Jeg ved ikke om det er råd til når han vågner om natten du mener, eller om det er om dagen. For hvis det er til om natten, så har jeg virkelig ingen gode råd - vi har selv en datter som er hårdt ramt af "Night terror", heldigvis er hun dog lige nu inde i en god periode (læs: hun sover stort set hver nat i vores seng).
Men hvis det er til om dagen, så har jeg lidt råd, med fare for at gentage en anden bruger der har skrevet:
- Time out, vælg et sted i jeres hjem som skal fungere som time out-stedet, nogle har det ikke godt med at bruge børnenes værelse til det og vælger derfor et hjørne i stuen, en stol i køkkenet eller andet. Herhjemme bruger vi dog værelset. Vi sætter hende ind på gulvet på værelset, siger til hende at hun skal blive der til hun hører efter/opfører sig ordentligt, går ud fra værelset men lader døren stå åben, vi står så ca 2 meter fra døren, så hun ved at vi er der. Det er MEGET VIGTIGT at I ikke bare går, barnet skal kunne se jer og vide at I er der til at hjælpe! Barnet skal være på time out-stedet i det antal minutter som barnet er i år, vores datter er 4 år, så hun skal være der i 4 minutter. En god idé er at stille et æggeur hos barnet, og lære det at det må komme ud derfra, når uret ringer.
- Indfør "undskyld", det gælder både forældre og barn. Barnet skal sige undskyld til forældrene efter time out, og så snakker man lige om det barnet har gjort.
- Undgå at bruge "NEJ", sig istedet f.eks. "Jeg vil ikke have at du gør sådan og sådan fordi....".
- Læs om Marte Meo, og indfør nogle af de metoder.
Anmeld