leddegigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.766 visninger
20 svar
0 synes godt om
4. august 2010

Anonym trådstarter

Hej med jer så lige et indlæg ang. leddegigt og graviditet, og så tænkte jeg at jeg lige ville forhøre mig om hvordan i syntes det føltes at have leddegigt?

Jeg har nogle problemer med mine led, er blevet tjekket flere gange. Med blodprøver og diverse, desværre har det været når det næsten ikke har gjort ondt.. Og desværre så er det specielt når der er vejr skifte det gør ondt! dette om handler mest mine knæ ankler og håndled... jeg har efterhånden opgivet at finde ud af noget... min faster har det også, og hun siger de ikke kunne se noget på hendes blodprøver før efter nogle år.

Og nu er jeg selvfølgelig bare nysgerrig om i kan beskrive hvordan det føltes for jer? kender ikke andre end min faster som har det nemlig... jeg forholder mig lige ano, da jeg ikke syntes det lige rager alle og enhver..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. august 2010

Happiness

Hej. Det var mig der oprettede det andet emne.

Nu er jeg ik sikker på at det er det jeg har endnu. Men mine blodprøver viste heller ik noget! Men min  læge sagde at det ik altid at man kan se det på en blodprøve. Så derfor blev jeg henvist til en reumatolog. Han mærkede påmine led, og spurgte en masse spørgsmål. Og er nu henvist til røntgen og ultralydscanninger.

Men mine symptomer er ømme led, og ihh hvor det knager. Kan ikke bevæge mig uden det knækker i mine led. (det kan så også bare være forkalkning)

Mine led hæver tit op, og kan blive helt hvid eller guligt i huden omkring dem.

Mine smerter er værst i kulde. I varme lindre smerterne en del, har stadig smerter, men de er SLET ik så slemme. Da jeg var ude og rejse, hvor der var 35 grader, havde jeg dage helt uden smerter

Håber det hjalp lidt, men jeg ved jo så stadig ikke om det så er ledegigt jeg har... Selv om meget peger i den retning.

Anmeld

4. august 2010

Happiness

Glemte helt at sige at du bare skal sige til din læge at du forlanger flere undersøgelser. For det har du altså ret til. Det er ikkesjovt at gå rundt med smerter, og ik vide hvad der er galt! 

Anmeld

4. august 2010

Anonym trådstarter

milla83 skriver:

Hej. Det var mig der oprettede det andet emne.

Nu er jeg ik sikker på at det er det jeg har endnu. Men mine blodprøver viste heller ik noget! Men min  læge sagde at det ik altid at man kan se det på en blodprøve. Så derfor blev jeg henvist til en reumatolog. Han mærkede påmine led, og spurgte en masse spørgsmål. Og er nu henvist til røntgen og ultralydscanninger.

Men mine symptomer er ømme led, og ihh hvor det knager. Kan ikke bevæge mig uden det knækker i mine led. (det kan så også bare være forkalkning)

Mine led hæver tit op, og kan blive helt hvid eller guligt i huden omkring dem.

Mine smerter er værst i kulde. I varme lindre smerterne en del, har stadig smerter, men de er SLET ik så slemme. Da jeg var ude og rejse, hvor der var 35 grader, havde jeg dage helt uden smerter

Håber det hjalp lidt, men jeg ved jo så stadig ikke om det så er ledegigt jeg har... Selv om meget peger i den retning.

jo tak det hjalp lidt dog lige et spørgsmål hvilke af dine led var det med? jeg har ikke lagt mærke til om mine var gulige.. jeg har været hos en reumatolog, hun sendte mig også til blodprørver (igen!) og røngten. og efter det ikke viste noget så blev jeg sendt ud af døren med at jeg nok bare havde nogle svagere led..!

Det skal lige siges at jeg har oplevet jeg har løftet noget (som var mindre tungt) og dagen efter var min hånd dobbelt så stor. plus at specielt her da det blev efterår sidste år havde jeg meget ondt både knæ, ankler og håndled.

tak for svar

Anmeld

4. august 2010

Anonym trådstarter

milla83 skriver:

Glemte helt at sige at du bare skal sige til din læge at du forlanger flere undersøgelser. For det har du altså ret til. Det er ikkesjovt at gå rundt med smerter, og ik vide hvad der er galt! 

har forsøgt mig flere gange... desværre har jeg en ekstrem dårlig læge som åbenbart mener jeg er hypokonder eller sådan noget...

Anmeld

4. august 2010

Happiness

Anonym skriver:

jo tak det hjalp lidt dog lige et spørgsmål hvilke af dine led var det med? jeg har ikke lagt mærke til om mine var gulige.. jeg har været hos en reumatolog, hun sendte mig også til blodprørver (igen!) og røngten. og efter det ikke viste noget så blev jeg sendt ud af døren med at jeg nok bare havde nogle svagere led..!

Det skal lige siges at jeg har oplevet jeg har løftet noget (som var mindre tungt) og dagen efter var min hånd dobbelt så stor. plus at specielt her da det blev efterår sidste år havde jeg meget ondt både knæ, ankler og håndled.

tak for svar

Det er værst i mine skuldre. Men mine håndled, fingre, knæ og ankler er også ramt.

Selv om du har svage led, burde du jo ikke have så ondt Spurgte du om der måske kunne være noget i opsejling? For da jeg nævnte det med kulde, så sagde min reumatolog, at han næsten var sikker på det er gigt, da det er et tydeligt tegn... Fik du kun røntgen eller også ultralyd??? Jeg skal have foretaget begge.

Håber at de siger noget på røntgenklinikken, så jeg ikke skal vente med svar! For ellers får jeg først svar om 3 uger

Jeg har jo fåety taget blodprøver for ca 2 måneder siden, men min reumatolog sagde at jeg skal have taget nye... Så der må kunne ses noget med få måneders mellemrum... Ellers er det jodumt at jeg skal tappes endnu mere....

Anmeld

4. august 2010

Happiness

Anonym skriver:

har forsøgt mig flere gange... desværre har jeg en ekstrem dårlig læge som åbenbart mener jeg er hypokonder eller sådan noget...

Så sig at du går til en anden læge, hvis hun ikke giver sig. Du HAR RET til at blive grundigt undersøgt!

Anmeld

4. august 2010

MM1987

Hej...

Jeg har diagnosen leddegigt, men med negativ blodprøve. Min læge er dog overbevidst om at den også bliver positiv en dag.

Det tog mig rigtig lang tid at få min praktiserende læge til at sende mig videre til sygehuset, og da jeg først kom videre tog det et år inden jeg fik den endelige diagnose. Diagnosen er stillet på længere tids observation. 

Min symptomer var, inden jeg fik medicin, meget træt, småfeber et par gange om ugen, ledsmerter, hævelser i nogen af leddene (ikke umiddelbart synligt, udover anklerne, led der var ramt, ankler, knæ, skulder, albue, håndled og nogen af fingerne).

Smerten er svær at beskrive, den værste smerte er sådan en jagende med en kniv agtigt, inde i leddet g så er der ømhed og det der nogen gange føles krampe agtigt...

Trætheden kan være der selvom jeg har sovet i 10 timer, og hele kroppen føles tung - lidt som når man har influenza. 

Det tager lægerne lang tid at diagnosere, da det ikke er almindeligt at yngre mennesker får denne sygdom. Samtidig er det også vigtigt at de ikke kommer til at stille diagnosen hvis det ikke er det, da man hænger på diagnosen resten af livet, og den forhindre en i mange ting, sygeforsikring, pension m.m..

Jeg troede at når jeg først fik diagnosen så ville alt blive bedre, fordi jeg var træt af uvisheden. Men da jeg først fik den græd jeg i flere dage, det er en hård en af erkende, for det er resten af livet.

Held og lykke med det hele, håber der kommer en løsning på dine problemer, men jeg håber ikke det er leddegigt.

Anmeld

4. august 2010

Lady Marion <3

Mia Maia skriver:

Hej...

Jeg har diagnosen leddegigt, men med negativ blodprøve. Min læge er dog overbevidst om at den også bliver positiv en dag.

Det tog mig rigtig lang tid at få min praktiserende læge til at sende mig videre til sygehuset, og da jeg først kom videre tog det et år inden jeg fik den endelige diagnose. Diagnosen er stillet på længere tids observation. 

Min symptomer var, inden jeg fik medicin, meget træt, småfeber et par gange om ugen, ledsmerter, hævelser i nogen af leddene (ikke umiddelbart synligt, udover anklerne, led der var ramt, ankler, knæ, skulder, albue, håndled og nogen af fingerne).

Smerten er svær at beskrive, den værste smerte er sådan en jagende med en kniv agtigt, inde i leddet g så er der ømhed og det der nogen gange føles krampe agtigt...

Trætheden kan være der selvom jeg har sovet i 10 timer, og hele kroppen føles tung - lidt som når man har influenza. 

Det tager lægerne lang tid at diagnosere, da det ikke er almindeligt at yngre mennesker får denne sygdom. Samtidig er det også vigtigt at de ikke kommer til at stille diagnosen hvis det ikke er det, da man hænger på diagnosen resten af livet, og den forhindre en i mange ting, sygeforsikring, pension m.m..

Jeg troede at når jeg først fik diagnosen så ville alt blive bedre, fordi jeg var træt af uvisheden. Men da jeg først fik den græd jeg i flere dage, det er en hård en af erkende, for det er resten af livet.

Held og lykke med det hele, håber der kommer en løsning på dine problemer, men jeg håber ikke det er leddegigt.

Mia Maja   Et

Kan leddegigt også sidde i ryggen ???

Anmeld

4. august 2010

MM1987

Muffi . skriver:

Mia Maja   Et

Kan leddegigt også sidde i ryggen ???

Puha, nu er jeg jo ikke reumatolog, men jeg skal prøve at svare, men garantere ikke for om det er helt korrekt...

Jeg mener ikke leddegigt kan side i ryggen, og ellers er det meget sjældent. Derimod mener jeg godt man kan få sledgigt i ryggen, altså at brusken imellem ryghvirvlerne er væk.

Min mor har haft leddegigt siden hun fødte mig, og mange år med leddegigt har gjort at hun har fået sledgigt flere steder. Hendes leddegigt har dog været i bero i mange år, men nu sidder hun med 2 diskusprolapser i lænden, som hun faktisk troede var gigten.

Tror faktisk slet ikke jeg var til nogen hjælp

prøv www.gigtforeningen.dk - det er en rigtig god hjemmeside med meget information, også om ryglidelser. Du kan også ringe til dem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.