Nogle der har erfaringer med brystbetændelse???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.120 visninger
11 svar
0 synes godt om
29. juli 2010

Mathilde & Frederikkesmor

Jeg har siden igår haft det af helvedes til for at sige det lige nu. Har haft skiftevis svedeture og kuldegysninger - er øm over hele kroppen, og bare det at strålerne fra vandet i badet ramte min krop igår var nok til at jeg fik endnu mere ondt i kroppen.

Min højre bryst er simpelthen så ømt når jeg trykker på det nederst... Kan det være brystbetændelse - I så fald, kan man gøre noget ved det, eller går det bare væk af sig selv engang??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2010

L.J.L

Mathildesmor skriver:

Jeg har siden igår haft det af helvedes til for at sige det lige nu. Har haft skiftevis svedeture og kuldegysninger - er øm over hele kroppen, og bare det at strålerne fra vandet i badet ramte min krop igår var nok til at jeg fik endnu mere ondt i kroppen.

Min højre bryst er simpelthen så ømt når jeg trykker på det nederst... Kan det være brystbetændelse - I så fald, kan man gøre noget ved det, eller går det bare væk af sig selv engang??

De symptomer du beskriver oplevede jeg også da lillemanden var omkring 4 uger gammel. Jeg fik kulderystelser og svedeture, og var ved at besvime dagen efter i brusebadet. Jeg havde også vildt ondt nederst i det højre bryst. Der har helt sikkert været noget betændelse på vej, men jeg tog et varmt bad og fik malket ud så meget jeg kunne, bed smerterne i mig, og så var jeg fin igen dagen efter.

Så prøv om du kan få malket lidt ud, det er sikkert fordi du har nogle fyldte mælkekirtler som ikke er blevet malket ud ved spisningen. Ved mig tror jeg det var fordi jeg havde en stram BH på, som gjorde at den blokerede for nogle kirtler i brystet.

Anmeld

29. juli 2010

Anne85

Jeg har netop afsluttet penicillin kur mod brystbetændelse (meeen brystet er ikke helt ok endnu ).

Det startede med at jeg bare havde sindssygt ondt i mine led... slog det dog hen med at jeg sikekrt bare var lidt smadret efter fødslen (det startede da Nynne var 3-4 dage gammel), men det blev bare værre og værre, til sidst kunne jeg knap gå og jeg var bare HELT smadret i kroppen. Dagen efter begyndte jeg så så småt at få feber og mit ene bryst begyndte at blive lidt små rødt (det havde gjort ondt hele tiden - men har også revner på vorten i det bryst). Vågnede den nat ved at jeg skiftevis kamp svedte og rystede af kulde og jeg var bare SÅ dårlig. havde dog kun 38,5 i feber. Var ved vagtlægen senere på dagen og han udskrev penicillin som heldigvis virkede allerede dagen efter. Men nøøøj jeg havde det skidt... på en time steg min temperatur til over 40 og jeg var bare så dårlig.

Anmeld

29. juli 2010

Lone Jakobsen

puha skynd dig at ringe til vagt lægen. det er helt sikkert brystbetændelse. desværre kan du risikere at de ikke vil gi dig noget. men så tag i det mindste et par pinex, og sørg for at hun tømmer brystet helt. gerne på forskellige måder så alle mælkekirtler bliver tømt.

Anmeld

3. august 2010

Mathilde & Frederikkesmor

Tak for jeres gode svar!

Jeg har dog i mellemtiden fået det fint igen, og brystet er holdt op med at gøre ondt.

Dog har jeg fået en kæmpe revne i venstre bryst nu, og det gør da bare afsindigt nas når hun skal have fat - nå, ja for ikke at forglemme, når hun også sutter løs

Jeg har købt en fed creme på apoteket til revnede brystvorter, men det hjælper nu ikke det store, når hun spiser ved brystet hver anden gang, så revnen når jo aldrig at få ro til at hele ordentligt.... Har I nogle erfaringer med dette nogle af jer?

Anmeld

3. august 2010

Mussen2

Mathildesmor skriver:

Tak for jeres gode svar!

Jeg har dog i mellemtiden fået det fint igen, og brystet er holdt op med at gøre ondt.

Dog har jeg fået en kæmpe revne i venstre bryst nu, og det gør da bare afsindigt nas når hun skal have fat - nå, ja for ikke at forglemme, når hun også sutter løs

Jeg har købt en fed creme på apoteket til revnede brystvorter, men det hjælper nu ikke det store, når hun spiser ved brystet hver anden gang, så revnen når jo aldrig at få ro til at hele ordentligt.... Har I nogle erfaringer med dette nogle af jer?

Brystbetændelse kan skyldes flere ting. Dels en decideret infektion dels knuder/ikke tømte bryster. Som oftest er det sidst nævnte.

Har du engang haft  begynde bryst betændelse, skal du være opmærksom på at det ikke kommer snigende igen.

Sørg for at tømme brystet og at masserer evt. mælke knuder væk (det gøres bedst under det varme vand i badet hvor du gnider håndfladen fra brystet og ud mod vorten) du må IKKE trykke klemme, det giver nemlig knuder.

det lykkedes mig at tage det i opløbet en del gange. Det er bare så smertefuldt, håber ikke du får det igen...

Husk at kolde, bare fødder og træk er roden til en omgang bryst betændelse

Anmeld

3. august 2010

Skouboe

Mathildesmor skriver:

Tak for jeres gode svar!

Jeg har også sår på især højre brystvorte og jeg har valgt at leje en pumpe i BabySam og så lægger jeg lillepigen til på det ene bryst og malker ud fra det andet, hvor jeg selv kan regulere hvor meget sug der er på. 

Til historien hører så også at i de 2 døgn hvor mælken var ved at løbe til, var mine bryster så store og spændte pga. væske i vævet at min datter slet ikke kunne få ved, så der var jeg nødt til at pumpe ud og give hende det på flaske.

Anmeld

3. august 2010

Mor til L&S

Mathildesmor skriver:

Tak for jeres gode svar!

Hej

Vil hun tage flaske?? Fordi så tag og malk ud ved det bryst med revnen så det kan få ro til at hele

Anmeld

3. august 2010

L.J.L

Mathildesmor skriver:

Tak for jeres gode svar!

køb E-vitamin-salve i Matas! Det er vidundermiddel til revnede brystvorter og røde barnenumser Jeg fik også tit revnede vorter og når jeg smurte E-vitamin på var de helet et par timer efter.

Anmeld

3. august 2010

mor_sabina

Mathildesmor skriver:

Det kunne sagtens være brystbetændelse. Jeg havde det da min søn var 1 mrd gammel (lige op til barnedåben)
Men jeg tog til lægen og fik besked på at malke ud hver time for at få det skyllet ordentlig igennem, og sørge for at massere alle "knuder" (eller der hvor det er ømt) helt væk hver gang, altså massere til der ikke var mere mælk, det hjalp ret hurtigt, tror allerede der var bedring dagen efter.
Senere i ammeforløbet kunn jeg nemt mærke hvis der var noget på vej, enten pga træk eller hvis brystet ikke havde været ordentlig tømt, og så masserede jeg det godt igennem.

Men tag hellere en tur til lægen, mener bare at jeg fik afslag på antibiotika fordi bakterietallene ikke var høje nok

Rigtig god bedring

(kan varmt anbefale en pumpe, det var faktisk mere behageligt end når han suttede, og så kan du give hende det du malker ud på flaske)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.