For nyligt sad jeg i en dejligt tæt og nær te á teté samtale med min 28-årige datter.
Historien forud er, at jeg gik fra hendes far med hende da hun var 4 måneder, fordi han drak. Det gjorde han ikke dengang vi mødte hinanden 5 år før, men det kom altså snigende, og til sidst blev det nok.
Så kom de år hvor jeg skulle finde en ballance. For mig var det vigtigt at min datter havde sin far, selvom det kun var i de perioder hvor han var stabil. Når han havde en af sine drikkeperioder, så han hende kun hos sin farmor. Hun havde hende så på weekend, og så kunne han komme der og besøge hende. Senere endnu mødte han en ny pige og hun var, og det skal siges til hendes ros..den helt rigtige for ham. Han droslede sit forbrug ned, selvom han endnu havde sine udfald, men så var hun der jo, og så gik det langt bedre. Jeg vidste at hun nok skulle tage sig af vores datter, og vi var også så ærlige over for hinanden at hun sagde når det ikke var nogen god periode at få besøg.
Først da min datter var 12 år gik hendes far helt på vandvognen, kom på antabus og har ikke rørt en dråbe siden...men..nu kommer der det som jeg vil sige....
Og det er ikke for at afskrække dig, men for at sige til dig, at det kan godt være at du, ligesom jeg synes, vore børn skal have en far, også selvom det KUN er i de perioder, hvor han er stabil, og vi også mener at vore børn har alle muligheder for at melde fra..de gør det bare ikke.
Og min datters ord var lige ud: Mor jeg ville ønske at jeg aldrig, aldrig havde skulle vokse op og besøge min far!
Sådan!
Hun fortalte at nok var han rimeligt ædru og normal..men han var aldrig helt normal. Hun var ALTID bange for ham. Gennem hele sin barndom og ungdom, har min lille pige i stilhed lidt under at skulle besøge sin far. Og kunne jeg gøre det om, så havde hun aldrig nogen sinde kommet der igen.
Nej, hun bærer ikke nag til mig, for hun ved at jeg gjorde det så godt jeg kunne og ud fra den overbevisning at et barn helst skal have både sin far og sin mor. Men jeg har nu lært, at det ikke altid er sådan.
I dag har de stadig et "forhold" men kun et tålt forhold. Hun kan ganske enkelt ikke have ham i sit liv. Og det er kun for sin elskede farmors skyld, at hun ser ham. Den dag hun ikke er mere, vil min datter gøre alt for at det glider ud. Hun har det dårligt med at ville tage børnebørnene fra ham, men hun vil ikke lade ham passe dem så meget som et sekund.
Dette giver naturligvis utroligt meget brokkeri fra hendes fars og stedmors side, og det er så yderligere med til at forværre spændingen mellem dem. En ond cirkel.
Men som basis, dengang jeg gik, skulle bruddet have været definitivt.
Dette er ikke en advarende finger, men blot en tanke du kan tage med ind i dine overvejelser.
og så ønsker jeg jer alt det bedste. Blot fordi min datter i stilhed har lidt, så er det ikke ensbetydende med at dit barn vil have det på samme måde.

Kærligst
Sussie
Anmeld