"Til ung kvinde på 22 år"
Hej Trine
Jeg er en ung kvinde på 22 år, der, sammen med min kæreste, gerne snart vil have børn. Jeg glæder mig rigtigt meget, og vi har aftalt med hinanden at det skal ske når jeg er færdig med den pakke p-piller (3x21 piller) jeg lige har købt.
Men det jeg så står med, og gerne vil spørge dig til råds omkring, er, at jeg ret tit har følelsen af at jeg bare har lyst til at sætte mig ned og tude. Og jeg ved ikke hvorfor. Nogle gange føler jeg bare at verden er ond og uretfærdig, og jeg føler mig alene og utrøstelig. Men disse stunder kan tit bare vare i en time eller 2. Når jeg kommer ud med tårene føler jeg mig tit mere lettet og glad igen.
Jeg har haft det sådan siden slut September sidste år. Jeg har haft søgt læge fordi jeg mente jeg havde en depression, og kom da også på antidepressiv medicin (Cipralex), men følte ikke det hjalp, og droppede det derfor hurtigt igen (efter 1 måned).
Disse turer er dog blevet f ærre med tiden, men kommer stadig til tider, som skrevet ovenfor. De har det med at komme når jeg føler mig presset eller jeg føler der stilles høje forventinger til mig.
Jeg går lige pt. i 3.g for anden gang. Jeg droppede ud af 3. år på gymnasiet for 2 år siden pga. mobning, men vil nu meget gerne tage det sidste år inden det er for sent. Jeg har glædet mig til at starte, men nu hvor jeg har været i gang i en uge, føler jeg mig alene og udenfor når jeg er på skolen. Jeg ved ikke om jeg nogensinde kommer til at passe ind i en klasse, hvor den ældste er 2 år yngre end mig, og den yngste 5 år yngre.
Jeg vil høre dig til om du mener jeg skal vente lidt med graviditeten, da den godt kan være hård ved kroppen mht. humørsvingninger og fødselsdepression. Og jeg vil jo helst heller ikke at mit dårlige humør skal gå ud over andre, hvilket det har en tendens til allerede nu, hvis jeg er i skidt humør.
Mange venlige hilsner herfra
Trines svar
Kære unge kvinde
Det er svært at sige noget om, hvornår man er klar til at få et barn - og sandt er det, at det er en stor omvæltning af ens liv, og det kan være meget overvældende pludselig at have ansvaret for et lille hjælpeløst væsen, som er helt og aldeles afhængigt af dig.
Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at komme tilbage til gymnasiet, da jeg forestiller mig at du er kommet ind i en klasse, hvor du står lidt udenfor dels pga din alder og fordi det er relativt sent at komme ind i en klasse, hvor der er etableret venskaber, roller mm.
Jeg ved at antidepressivt tager en måneds tid før det er optaget i kroppen og begynder at virke. Stoppede du bare selv eller rådførte du dig hos en læge?
Du skriver ikke så meget om dine familiemæsssige realtioner, og hvordan dig og din kæreste iøvrigt har det sammen - kan du tale med ham om at du indimellem bliver så ked af det? Og hvordan støtter I hinanden?
jeg tænker om det kunne være en idé at begynde i noget terapi? Du skriver at efter en tudetur føler du dig mere glad bagefter og at det er som om noget er lettet inde i dig. Et forløb hos en terapeut eller psykolog kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du har den sorg inden i dig, hvad er du bange for, hvad er du måske vred over? Din lettethed er som jeg ser det et lettethed fra et eller andet? Hvad er det du bærer på, som gør at du reagerer med at græde meget længe?
Jeg ved ikke om dette er svar nok, og jeg håber at det har givet dig modet til at finde hjælp, så du kan få det liv, du ønsker dig - med glæde, uddannelse og familie.
Kærligst Trine
Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.
Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk