Hov, Hej Mia 
Honning er som flere af de andre skriver No Go, og sukkervand ville jeg også holde mig fra. Ikke fordi der er noget dårligt eller forkert ved det, men fordi jeg synes det er en god ide at skelne imellem om børnene græder af smerte eller fordi de er utrygge eller kolikramte.
Jeg har brugt sukkervand ved fx mavekramper eller ved vaccinationer som smertelindring, men jeg synes ikke at sukkervand skal være en "trøst" på samme måde som fx sutten. - Jeg vil godt gemme sukkervandet til tingene virkeligt brænder på 
Jeg tænker at det slet ikke er sikkert at Mikkel og Emil græder fordi de har kolik eller der er noget galt, men måske mere fordi det bare er rigtigt uhyggeligt at være kommet ud i verden, og svært at finde ro når der pludseligt er mange nye lyde og lugte at forholde sig til. For slet ikke at nævne at der bare er meget mere luft omkring en når man lige er blevet født, sammenlignet med en super tryg livmoder :-) Det er helt normalt at babyer reagerer sådan, og endnu mere normalt når de er præmature...
Herhjemme har strækviklen været den store redning mens vores unger har været små. Særligt Victor som jo er en smule præmatur, har døjet med sansesensitivitet det første års tid, og der har viklen og slyngevuggen været den nemmeste måde at få ro på ham. Vel at mærke da vi lige lærte ham at kende godt nok til at vi forstod hans reaktionsmønstre 
Strækviklen har den fordel at baby jo sidder helt tæt op ad mor eller far, og kan høre hjertelyd og vejrtrækning og genkende duften af jer, samtidig med at der er viklet tæt ind til kroppen ligesom de var i livmoderen. - Det er ikke alle babyer (men mange) der finder ro på den måde, men viklens anden fordel er at mor og far får hænderne fri, så man fx godt kan spise lidt eller gå en tur eller tømme opvaskemaskinen imens man bærer rundt på baby, og så bliver det pludseligt lidt nemmere at håndtere at ungerne er ulykkelige.
Og jeg kommer selvfølgelig gerne forbi med et par vikler i kan låne hvis det er 
Anmeld