Opdragelse af hund

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.733 visninger
13 svar
0 synes godt om
9. september 2010

Risen

Hej hunde ejer  

Jeg har jo for nogle måneder siden fået den fineste og sødeste lille franske bulldog.. Elsker hende meget højt, men hun er simpelthen i bandit. Jeg prøver at opdrage på hende, men hun tror at alt er leg . Hvis hun for eksempel tisser på gulvtæppet siger jeg højt og dybt NEJ og går ned med hende. SÅ hopper hun rundt og vil lege. Det samme gør hun hvis jeg siger nej når hun har taget babys legetøj osv. Mine andre 2 hunde er så nemme og altid lyttende hvis man siger nej (chihuahua) men den franske bider i alt hvad hun kan finde, tisser stadig nogle gange på gulvet. Er det bare racen eller er det mig som skal gøre noget anderledes? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2010

Banditten´s mor

Tisser hun det samme sted hver gang? En af grundene til at hun tisser på gultæppet kan være at der lugter "dejligt" af tis, og det gør at hun tror at det er hendes toilet. Så enten smid tæppet ud eller brug rodalon, det fjerner lugten.

Googlede lige hurtigt og fandt dette: http://www.hundepsykologen.dk/artikler/renlighed.htm

Når hun tager barnets legetøj, skal du forsøge at aflede hende med noget andet altså hendes legetøj. Når du siger nej og måske løber efter hende, er det jo en leg. Så prøv at bytte med hendes eget legetøj. Det var det råd jeg fik af vores hundetræner.

Men hun er ikke så gammel, vel? De er jo nogle banditter i den alder

Anmeld

9. september 2010

Risen

sylvestersmor skriver:

Tisser hun det samme sted hver gang? En af grundene til at hun tisser på gultæppet kan være at der lugter "dejligt" af tis, og det gør at hun tror at det er hendes toilet. Så enten smid tæppet ud eller brug rodalon, det fjerner lugten.

Googlede lige hurtigt og fandt dette: http://www.hundepsykologen.dk/artikler/renlighed.htm

Når hun tager barnets legetøj, skal du forsøge at aflede hende med noget andet altså hendes legetøj. Når du siger nej og måske løber efter hende, er det jo en leg. Så prøv at bytte med hendes eget legetøj. Det var det råd jeg fik af vores hundetræner.

Men hun er ikke så gammel, vel? De er jo nogle banditter i den alder

Nej hun tisser ikke samme sted.. Der hvor hun kan "få lov" hun ved godt hun ikke må så hun går ind i et andet rum hvis jeg for eksempel står med baby. 

Men tak for rådet med legetøjet det vil jeg absolut prøve.. Jamen hun er vist 8 måneder nu  , men husker slet ikke de andre hunde som så slemme .. Men det er måske bare racen.. 

Anmeld

9. september 2010

Pia.

Risen skriver:

Hej hunde ejer  

Jeg har jo for nogle måneder siden fået den fineste og sødeste lille franske bulldog.. Elsker hende meget højt, men hun er simpelthen i bandit. Jeg prøver at opdrage på hende, men hun tror at alt er leg . Hvis hun for eksempel tisser på gulvtæppet siger jeg højt og dybt NEJ og går ned med hende. SÅ hopper hun rundt og vil lege. Det samme gør hun hvis jeg siger nej når hun har taget babys legetøj osv. Mine andre 2 hunde er så nemme og altid lyttende hvis man siger nej (chihuahua) men den franske bider i alt hvad hun kan finde, tisser stadig nogle gange på gulvet. Er det bare racen eller er det mig som skal gøre noget anderledes? 

Nu vil jeg ikke komme med en hel smøre om hunde opdragelse for den kender du jo uden tvivl allerede... Men jeg vil alligevel lige komme med lidt...

først vil jeg minde dig om at nogen hunde er MEGET længe om at blive renlige og tisser der hvor de føler sig trygge. (min yngste hanhund var 10 mdr. før han stoppede med at tisse inde og han forstod heller ikke at det var forkert...

Så vil jeg forslå dig at ignorere hende når hun gør det - Nej giver hende opmærksomhed og den nyder hun lige meget om du er glad eller vred i din stemme - hun får dig op af stolen og du taler til hende, hvilke hun elsker lige meget hvad. En anden ting er at når hun når en alder hvor det er okay at lære hende hvad der er rigtig og forkert så ville jeg bytte ordet NEJ ud med AR - Nej bruger man rigtig meget i det daglige ellers ... så det ord kender hun måske også som noget rart i dine samtaler med andre - ordet AR - skal hun forbinde med noget forkert...(behøver ikke være AR, bare noget du ikke bruger dagligt)

Håber det bliver bedre med hende... Men lige nu tror jeg bare hun er ung, legesyg og en glad pige... Det kræver jo lidt med sådan en lille Laban...

Knus Pia.

Anmeld

9. september 2010

B&J

Hej hunde ejer  

Nu ved jeg ikke hvor tit du lufter hende men prøv af gøre det mere tit og giv hende et lille styk kylling eller skinke eller ja en godbid når hun har tisset ude så hun ved det er rigtigt der hvor hun har tisset skal du virkelig fjerne grundligt for hun kan lugte hvor hun har tisset der er nemlig sådan nogle krystalder i tisset ellers kan man købe sådan en hvor der er nogle dråber i den ligger du på gulvet og hen til døren så lære de at her er døren og den skal jeg stå ved hvis jeg skal tisse hvis du forstår eller bare øve øve øve nogle er længe om det andre ikke

Og lyder til hun har en masse energi hun ikke får brandt af

Anmeld

9. september 2010

Lotus86

Har selv en fransk, så kender godt til det, de er nogle små opmærksomhedskrævende banditter

Mht. at hun tager babys legetøj, så kan du øve "det er mit" med hende. Sæt dig ned med hende og noget af hendes legetøj, og så forsøg at få hende til at slippe legetøjet, og hver gang hun slipper, så roser du hende og giver hende en godbid, bare husk at bruge den samme komando.

Held og lykke

Anmeld

9. september 2010

Millesmammi

jeg har også fået en lille pomeranian for ikke så længe siden! han er dog stoppet med at tage milles legetøj .

- han var stort set renlig da vi fik ham, og var rigtig god til at gå til døren når han ville ud. - men nu tisser han overalt, ! døren til milles værelse plejer at være åben, og så plejer han at liste sig derind for at skide eller tisse, og man kan se på ham når han kommer ud derfra at han VED godt det er forkert. nu er jeg begyndt at lukke døren dertil, og han er stadig ikke helt god til at gå til døren når han vil ud, men det er blevet bedre vil jeg sige .

Anmeld

9. september 2010

Risen

Pia. skriver:

Nu vil jeg ikke komme med en hel smøre om hunde opdragelse for den kender du jo uden tvivl allerede... Men jeg vil alligevel lige komme med lidt...

først vil jeg minde dig om at nogen hunde er MEGET længe om at blive renlige og tisser der hvor de føler sig trygge. (min yngste hanhund var 10 mdr. før han stoppede med at tisse inde og han forstod heller ikke at det var forkert...

Så vil jeg forslå dig at ignorere hende når hun gør det - Nej giver hende opmærksomhed og den nyder hun lige meget om du er glad eller vred i din stemme - hun får dig op af stolen og du taler til hende, hvilke hun elsker lige meget hvad. En anden ting er at når hun når en alder hvor det er okay at lære hende hvad der er rigtig og forkert så ville jeg bytte ordet NEJ ud med AR - Nej bruger man rigtig meget i det daglige ellers ... så det ord kender hun måske også som noget rart i dine samtaler med andre - ordet AR - skal hun forbinde med noget forkert...(behøver ikke være AR, bare noget du ikke bruger dagligt)

Håber det bliver bedre med hende... Men lige nu tror jeg bare hun er ung, legesyg og en glad pige... Det kræver jo lidt med sådan en lille Laban...

Knus Pia.

Ja, tror det tog nogle måneder med de andre så var de renlige.. Men Donna den franske er omkring 8 måneder nu og gør det ligeså snart hun kan slippe afsted med det.  Må prøve det af med at igonerer hende , det har jeg faktisk ikke tænkt over før Tak for rådet.. 

Anmeld

9. september 2010

Isabella_mor

først og fremmest.. hvor gammel er den franske...??

hvis den stadig er en hvalp så er der jo regler for at lufte dem for at undgå at de tisser indenfor når de er små (dvs unger 6 mdr) efter leg, efter mad, efter søvn og så bare de normale luftningstider hvor du også normalt lufter de andre hunde.. og der er det ikke nok med bare at lukke hunden ud i haven.. de skal luftes.. gås med, en god tur på 5-10 minutter hver gang..  

man må ikke skælde en hvalp eller generalt bare en voksen hund ud der har tisset eller skidt indenfor. man siger INGENTING selvom man har lyst til at råbe til den om den overhovedet fatter noget.. i stedet roser man dem MEGET når de tisser og skider udenfor og evt forsøger med nogle godbidder efter tisseri og lorteafgang, fordi at så forbinder hunden det at tisse og besørge udenfor som noget godt og så vil den HELLERE udenfor og tisse og få ros end at tisse indenfor og ikke få noget som helst..  det gjorde vi med vores hund.det har virket... og han har kun kommet til at tisse eller lave noget indenfor når han har været syg og har haft dårlig mave og ikke har kunnet holde det i sig.. og det får han heller ikke skæld ud for.. for de forstår det ikke...  men han får heller ikke ros..

ang en fransk bulldog, de er meget egne, ligesom katte.. og de bliver med tiden ekstremt dovne. og gider faktisk næsten slet ikke lege... så nyd at hun er aktiv nu...

når man siger NEJ til en hund så gør man det lige i øjeblikket den tager noget den ikke må eller gør noget den ikke må.. men det er bedre at aflede dens opmærksomhed fra det den var igang med og der er det en rigtig god metode (som en anden bruger også nævnte) det med at tilbyde hunden noget andet legetøj af sit eget i stedet for det af barnets legetøj som den har taget.. og så skal man ikke sige nej eller fyy ha.. eller noget.. den skal bare tage sit eget legetj, og så lægger du dit barns legetøj væk..  ingen ko på isen.. 

håber du får styr på dit problem..

Anmeld

9. september 2010

Risen

B&J skriver:

Nu ved jeg ikke hvor tit du lufter hende men prøv af gøre det mere tit og giv hende et lille styk kylling eller skinke eller ja en godbid når hun har tisset ude så hun ved det er rigtigt der hvor hun har tisset skal du virkelig fjerne grundligt for hun kan lugte hvor hun har tisset der er nemlig sådan nogle krystalder i tisset ellers kan man købe sådan en hvor der er nogle dråber i den ligger du på gulvet og hen til døren så lære de at her er døren og den skal jeg stå ved hvis jeg skal tisse hvis du forstår eller bare øve øve øve nogle er længe om det andre ikke

Og lyder til hun har en masse energi hun ikke får brandt af

Lufter hende 4 gange om dagen. Min kæreste tager hende ned klokken 4:00 om natten for der skal han på arbejde og jeg tager hende så ca. ved 10 tiden.. derefter 14-15 stykker og så om aftenen 21 stykker.. Desuden kommer hun ud og gå laaange ture 2 gange om ugen udover dem som jeg går med hende sammen med to store hunde.. 

Men du har ret i det med energien, men synes nærmest det er ligemeget om vi har gået 5 timer eller 5 min hun er helt tiden ude på spilopper.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.