LC skriver:
Jeg er "desværre" stor tilhænger af at den forældre som har barnet boende har fuld forældremyndighed.
Og for mig har det ikke noget med barnet at gøre, men er man uvenner og ikke kan finde ud af det sammen, kan den foældre barnet ikke bor ved, f.eks modsætte sig at barnet må flytte skole eller Skolefritidsordning. Det bytyder at en flytning kan være umulig, og har den af forældrene der har barnet, fået drømmejobbet i den anden ende af landet, så kan man på grund af at barnet ikke må skifte skole blive tvunget til ikke at flytte.
Derfor synes jeg at fællesforældre myndighed kan binde den forældre der har barnet, så meget at der er mest hensigts mæssigt at den der har barnet har fuld forældre myndighed.
Man kan heller ikke gå ned og lave et pas og tage sit barn med på ferie, hvis begge forældre ikke skriver under. Et lille barn er måske lige glad om det er ferie i danmark eller udlandet, men er man uvenner er der bare mange måder og binde den forældre der har barnet.
Derfor en min holdning at er forældrene uvenner og vil gøre det trælst for hinanden, så har de gode muligheder for det hvis der er fællesforældre myndighed.
Men hvis du bare lader være med at underskrive noget inden barnet kommer, og udfylder omsorgs erklæringen på sygehuset med dit navn, så får du automatisk fuld forældremyndighed. Og så skal han søge om det for at få fælles.
Som der tidligere blev skrevet, forældremyndigheden har intet med samværdet at gøre. Han har samme rettigheder i forhold til samvær, du kan evt allerede nu sige til ham at du gerne vil have lavet en aftale om samværet og at i skal gøre det gennem statsamtet - og ikke bare finde ud af det selv. For på den måde skal han overholde den aftale i har, og hvis der er problemer kan du give besked i statsamtet. I kan evt inden i kontakter statsamtet snakkes sammen om hvad i synes er rimeligt, og ud fra det have en aftels klar inden, men sørg for at statsamtet har aftalen, og det ikke kun er jer der ved hvad den går ud på.
Du kan også spørge om det er muligt at en del af samværdet bliver overvåget, i forbindelse med de piller han tager. eller at fordi han tager pillerne skal der gå længere tid før jeres baby må overnatte hos ham, men han kan så have samvær i dagstimerne.
Men det hele er jo klart nemmest så længe i kan snakke om tingene, og går da klart ind for at selv om man har fuld forældre myndighed så indrager man den anden forældre i det omfang det er muligt uden at skabe problemer.
Sorry blev lidt langt
Den der med at hvis man ikke skriver under på omsorgs- og ansvarserklæringen automatisk giver fuld forældremyndighed til moren er ikke helt rigtig. Det beror på om forældrene har boet sammen eller ej 10 mdr. før barnet bliver født.
Jeg flyttede fra min x ca 3 mdr. før fødsel og havde ikke skrevet under på nogen erklæring, alligevel har vi i dag fælles forældremyndighed, hvilket jeg vil have ændret og skal på statsforvaltningen om til november.
Bare lige en lille sidebemærkning.... :-)