Eksperthjælp: Grøn stue

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

896 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. august 2010

Samina Shah

"Grøn stue"

Hej Samina
I min søns børnehave skal de her efter jul til at starte et før skole projekt op. Det synes jeg er tideligt. Jeg er af den megning at børn skal være børn så længe som muligt og forstår ikke hvorfor de blander skolen ind i børnehaven?
Er det normalt og hvad synes du om det. Kan det skade min søn så han bliver skoletræt?
Hilsen

mor fra grøn stue

Saminas svar

Hej mor

Det er rigtig fint ,at de i din søns børnehave vælger at tage førskoleprojekt op. Det er utrolig vigtigt for børn, at de kommer i gang med deres læse udvikling, så snart de er kognitivt er klar til det. De fleste børn er klar til at lege det ind, når de er omkring 5 år.
Du kan sammenligne læsning med et nyt sprog. Kan børnene bogstaverne og deres lyde, vil de også føle sig mere trygge ved at begive sig ud på, de første læseforsøg med tillid i rygsækken. Møder de derimod skolen og har ikke på en tryg måde stiftet bekendskab med bogstaver før, kan det på nogen børn gøre dem usikre. Lidt på samme måde, som når vi kommer til et land, hvor vi ikke forstår noget. Kan man blot nogle få gloser, føler man sig anderledes tryg.

God fornøjelse

Samina

Samina har sin egen blog her på Baby.dk. hvor hun skriver om de små og store ting i livet, og om livet i folkeskolen.

Læs mere om Samina: Samina og hendes blog

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.