IVF

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

351 visninger
7 svar
0 synes godt om
3. juli 2008

Plysbjørnen

Der er noget med at du næsten er autoriseret hundemester... Hvordan lærer man en hund at den ikke skal tage maden fra Laura, hun får gerne en skive franskbrød når hun kommer hjem fra DP (hun sidder gerne på gulvet med den) i går drejede hun sig lige væk 2 sek. og haps hunden snuppede hendes brød... er sqi bange for at den en dag snupper det mens hun sidder med det???
Det skal siges at den tager alt spiseligt den kan komme til, om den så skal op på sofabordet for at hente det så gør den det selv om at den ved den får en hendasket når vi ser det...
Den har mad i sin madskål konstant den bare kan gå ud at spise... Hvad kan vi gøre...

Betina1978 (som er ved at være træt af en umulig hund)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juli 2008

ivfmarie

Åh åh... en klassiker... :-o Først og fremmest skal der aldrig stå mad fremme til en hund. Det skal serveres, og være tilgængeligt i max 30 min, og så skal det væk! Og har hunden ikke spist det er det bare ærgeligt - ikke noget med at lokke eller håndfodre. Så skal den nok lære at spise sig mæt i sit eget mad når det bliver serveret. Og det er altså ikke synd hvis en voksen hund går et par dage uden mad - det er faktisk godt for deres system engang i mellem at blive tømt. (tænk på hunde i naturen - de æder måske kun en gang om ugen) Dernæst, så skal den selvfølgelig lære at menneskemad IKKE IKKE IKKE er hundemad, med mindre det bliver serveret i skålen, eller hunden får det som belønning for noget godt den har gjort. Det hjælper altså ikke at hunden nogen gange må få jeres mad, og andre gange ikke - det fatter den ikke. Men det er en laaang og sej kamp at komme af med en dårlig vane - især hvis der har været derjlig menneskemad involveret. Mht at lære hunden at den ikke må tage noget fra Laura, så skal I i en periode ALTID overvære når Laura får noget spiseligt, og være klar med et lynskarpt "NEJ" når den viser interesse for det hun sidder med. I starten kan det være en fordel at have en lang tynd line på hunden, så den ikke kan nå Laura - på den måde kan den ikke nå at snuppe noget hvis den overhører jeres nej. Afhægig af hvor "døv" hunden er, kan nejet kombineres med et hiv i linen. Men der er en regel der skal overholdes: FØRST "nej", SÅ hiv - altså IKKE på samme tid. I starten skal nej'et og hiv'et falde tæt på hindanden, gradvist kan tidsrummet trækkes lidt (vi snakker nanosekunder!!) så hunden har en chance for selv at stoppe den uønskede adfærd (altså at gå hen til Laura og snuppe maden). Hvis ikke hiv'et hjælper, kan det evt kombineres med et dask på hundens snude - men efter samme pricip: først nej, så dask og hiv - og selvfølgelig kun hvis nej'et ikke virker. Belønning skal der selvfølgelig også til når hunden gør det rigtige. Og her må det rigtige defineres som: Den tager ikke det Laura sidder med, og den vender sin koncentration mod dig/jer. I samme spiltsekund at hunden kigger væk fra Laura, og hen på jer, så skal der roses, og belønnes med en guffer (og selvfølgelig IKKE det samme som Laura får, men med hundes egne guffer). På sigt skulle hunden gerne lære at det ikke kan betale sig at gå hen til Laura når hun spiser, men at det tilgengæld kan betale sig at gå VÆK fra Laura og hen til jer. Det kræver altså en stor indsats - det gør det altid at lære nogen noget - det kommer ikke af sig selv! Held og lykke ;)

Anmeld

3. juli 2008

Joan ( Smallie )

Hmm vi har det på plas med at sige nej og hunden tager ikke fra Niels men hvordan lære vi så lige Niels ikke at dele med hunden.

Når han sidder på gulvet og spiser så har han det med at rakke det frem til hunden og hvis jeg siger nej tager han det ikke. Men men det er jo ikke lige altid jeg når at se det. What to do(?)

Hunden er jo klog nok og ved han ikke må tage fra Niels men det er jo lidt noget andet når Niels selv tilbyder det. Han er så gavmild min lille dreng(L)

Han gør jo det samme ved os og bliver skuffet hvis vi ikke tager imod og det gør han jo også når hunden så ikke tager imod. Men hunden må jo ikke for den strænge mor her siger nej.;)

Nå bare lige lidt plader herfra kan jo være du har en god ide til opdragelse af knægten.:D

(H) Joan

Anmeld

3. juli 2008

BellaT

Joan ( Smallie ) skriver:

Hmm vi har det på plas med at sige nej og hunden tager ikke fra Niels men hvordan lære vi så lige Niels ikke at dele med hunden.

Når han sidder på gulvet og spiser så har han det med at rakke det frem til hunden og hvis jeg siger nej tager han det ikke. Men men det er jo ikke lige altid jeg når at se det. What to do(?)

Hunden er jo klog nok og ved han ikke må tage fra Niels men det er jo lidt noget andet når Niels selv tilbyder det. Han er så gavmild min lille dreng(L)

Han gør jo det samme ved os og bliver skuffet hvis vi ikke tager imod og det gør han jo også når hunden så ikke tager imod. Men hunden må jo ikke for den strænge mor her siger nej.;)

Nå bare lige lidt plader herfra kan jo være du har en god ide til opdragelse af knægten.:D

(H) Joan

Ja, det er lige præcis også problemet her.
Bella ved godt at hun ikke må tage Phillips mad, men Phillip vil så gerne dele med alt og alle. Og Bella udnytter det på det groveste. Sætter sig tæt op af ham og rækker snuden frem. "Giv mig, giv mig!", siger hun. Hvad gør man lige?(?)
Ved godt at det stopper på et tidspunkt, når han forstår at maden savnes i hans mave, når han giver det væk, men altså.. Jeg står jo ikke og laver mad til hunden...

Knus fra Helle...

Anmeld

3. juli 2008

ivfmarie

Joan ( Smallie ) skriver:

(H) Joan

;) Sorry.. børneopdragelse er ikke lige min stærke side 8D

Ja, jeg kender jeres situation fra vores gamle hund. Og jeg må med skam indrømme at jeg faktisk tillod at han tog det mad ungerne havde tabt - men kun når jeg ikke så det... Så slap jeg jo også for at samle dagens ret op fra gulvet efter spisetid ;)
Men han tog aldrig mad direkte fra børnene.. hvordan han har lært det ved jeg egentlig ikke? Jeg sagde bare nej et par gange, og så fandt han ud af det. Og heldigvis har ungerne ikke været så interesserede i at give ham noget.

Det er lidt værre med den lille ny... den har Freja kastet sin kærlighed på, så hun går og smugler guffer til ham og gir ham det i smug :P
Så der er allerede indarbejdet en dum vane der >(, men det er jo også lidt sødt (L)

Marie - der vist bare lige vrøvlede derudaf!

Anmeld

3. juli 2008

Helle30

Jeps! Vi har jo lige været afsted en hel uge i bil. Sofie og Nixon delte bagsædet, og Sofie fik gerne en majs- eller riskiks at fornøje sig med. Men når hun ikke synes, hun gad spise mere, så rakte hun resten lige hen i snuden på Nixon, og så er man sgu en mærkelig hund, hvis man ikke spiser det tilbudte. Og ehhh, what to do som foreller, når man er spændt i sikkerhedsselen på forsædet og kører 130 på den tyske motorvej?
Herhjemme snupper han ikke noget fra Sofie, og det er hende, jeg sætter på plads med et nej, når hun venligt tilbyder sine leverpostejshapsere ned fra højstolen.
Jeg tror godt, han ved, hvad han ikke må, men han ved også godt, hvornår han alligevel kan slippe afsted med det. Og man vil jo også gerne have, at ungerne og vovsen skal have et godt forhold....
Nå, bare lidt ævl uden konklusion.

- Helle

Anmeld

3. juli 2008

ivfmarie

Helle30 skriver:

...Jeg tror godt, han ved, hvad han ikke må, men han ved også godt, hvornår han alligevel kan slippe afsted med det. Og man vil jo også gerne have, at ungerne og vovsen skal have et godt forhold....
Nå, bare lidt ævl uden konklusion.

- Helle

Ikke helt uden konklusion ;) Jeg tror nemlig lige præcis at det er ovenstående der er den ideelle løsning.

Anmeld

3. juli 2008

Plysbjørnen

[citat][f][småt]ivfmarie skriver:[/småt][/f] Åh åh... en klassiker... :-o Først og fremmest skal der aldrig stå mad fremme til en hund. Det skal serveres, og være tilgængeligt i max 30 min, og så skal det væk! Og har hunden ikke spist det er det bare ærgeligt - ikke noget med at lokke eller håndfodre. Så skal den nok lære at spise sig mæt i sit eget mad når det bliver serveret. Og det er altså ikke synd hvis en voksen hund går et par dage uden mad - det er faktisk godt for deres system engang i mellem at blive tømt. (tænk på hunde i naturen - de æder måske kun en gang om ugen) Dernæst, så skal den selvfølgelig lære at menneskemad IKKE IKKE IKKE er hundemad, med mindre det bliver serveret i skålen, eller hunden får det som belønning for noget godt den har gjort. Det hjælper altså ikke at hunden nogen gange må få jeres mad, og andre gange ikke - det fatter den ikke. Men det er en laaang og sej kamp at komme af med en dårlig vane - især hvis der har været derjlig menneskemad involveret. Mht at lære hunden at den ikke må tage noget fra Laura, så skal I i en periode ALTID overvære når Laura får noget spiseligt, og være klar med et lynskarpt "NEJ" når den viser interesse for det hun sidder med. I starten kan det være en fordel at have en lang tynd line på hunden, så den ikke kan nå Laura - på den måde kan den ikke nå at snuppe noget hvis den overhører jeres nej. Afhægig af hvor "døv" hunden er, kan nejet kombineres med et hiv i linen. Men der er en regel der skal overholdes: FØRST "nej", SÅ hiv - altså IKKE på samme tid. I starten skal nej'et og hiv'et falde tæt på hindanden, gradvist kan tidsrummet trækkes lidt (vi snakker nanosekunder!!) så hunden har en chance for selv at stoppe den uønskede adfærd (altså at gå hen til Laura og snuppe maden). Hvis ikke hiv'et hjælper, kan det evt kombineres med et dask på hundens snude - men efter samme pricip: først nej, så dask og hiv - og selvfølgelig kun hvis nej'et ikke virker. Belønning skal der selvfølgelig også til når hunden gør det rigtige. Og her må det rigtige defineres som: Den tager ikke det Laura sidder med, og den vender sin koncentration mod dig/jer. I samme spiltsekund at hunden kigger væk fra Laura, og hen på jer, så skal der roses, og belønnes med en guffer (og selvfølgelig IKKE det samme som Laura får, men med hundes egne guffer). På sigt skulle hunden gerne lære at det ikke kan betale sig at gå hen til Laura når hun spiser, men at det tilgengæld kan betale sig at gå VÆK fra Laura og hen til jer. Det kræver altså en stor indsats - det gør det altid at lære nogen noget - det kommer ikke af sig selv! Held og lykke ;) [/citat] mange tak så må vi prøve om det kan hjælpe for ja jeg er ved at blive seriøst træt af det... Og det er min kæreste også...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.