Anonym skriver:
Jeg må altså ud med min vrede og jeg ved godt at jeg måske træder nogle over tæerne (også derfor jeg er anonym). Men hvorfor er det at folk er så ligeglade med deres børns sikkerhed?
Alene i vores vennekreds er vi de eneste der kører 100% forsvarligt og sikkert med vores barn, og det er altså skræmmende for man ved aldrig hvornår uheldet er ude!
Vennepar 1: kører med deres to børn i Jem og fix autostole, som har dumpet flere teste. Udover det så er børnene ikke spændt ordentligt fast i stolene.
Ven 2: kører med sit barn i en god autostol men stolen er for lille, barnets hoved stikker ca 10 cm op over ryglænet og selen sidder meget løst på barnet, så løst at barnet tager overkroppen ud af selerne under kørsel.
Ven 3: kører med sit barn uden autostol eller pude selvom barnet er under 130 cm (er nok ca 120 cm) godt nok i bilens sele, men øverste del af selen trækker han under armen.
Flere venner fastmonterer ikke autostolen korrekt, hvilket åbenbart er et stort problem hos mange. Og når man på en pæn måde forklarer og viser dem hvordan den skal fastmonteres, siger de at deres måde er nemmere.
Men for dælen folk, kør nu sikkert med jeres børn der skal så nødigt ske dem noget, og tænk på hvor meget man vil bebejdre en selv, hvis uheldet er ude.
Dejligt at du tager dette emne op. Jeg er også meget rystet over folks sløsethed. Vi har også oplevet flere gange at folk bare sætter børnene på bagsædet-vi skal jo ikke så langt er svaret.
Havde besøg af et par en dag som bare havde baby på 4 mdr på bagsædet i liften- Jamen vi kører jo pænt ( ja men det gør andre måske ikke) Især ikke når i har 50 km hjem
I den børnehave vi har ældste søn, ser vi dagligt at børnene bliver afleveret i biler uden at være spændt fast (bor i en meget lille by, hvor alle kender alle) Der er forældre der har 2-3 børn i en gulpladet bil, så sidder der 3 børn uden sele på et sæde. Mange børn står op foran passagersædet og ser ud af forruden-hvad tror forældrene lige der sker hvis de kører frontalt sammen med en anden bil.
Tror desværre ikke det er pga folk ikke har råd til at købe gode autostole, men dumhed at de ikke vil tage kampen. Men så er det man tænker, hvis børnene var vant til det fra helt spæd at man er spændt fast når man kører bil, så er det ikke et problem. Det er det ihvertfald ikke i vores familie. Den store er tit efter mig hvis jeg lige vil bakke ud af vores garage uden sele på. MOR SELE PÅ, POLITIMANDEN BLIVER TOSSET PÅ DIG.
Jeg har flere gange prøvet at tage op med lederen og forældrebestyrelsen i BH om vi skulle få den lokale betjent ud og stå nogle morgener og eftermiddage, men lederen rystede bare på hovedet. Hun kan ikke se noget problem, alle er vel spændt fast når de kommer og kører igen. Øh nej, prøv at gå ud på parkeringspladen, bare en halv time og jeg vil garantere at der kommer nogen i fælden. Nå ja, men så er det nok fordi de ikke vil tage kampen, alle er jo trætte om morgene og om eftermiddagen er svarret. Nå ja, så er det da ok at spille med børnenes helbred.
Hvorfor er folk ligeglade, tror de ikke der kan ske noget? Syntes de skal se dødstallene fra trafikofre. I følge statestikkerne sker de fleste ulykker på de korte ture og ikke når man kører til italien på ferie