der blev tegnet med farver på nogle gamle cd-rommer, tømt skabe på værelset og Balders kurv blev tømt. Det var først da han begyndte at kaste rundt med Balders tørfoder at jeg sagde stop, men der var kastet så meget ud at jeg blev nødt til at støvsuge inden vi kunne spise, for han blev ved med at samle foder op og smide rundt med det.

Og maden ville han ikke spise, men så skulle der tegnes. Det lykkes os at lave en form for kompromis ved at jeg tegnede det han sagde, og så spiste han. Men det var et måltid med med af stolen og op af stolen og ned og op og ned og op og..........

Jeg har det bare sådan, at der er visse regler, som bare ikke kan ændres, og de kampe må jeg jo tage, men hvad skal man så fravælge?

Efter sådan en dag er jeg helt færdig og nu skal jeg til at læse det sidste til i morgen og fredag. I morgen skal jeg igang med en anden bog på 372 sider som skal læses til mandag inkl spørgsmål. Det har bare været benhårdt at starte op igen, for jeg har fået 4 nye fag, og de har alle informeret os om at vi er belvet besparet, så vi skal læse 2 semesters pensum på 1 semester uden ekstra timer. Det dræner altså også. Jeg er allerede så meget bagud at jeg ikke kan se hvordan jeg skal indhente det, for alt min energi går til at bøvle med Jesse.

Jeg er virkelig flov over at sige det, men svigermor har spurgt om hun må få ham på overnatning lørdag til søndag og jeg skyndte mig at sige ja. Bare for at få to min ro.

Det blev vist en smørre uden lige, beklager

Hilsen Jeanne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2008

Jan9e D

Hej Jeanne.

Ja undskyld men jeg sidder virkelig at trækker på smilerbåndet mens jeg læser dit indlæg. For meget af det du beskriver er som taget ud af vores hverdag.

Ofte vil hun ikke ha støvler eller tøj på når vi skal afsted, men det for hun ikke lov til, lokker hende i stedet for med at hun selv må vælge mellem 2 forskellige sæt tøj og støvler. (læs kampen som jeg går på kompromi med)

Mathine vil ikke cykle til VS, men det skal hun bare, på trods af hun bliver helt vild (læs kampen som jeg tager) Hun sidder og dunker hovedte ind i min ryg, og har derfor ikke længere cykkelhjelm på. For det endte med at jeg fik store blå mærker på ryggen og havde mange smerter der fra.

Nå vi skal hjem fra Vs er det det samme, men her er der ingen kære mor, og ofte shjælper pædagogerne med, og siger at så skal jeg bare gå og hun må tage sammen med dem hjem. Og det hjælper.

Mht med at bade har hun haft nøjagtigt det samme, og her valgte jeg at på en periode på 1 mdr fik hun vaske håret 1 gang, og ellers var det kun etagevask, simpelhen fodi at hun var belevet så panisk angst for at komme i bad. Men jeg fik vednt den igen ved at sætte hendes lille badekar ud i gange, kun med legetøj i når jeg var i bad. Efterfølgende begyndte jeg at hælde lidt vand i og hun blev mere og mere fortrolig med at være i badekaret igen. Men det var en meget langsom proces, men det er da endt med at hun nu er blevet en rigtig vandhund, som elsker både at komme i kar og brusebad.

Tandbørstningen har jeg gudskelov ingen probler med, men her for hun lov til at lege med en tandbørste inden jeg går igang, og så børster jeg tænderne, og så for hun lov til at gøre det "færdigt"

Jeg har et hyr med hende når vi skal spise, og her vælger jeg at hvis hun ikke vil spise, jamen så må hun lade være med at få noget, men hun for ikke noget senere. Men hun har bare ingen appetit om aften, så jeg vil ikke tinge hende til at spise.

Og til dig kære Jeanne, vil jeg lige sige alt det ovenstående var medvirkende til at jeg ikke kunne følge med på mit studie, og valgte at stoppe. Så du skal bestemt ikke være flov over at ha sagt ja tak til svigermor, for at få bare 2 min for dig selv. Hvade det været moig havde jeg nok spurgt om hun ikke kunne tage hende hele weekenden. Så jeg ville ha kunne få lidt fred og ro til at få læst det pensum jeg skulle. Så jeg tager virkelig hatten af for dig.

Jeg ved at dette indlæg måske ikke har været til den store hjælp, men det giver da dig et indblik i at du bestemt ikke er den eneste der er igennem denne fase (som jeg nu håber på det er).
Et Stort kram her fra
Jannie

Mht at sove, jaaaaaaaaa der er jeg dig nok svar skyldig, men kan kun trøste dig med at du bestemt ikke er den eneste der er i den situation, men jeg kikker ivrigt med i denne debat for at se om der kommer nogle fif jeg kan bruge, for i skrivende stund er hun først nu ved at falde i søvn.

Anmeld

6. februar 2008

Pia

Hej Jeanne..

Jeg tror det er noget med alderen.. Lærke prøver bestemt også grænser af..
Men underligt nok er det kun mig hun afprøver grænser ved og ikke farmand.. Ikke på samme måde i hvert fald.
Det er sku svært og vælge hvilken kampe man skal tage med dem..
Som du selv skriver, Dp, tænder og i bad, der er jo ikke noget og rafle om der.. Det skal da bare..
De andre ting må man så nok bare tage som de kommer og dag for dag..
Når i køre i dp må du nok bare værte meget bestem og sige at du bestemmer og ikke ham.. Han skal jo ikke bestemme hvilken vej i skal køre.. Men i guder hvor er det hårdt og pinligt når ens barn skriger og ter sig i fuld ofentlighed:( Man ved jo slet ikke hvad man skal gøre af sig selv..

Jeg har ikke oplevet præcis det samme med Lærke, men noget tilsvarende..
Når jeg henter Lærke i dp, så er vi absolut ikke enige om at vi skal hjem og hun skal have tøj på lige i tiden.. Men når det er min mand eller min svigermor, der henter hende, ja så er der ike spor. Så er Lærke bare sød og vil gerne med hjem og have overtøj på:-o
Og her hjemme tester hun mig også i den grad.. Hun bliver så sur og græder når jeg siger nej til hende, men når far siger det, så er det de fleste gange ok.. Men omvendt kan hun så også finde på og blive så sur/ked, når far siger nej og så vil hun kun vær eved mig og hænge på mig.. Og jeps det er lige præcis i det tidsrum hvor maden skal laves, at hun lige ska prøve grænserne af >(
Og selvom man prøver nok så meget og være forstånede osv, ja så knækker filmen alstå for en...
Og det der er det mest underlige ved det hele er, at Lærke 8 ud af 10 gange er det sødste og nemmeste barn og have med og gøre.. (L) Og det siger jeg altså ikke bare fordi hun er min.. Det er den opfattelse alle der kender os og hende har af hende..
Men når hun lige kommer i det hjørne, hvor alle grænser osv ska afprøves.. ja så forsvinder den der meget og søde nemme Lærke godt nok helt ..
Faktisk så mine svigerforældre for første gang her i aften, Lærke når hun kom i det stride hjørne..
Lige meget hvad jeg ville gøre for hende, så var det ikek godt nok.. Og de andre skulle da slet ikke prøve sig frem med noget, for samtidig var dte kun mor der duede..
Nu ved jeg godt hun har skoldkopper, men hun er sku snu nok alligevel..Dumme det er de ikke de små pus ;)

Med hensyn til det med natputning, så havde vi den tur med Lærke allerede da hun var 9 måneder..
Så allerede den gang valgte vi og tage den kamp.
Vi er gået ud fra bogen god nat og sov godt.. Så når hun af og til prøver grænsen af på det område nu, ja så finder jeg lge bogen frem og finder de gode råd frem..
Og der går max 3 dage, så er vi inde i en god rytme igen og så er der heldigvis langt imellem, at hun så prøver grænser igen med natputningen..

Men hvilken kampe man skal vælge ...(?) tjaa det kan jeg sku nok heller ikke svare på..
Tror det kommer meget an på hvad der for dig/ jer er vigtigst og hvad i lige som kan leve med og ikke kan leve med..

Med hensyn til at du hurtigt sagde ja da din svigermor tilbød at tage ham i weekenden. ja så skal du absolut ikke skamme dig..
Jeg elsker min Lærke, det gør jeg virkelig(L)
Men jeg siger meget sjældnet nej, når svigermor eller min egen mor tilbyder og tage hende med overnatning.
Ved godt at familien hedder Pia, Michael og Lærke..
Men derfor skal det ikke glemmes at der også er noget der hedder "kun" Michael og Pia..;)
Og nogle gange har man bare brug for at få lidt luft og tid for sig selv.. Så harman osgå fornyet energi efter sådan en weekend.. Og så virker de der kampe i løbet af ugen heller ikke så håbløse..
Så nyd i nu weekenden.. :)

Kh Pia.

Anmeld

6. februar 2008

Pia

Hej Janni..

Med hensyn til det med natputning, ja så kan jeg kun varmt anbefale bogen : godt nat og sov godt.
Og som der står i bogen , så er det aldrig for sent og starte med en god rytme i forhold til natputningen.:)
Der er meget delte meninger omkring bogen : godnat og sov godt.. Men der er jo ikke nogen der siger at man skal følge den 100 %..
Men fra at vi brugte 2-3 timer på og putte Lærke , ja så tager det max 15 minutter nu.:D
Og i de perioder hvor hun så lige skal afprøve vores grænser på det område :@,ja så tager vi lige bogen frem og får en par gode ideer .. og 3 dage, ja ofte kun 2, så fungere rytmen igen og Lærke er putte i løbet af 15 minutter..
Vi har så også valgt og fortælle farmor/ farfar og bedstemor/ bedstefar hvordan vi gør når vi putter hende..
Så gør de det på samme måde, når de passer hende og så er rytmen stort set altid ens..:)
Og for os har det været guld værd.

Så måske det er et råd i også kan have held af..

Kh Pia...

Anmeld

6. februar 2008

Tinc

Jeg er virkelig flov over at sige det, men svigermor har spurgt om hun må få ham på overnatning lørdag til søndag og jeg skyndte mig at sige ja. Bare for at få to min ro.

Hilsen Jeanne

Anmeld

6. februar 2008

Tinc

Hilsen Jeanne

Du skal ikke være spor flov over at du trænger til ro, det er helt naturligt og meget sundt både for forældre og børn. Du skal bare huske at nyde det, hvis den dårligesamvittighed får lov at sejre er det svært at nyde friheden og få ladt helt op,

Nyd det jeg under dig det
KNUS/Tine

Anmeld

7. februar 2008

Vibbe

Pia - tak fordi du lige har beskrevet vores hverdag - det lyder ihvertfald 100% som om du lige har været et smut hjemme forbi os :D Så jeg behøver vist ikke skrive så meget (I kan bare læse Pias indlæg igen :P)

Jeg kan også kun anbefale bogen: God nat og sov godt. Efter den anden dag vi brugte den (da Maja ca. var 7 måneder) sov maja trygt og godt, og der har ikke været problemer siden. Vi blev dog ved med at følge princippet i alle de 7 dage - går stadig ind til hende med jævne mellemrum, da hun godt kan ligge og hygge sig i 1/2 times tid inden hun sover (i total mørke).

Vibbe

Anmeld

7. februar 2008

Tullebobs

Hej Jeanne

Pyha det er hårdt at have en tumling i selvstændighedsalderen. Er der selv lige nu, som du ved;)

Men jeg læste for nylig en artikel i et gammelt mama blad, og der var bare super brugbare råd, som fx at give et varsel ved de ting, som du han ikke gider, fx at børste tænder eller i bad, sig til ham 5 minutter inden: "Lige om lidt kommer jeg og henter dig, og så skal vi børste tænder ect". Den tid giver barnet mulighed for at vænne sig til tanken og føle, at det er noget som han er med til bestemme. Det virker her!

Selv om du har læsestof lige nu vil jeg virkelig anbefale Jesper Juuls "Her er jeg! Hvem er du?", den er let læst, men den er bare SÅ god og anvendelig. Han nævner osse det med at give tid. Ellers tror jeg, at det er vigtigt, at man sætter personlige grænser, og mener det. Hvis/Når Jesse vader ind over dine grænser konstant (som de jo gør i den alder) er det klart, at du bliver træt. Sig nej når du mener det, og tag de kampe der irriterer dig mest. Jeg vil fx ikke have at Simon tager mine bøger i reolen, men ser gennem fingre med andre ting, som måske er der hvor andre sætter grænsen.

Kram fra Trine og selvstændigheds-øglen Simon :P

Anmeld

7. februar 2008

Pia

HEy hey..

Vibbe.. hi hi. ja nu har jeg ikke lige værte forbi struer for nygelig;), men det er da altid dejligt at høre at man ikke er den eneste med de problemere:)
De små pus vil nok bare altid afprøve grænser..
Selv nu hvor Lærke er syg, så er hun sku snu som bare pokker.
Hun ved jo godt selv, at hun ikke er helt frisk og at vi jo syntes det er synd for hende..
Men hun ved bestem også godt hvordan hun så lige skal strække vores melidenhed med hende endnu længere.:)
Har været ved lægen med hende i dag, fordi skoldkopperne havde spredt sig meget til hendes mund.. Ja altså de er inden i munden , så hun gik og sagde av meget.
Lægen kunne desværre ikke gøre en masse. Hun sagde at vi bare skulle sørge for at hun fik nok og drikke og så evt kun flydene mad , eller det mad Lærke selv gav udtryk for at hun vil ha.
Og jeg tror sku den lille Lærke forstod hvad lægen sagde.. For lge siden vi er kommet hjem fra lægen har hun gået og sprugt efter de sjovste madvare.
Så vil hun kun have youghurt, så vil hun kun have kiks, så vil hun kun have rugbrød med pålægschokolade osv osv.. Jo hun forstår nok og prøve og trække grænsen den bette.
Men jeg kan ikke lade være med og grine af det lige denne gang.:D For hun er helt sikkert et sølle lille pus i disse dage, men hun er alligevel snu som en ræv.

Knus fra Pia og den snue Lærke ;)

Anmeld

7. februar 2008

1977

Profilbillede for 1977
Hej alle,

Tak for jeres svar :) Vi har hele tiden brugt den "gogge"-metoden hvor vi (jeg) har forberedt og forklaret til vi var blå i hovedet, og koncenteret os om ikke at blive sure, men det er faktisk bare blevet værrer.

Og hvad angår nattesøvnen..ja så har vi allerede godnat og spv godt. Den købte vi da han var 6 mdr gammel, for vi brugte op til 3 timer for at få ham til at sove. Ikke at han græder om aftenen, men han vågner bare 117 gange hver nat og skal puttes og have en anden sut end den han allerede har :(

I dag fik jeg bare nok og ringede til min mor og græd i telefonen (hunden var helt kulret, Jesse på tværs, mad brændte på og vandrøret under køkkenvasken sprang læk 8( ) Efter en lang snak med hende (min mor: for fanden Jeanne, han er ikke engang 2 år. Han har sgu ingen rettigheder endnu) gik jeg igang med "ja-det-er-bare-ærgeligt-men-det-bestemmer-jeg-bare"-metoden, og det virkede :D

Jeg fortalte ham, at nu var der afgang til badeværelset, og bare ærligt Jesse-boy...du skal have børstet tænder! Og der var kun en lille smule brok. Så jeg tror det må prøves med "det kan godt være du er sur, men det er dit problem" for en tid.

Men lige den med nattesøvnen, den har jeg ikke helt styr på, men jeg regner med at når der kommer mere styr på dagligdagen, ja så falder ham også mere til ro om natten. Man har vel lov at håbe :P

Men igen, mange tak for jeres svar. Det er rart at høre man ikke er "palle-alene-med-øglebarn" ;)

Kh Jeanne

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.