Barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

858 visninger
9 svar
0 synes godt om
30. august 2010

Muhmi

Hvordan er det at det fungere? Skal man være medlem af en A-kasse ellers får man ingenting eller hvad?

Og hvis jeg nu skal til jobsamtale og kun er 2 mdr. henne er jeg så berettiget til at sige at jeg er gravid?

Der er så mange ting der snurrer rundt i mit hovede lige nu fordi jeg står til at miste mit ferieafløsningsjob om en uge og jeg ingenting har fundet endnu..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2010

L.J.L

Muhmi skriver:

Hvordan er det at det fungere? Skal man være medlem af en A-kasse ellers får man ingenting eller hvad?

Og hvis jeg nu skal til jobsamtale og kun er 2 mdr. henne er jeg så berettiget til at sige at jeg er gravid?

Der er så mange ting der snurrer rundt i mit hovede lige nu fordi jeg står til at miste mit ferieafløsningsjob om en uge og jeg ingenting har fundet endnu..

Hvis du er i arbejde behøver du ikke være medlem af A-kassen for at få barselsdagpenge. Men i din situatione ville jeg anbefale dig at melde dig ind i en A-kasse, da din arbejdssituation lyder lidt usikker.

Du er først forpligtet til at fortælle om din graviditet til din arbejdsgiver senest 3 mdr. før din termin. Da du er 2 mdr. henne nu, kan du jo risikere at skulle fortælle om din graviditet i de 3 mdr prøveperiode og så der blive opsagt.

Anmeld

30. august 2010

Mka

Mener altså man skal fortælle man er gravid hvis man starter på et nyt job, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Men altså en a-kasse er et sted du for penge fra hvis du bliver fyrret. Barsels penge får du fra kommunen.  Altid godt at være medlem af en a-kasse, men mener bestem du skal have været medlem af dem i et år før du får penge fra dem. (hvis du altså ikke lige er blevet færdig med en udd for mindre end 3 mdr, så kan man melde sig ind med det samme, og så har man ret til penge efter 1 mdr)

Anmeld

30. august 2010

mortilnoahogmelina

Du får først penge fra en A-kasse når du har stået i den 1 år , så som sådan burde du overveje det . 

Du har ikk ret til at fortælle dit nye arbejde at du er gravid før end du er 6 måneder henne - Altså 3 måneder før forventet termin . 

Du burde efter min mening lige kontakte kommunen og høre dem af , hvordan din situation ser ud hvis ikk du får noget arbejde inde fødsel , da det er dem som skal udbetale penge til dig . 

Anmeld

30. august 2010

bøgelund

du er ikke tvunget til at fortælle det før 3 mdr før forventet termin.. som de andre skriver! men de må heller IKKE fyre dig i prøvetiden (de første 3 mdr) pga graviditet.. 

men det er vigtigt at du får det sagt inden de selv kan se det.. Men ligeså snart du har sagt til din nye leder at du er gravid, må hun ikke fyre dig. ligemeget hvad hun siger årsagen er.. Medmindre du selvfølgelig stjæler af kassen eller sådan nogle ting..

jeg fik nyt arbejde da jeg var 2 mdr henne. Har først lige sagt det for 3 uger siden. (er i uge 23 nu).. 

Anmeld

30. august 2010

Muhmi

Mka skriver:

Mener altså man skal fortælle man er gravid hvis man starter på et nyt job, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Men altså en a-kasse er et sted du for penge fra hvis du bliver fyrret. Barsels penge får du fra kommunen.  Altid godt at være medlem af en a-kasse, men mener bestem du skal have været medlem af dem i et år før du får penge fra dem. (hvis du altså ikke lige er blevet færdig med en udd for mindre end 3 mdr, så kan man melde sig ind med det samme, og så har man ret til penge efter 1 mdr)

Hvad er det for en a-kasse hvor man skal have afsluttet udd. for 3 mdr. siden og stadig være berettiget til dagpenge? Det må jeg altså lige vide, for det er 2 mdr. siden jeg blev færdig med udd. og de a-kasser jeg har spurgt har sagt nej...

Anmeld

30. august 2010

Ni-ko-li-ne

Mka skriver:

bare sådan at du ved det, så kommer en del af barselsdagpengene fra fagforeningen...

men det er en større forklaring...

Anmeld

30. august 2010

Ni-ko-li-ne

Muhmi skriver:

du har først pligt til at fortælle om graviditeten 3 mdr før termin.... me meld dig hellere i en a-kasse... det er godt nok at være sikret... særligt når i nu bliver forældre

Anmeld

30. august 2010

Maise

Muhmi skriver:

Ved en ansættelsessamtale MÅ de IKKE spørge om du er gravid eller har planer herom. Jeg blev spurgt om da jeg blev ansat om jeg havde planer om graviditet snarest og det eneste jeg svarede var at" det ved du godt at du ikke må spørge mig om og jeg er medlem af  fagforening" og så smilede jeg. blev ansat alligevel.

Anmeld

30. august 2010

Kløver

Hvis du søger job og samtidig er gravid, kan du hurtigt stå overfor forskellige dilemmaer. Læs her hvordan reglerne er, og hvordan du kan håndtere dilemmaerne.

Du er forpligtet til at oplyse en arbejdsgiver om din graviditet, når der er tre måneder til forventet fødsel. Det indebærer, at du stort set aldrig er forpligtet at oplyse om graviditeten, før den alligevel er tydelig for enhver.

Ligebehandlingsloven fastslår, at du ikke må forskelsbehandles på grund af graviditet. Den bedste måde at sikre sig mod forskelsbehandling er, hvis arbejdsgiveren slet ikke kender til graviditeten. Hvis du alligevel oplyser om din graviditet i ansættelsesprocessen, løber du en stor risiko for at blive valgt fra i ansættelsesprocessen. Det vil selvfølgelig være ulovligt, men i praksis er det utroligt svært at bevise, at det er graviditeten, der har gjort, at man ikke fik jobbet.

Du skal derfor nøje overveje, hvornår du vil fortælle om din graviditet. Mange har det bedst med at fortælle "sandheden" med det samme. Omvendt har langt de fleste arbejdsgivere - især de offentlige - siddet i situationen mange gange gør og vil derfor håndtere din senere meddelelse professionelt.

Hvis du bliver spurgt ved en jobsamtale, om du er gravid, er du ikke forpligtet til at oplyse om graviditeten. Det betyder, at du roligt kan svare nej til spørgsmålet.

Det kan føles ubehageligt, men Højesteret har fastslået, at en ansøger til et vikariat på seks måneder, der på grund af egen graviditet vidste, at hun ikke kunne fuldføre vikariatet, var berettiget til ikke at oplyse om graviditeten. Da arbejdsgiveren fandt ud af, at hun var gravid, blev hun afskediget. Arbejdsgiveren blev dømt til at betale hende en godtgørelse for uberettiget afskedigelse på seks måneders løn.

En anden variant kan være, at du bliver spurgt, om du planlægger at få børn i den nærmeste fremtid. Hvis du er kvinde i den fødedygtige alder uden børn, kan det lyde utroværdigt, hvis du siger, at du aldrig vil have børn. I stedet kan du sige, at du gerne vil have børn på et tidspunkt, men lige nu er det arbejdslivet, som trækker mest.

Sagt populært må en arbejdsgiver ikke spørge, om du er gravid eller påtænker at blive det, da arbejdsgiveren ikke må tillægge svaret betydning ved valget mellem ansøgere. Hvis du alligevel bliver spurgt, kan du måske overveje, om du i virkeligheden har lyst til at arbejde et sådant sted. Lysten vil selvfølgelig afhænge af ens beskæftigelsessituation i øvrigt.

Endelig kan du også på venlig vis "spørge tilbage" om det overhovedet er relevant for stillingen. Måden det gøres på er dog afgørende. Det beror på den konkrete stemning og relation. Fordelen er, at du med et smil og på professionel vis kan markere, at du ikke hopper på hvad som helst.

http://www.jordemoderforeningen.dk

Graviditet og barsel En del henvendelser til Jordemoderforeningens sekretariatet handler om, hvordan man forholder sig, hvis man er gravid og jobsøgende, eller planlægger en graviditet samtidig med, at man søger sit første job. Generelt skal man ikke tage særligt hensyn til arbejdspladsen i den forbindelse. Det lyder måske lidt strengt, men det er et kvindefag med mange i den fødedygtige alder, og arbejdsgiverne er forberedte på den udgift, der er forbundet med at betale løn til en kvinde på barselsorlov. En arbejdsgiver må ikke ved ansættelsessamtalen spørge, om du er gravid - og du er heller ikke forpligtet til at oplyse om det. Selvom du er synligt gravid, skal arbejdsgiveren have en objektiv grund til at foretrække en anden ansøger end dig. Arbejdsgiveren skal lade som om, at du ikke er gravid, når han/hun vurderer kandidaterne til stillingen. I praksis er det svært at se bort fra noget man ved, men sådan er lovgivningen nu engang. Har du på fornemmelsen, at din graviditet er årsagen til at du ikke fik jobbet, så bed om en skriftlig begrundelse for afslaget og henvend dig til Jordemoderforeningens sekretariat. Sidst redigeret: 30.07.2010

Håber det kan hjælpe lidt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.