alt det her fødselsdagshalløjsa fik mig til at tænke!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

304 visninger
7 svar
0 synes godt om
14. juli 2008

Loggidut

hvad pokker er det egentlig der gør at man går i fødsel...
er det livmoderen der bestemmer hvad tid den går i gang, eller er det barnet der udskiller hormoner, eller ër det kvinden selv?

altså hvad er det der gør at man går i veer`?

alle andre gange har jeg jo født til tiden, ja nærmest på terminsdatoerne...så det kom da voldsomt bag på mig at Tif valgte at komme en månede for tidligt...eller valgte hun mon selv...

ja hvad er det i grunden der gør man går i fødsel?

tænk man kan gå igennem sådan noget så mange gange, og alligevel ikke ane en skid om det!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juli 2008

Tynen

Jeg tror det er et eller andet stof som enten barnet eller kroppen sender ud..
Men egentlig er jeg ret meget i tvivl om man (Læs: De kloge hoveder - Læger, Jmér osv.) overhovedet ved hvad det helt præcist gør at man ryger i fødsel?!

Sikke et svar (?)

Anmeld

14. juli 2008

Kaufie

Tjaaaa.... jeg tror lige som Tynen (eller mener at have læst det et eller andet sted) at det skulle være et stof, der frigives når bebs er klar...... Men om det kommer fra moren eller bebsen....det er der vist ikke helt styr på.... Og hvorfor er der så nogen, der bliver født for tidligt - som ikke er klar???

Heller ikke et fantastisk klogt svar herfra...

Anmeld

14. juli 2008

Muffinmus

Hmm, ja, mindes også at have læst at kroppen eller baby frigiver et stof de MENER kan væren medvirkende grund til det:)

Anmeld

14. juli 2008

linemus

Sakset lidt rundt omkring:

Hvad det helt præcist er, der sætter fødslen i gang er stadig lidt af et mysterium. Mens de første sammentrækninger af livmoderen blødgør og udvider livmodermunden en smule, kan de vare ved i uger, og det er ikke dem, der rent faktisk sætter fødslen i gang. Det er mere komplekse faktorer, der er ansvarlig for dette, som bl.a. en udveksling af hormonale signaler mellem dig og din baby.

Vi ved ikke præcist, hvad der får en fødsel til at gå i gang. Men vi ved, at nogle hormoner (prostaglandin og oxytocin) er med til det. Hormonerne blødgør livmoderhalsen og stimulerer veerne. Hvor meget eller hvor lidt hormon, der skal til, er forskelligt fra kvinde til kvinde.

Man ved ikke helt præcist, hvad der sætter fødsler i gang. Nogle mener, at fostret udskiller et stof – men det er kun en teori. To ting ved man dog: Der skal hormoner til(prostaglandin og oxytocin)!
Og receptorerne på livmoderen skal rejse sig, før de kan reagere på hormonerne. Men hvad der får receptorerne til at rejse sig, ved man ikke. Derfor er der altså ikke andet du kan gøre end at holde fanen højt og vente på, at din krop er parat.

Blev vi klogere??

Anmeld

14. juli 2008

Loggidut

ikke en skid,...lol, men tak line...hmmm, jeg troede jeg var den eneste der undrede mig over dette mysterium.,..men det er jeg vist ikke, kan jeg se!

jeg afventer lige og ser om andre svarer med noget fornuftigt...lol

Anmeld

14. juli 2008

linemus

Det er taget fra NB, Vores Børn og en eller anden hospitals-side, så jeg tror altså ikke, der er nogen, der ved, hvordan det helt nøjagtig hænger sammen... :S

Anmeld

15. juli 2008

Plysbjørnen

Efter hvad jeg har forstået er det et gen der producere det hormon der gør at kroppen går i fødsel... For der er nemmerlig noget med at min "kære" svigerinde mangler det gen der skal sætte gang i skidtet... 4 børn og er gået 14 dage over tid med alle 4.

Men jeg vil altså ikke hænges op på noget...

Betina1978

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.