Indblanding i opdragelsen...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

787 visninger
6 svar
0 synes godt om
27. juli 2010

JustAnotherName

Det at blande sig, eller opdrage på andres børn....
Eller at en anden retter på ens eget barn, eller blander sig i noget....

Lad os få en debat omkring det - ER DET OKAY AT BLANDE SIG ??

Kunne du finde på at irettesætte en andens barn?
- Kun hvis det var din venindes, eller også en vildt fremmedes i brugsen?

Ville du lade andre sige noget til dine børn, eller ville det gøre dig vred?

Hvornår er det ok, og hvornår er det ikke? Hvis det nogensinde er?

Gør du det selv, eller har du oplevet nogle gøre det overfor dit/dine børn?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2010

Svei

Ja da...selvfølgelig...hvis barnet eller en voksen for den sags skyld, gik ind over mine grænser på den ene eller anden måde, så siger jeg da fra på en pæn måde....og ja, jeg fortæller da altid børn hvordan reglerne er her hos mig, ikke at der er mange, men det er da synd ikke at sige det til dem, ellers har de jo ikke en chance....

Og jeg håber da inderligt at andre vil gøre det samme med mine børn og mig, hvis vi uvidende får gjort noget ikke acceptabelt. Så for mig er det ikke negativt, men helt naturligt når flere mennesker er samme..

Anmeld

27. juli 2010

michella88

Jeg blander mig når det går ud over vores ting eller mit barn, og forældrene ikke selv kan finde ud af at sige fra-

Ellers mener jeg ikke det er min sag at blande mig, og det samme gælder den anden vej. Der er ikke nogen der skal opdrage min datter eller irettesætte mig, med mindre det er relevant for deres vedkommende, altså at hun splitter deres ting ad, eller slår på deres børn ect

Det er min holdning-

Anmeld

27. juli 2010

JustAnotherName

Jeg husker ikke selv, at have oplevet, at nogle har irettesat mine børn.
Så har det ihvertfald været i en situation, hvor jeg er okay med det.
F.eks. når vi besøger min mor, så er det helt i orden at hun bestemmer reglerne, og siger fra overfor ting, som mine unger vil/gør, som hun ikke vil have. Men som oftest er jeg der selv og irettesætter selv mine børn.

Lige sådan vil jeg også helst have, når jeg er til stede, at jeg bliver spurgt ad, om det er okay at andre træffer en eller anden beslutning omkring mine børn ....F.eks. at de lige forhører sig hos mig først, inden de bare vælger, at de gerne må lege udenfor, eller at de gerne må få en is ...eller hvad det nu lige måtte være.
Jeg er okay med det meste, men jeg syntes dog, når jeg ER der, at det er op til MIG, om det skal være sådan eller ej.

Når jeg så f.eks. overlader ungerne til min mor, så er det selvfølgelig HENDE der har ansvaret og træffer beslutningerne! Det har jeg det helt okay med.

Men når det kommer til fremmede, altså folk i et indkøbscenter, f.eks, som jeg overhovedet ikke kender, så tror jeg faktisk at jeg ville blive harm over det, hvis de blandede sig eller irettesatte mine børn. Igen - når jeg ER der, så skal jeg nok tage mig af det!

Det er nok forskelligt fra voksen til voksen HVORNÅR og HVORDAN man syntes, at børn skal opdrages og hvornår der skal skæres igennem. Og jeg syntes da også det er skidt, hvis forældrene slet ikke reagerer på det, hvis deres børn opfører sig skidt.

Men det skulle altså berøre mig eller mine børn, før jeg ville blande mig!!

Hvis et barn råber og skriger, så er der hurtigt mange blikke i retningen af det og dens forældre ...og man er jo ingen måde en dårlig forældre, blot fordi ens barn tager sig en skrigetur i centret. Men puuuhaa, det er vist de fleste forældres svedende marridt.

Dér hvor jeg måske KUNNE finde på at blande mig, ville være, når det berørte mig. Som f.eks. hvis et barn har sådan en børne-indkøbsvogn, og stormede rundt som en sindsyg i butikken og bare jordrede op i knæhaserne på mig, så jeg var ved at knække sammen på gulvet i en blanding af forskrækkelse og smerte, så ville jeg nok kunne finde på at sige noget i stil med "SE DIG FOR, OG KØR ORDENTLIG MED DÉN VOGN!!" ....ligesom jeg ville, hvis det havde været en voksen, der havde gjort det.

Jeg skal ikke kunne sige mig fri for at have sagt "Nej" eller "Stop - Ikke slå" til andres børn, hvis de har været ved at gokke mit barn én oveni hovedet. Måske ville forældren selv have sagt noget til sit barn, hvis ikke jeg kom i forkøbet ...hvad ved jeg?! Og måske burde man lade forældrene....?!? .....Men hvis ikke en forældre er tilstede, eller måske bare ikke rigtigt reagerer på det, så vil man selvfølgelig ikke bare lade stå til, og lade det andet barn fortsætte sin adfærd.

Så for mig er det nok primært en vurdering, fra gang til gang. Hvor jeg måler og vejer, om det er "nødvendigt" eller ej, at jeg blander mig.
Hvis det GÅR UD OVER mig eller mine børn, så er jeg ikke bleg for at sige noget, hvis ikke forældrene selv reagerer!

Og jeg er selv en forældre, som reagerer og opdrager mine børn.
Måske ikke som alle og enhver mener det bør gøres (for vi gør det jo alle på vores egne måder), men jeg handler dog!
Hvis ikke jeg gjorde, så ville andre jo "være i deres ret" til det, på én eller anden måde. Men da jeg selv mener, at jeg er ret hurtig til selv at reagerere og handle, så mener jeg ikke, at andre er i deres ret til, at blande sig.

Men det er selvfølgelig svært at sige med sikkerhed, hvordan man ville føle og reagerer, da det meget afhænger af situationerne.

Anmeld

27. juli 2010

mor til Isabel,Shane og Caitlin

Der er grænser syntes jeg... jeg mener ikke man skal blande sig i en andens opdragelse (hvis barnet bliver opdraget)

JEG siger noget til andres børn hvis børnenes forældre ikke selv gør det - men det jo ikke fordi jeg tager fat i andres unger.. lad mig give nogle eksempler på hvor jeg har haft gjort det..

Min veninde og hendes søn kommer på besøg. hendes søn er 3 måneder ældre end min datter så vi regnede med de ville lege godt sammen.. knægten tager ALT hvad min datter tager i hænderne og hans mor siger INGENTING - der siger jeg så Nej X den legede isabel med så kan vi finde noget andet til dig som du kan lege med til Isabel er færdig med at lege med det hun har.. han begyndte at lege med lego og samlede klodserne til en kæmpe Knold og rejser sig og kaster den lige i hovedet på min datter som begynder at græde.. Hans mor siger stadig INGENTING jeg kigger på knægten og siger - X det vil jeg bare ikke have så er man ikke sød..Hans mor sag bare og gloede på mig men sagde at sådan gør børn...... MEN jeg mener børn skal vide det ikke er okay.. Min pige har da også taget noget andre børn leger med men så tager jeg det også og giver til det barn der havde det.. hun skal lærer og vente eller spørge om hun må låne det..

Har også været ude for der var et fremmede barn skuppede min datter ned fra en rutsjebane hvor hendes forældre så det og stod og grinte hvor jeg sagde det måtte hun ikke hvor jeg bagefter tog den med forældrene..

Nogle er måske uenige - men jeg mener man gerne må hvis forældrene ikke er over deres børn..

om mine børn... jeg kan ikke være over mine børn hvis der er noget jeg ikke ser hvis jeg ikke er der.. syntes det er ok folk (vel og mærket folk jeg kender) siger til dem - det må man ikke - det vil jeg ikke have  og nej.. men der er INGEN der skal tage fat i mine børn og de skal ikke begynde at true eller direkte opdrage.. og når jeg selv er der skal jeg nok SELV fortælle dem hvad de må og ikke må....

Er altid åben for gode råd men vil selv bestemme hvordan mine børn skal opdrages......

Anmeld

27. juli 2010

4xGreve

JustAnotherName skriver:

Det at blande sig, eller opdrage på andres børn....
Eller at en anden retter på ens eget barn, eller blander sig i noget....

Lad os få en debat omkring det - ER DET OKAY AT BLANDE SIG ??

Kunne du finde på at irettesætte en andens barn?
- Kun hvis det var din venindes, eller også en vildt fremmedes i brugsen?

Hvornår er det ok, og hvornår er det ikke? Hvis det nogensinde er?

Gør du det selv, eller har du oplevet nogle gøre det overfor dit/dine børn?

Nu har jeg ikke læst andres svar men:

Kunne du finde på at irettesætte en andens barn?:
JA det kunne jeg hvis barnet gjorde noget der ramte mit barn eller mine ejendele mm. Men ved ikek om jeg kunne finde på at gøre det overfor en fremmedes barn det har jeg heldigvis aldrig været udefor.

Det kommer meget an på om hvor det er og hvorfor og hvordan...
Hvis det er hjemme ved mig selv så vil det gøre mig vred, hvis det er ude vil det gør mig dybt såret og hvis det er hjemme ved dem så er det self. dem der skal sætte grænserne da det er deres hem men mig der opdrager - og måden de siger det på er for mig meget vigtigt for her hjemme er vi ikke bruger af skælde ud men skrig og skrålende og ikke for meget hævet stemme mm (det sker self.) men så skal andre heller ikke skælde mit barn ud skirge og skråle osv. for så vil jeg blive virkelig vred!

Anmeld

10. august 2010

Lille Du

Det handler bestemt om respekt, tone og om motivationen.

Jeg trives selv meget bedre, hvis jeg bliver mødt med respekt og empati, fremfor med belæring eller en hævet stemme. Og jeg kan ikke forestille mig andet, end at børn på have det på samme måde.

Jeg vil gøre mig rigtig meget umage for ikke irrettesætte andres børn - eller mine egne - eller andre mennesker. Jeg vil gerne hjælpe en andens barn hvis der er noget, det vil være hensigtsmæssigt at gøre anderledes: "sofaen er til at sidde ned i", "bestikket det må du gerne bruge til at spise med - hvis du ikke skal bruge det til at spise med, så vil jeg lige lægge det væk", her hos os, skal man lige tage skoene af" osv. Men det er helt essentielt at det sker respektfuldt og i en omsorgsfuld tone.

Og jeg vil personligt ikke blande mig i ting som hvordan andres børn taler, hvad de spiser eller ikke spiser.

kh Christine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.