Derfor bør spædbørn til kiropraktor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.413 visninger
20 svar
0 synes godt om
15. juli 2010

Skouboe

Godmorgen tøser,

Frejas kusine på 17 måneder har ikke haft det nemt indtil nu. Der har været problemer med hendes søvn og hendes mad og hendes motorik.

Først sagde lægen og SP at hun havde kolik, så var hun et "high need" barn og så fandt de på en anden årsag til at hun var som hun var.

Hun var hurtig til at komme op på hænder og knæ, men brugte MEGET lang tid (4-5 måneder) på at lære at kravle. Hun gik uden støtte mellem forældre og ting da hun var 13 måneder, men det er først for 14 dage siden at hun kunne holde balancen og ikke "små-løb" fra den ene til den anden, som babyer gør. Hun stoppede faktisk med at gå igen i flere måneder.

Hun har så været på Hvidovre nogle gange og blive undersøgt bl.a. for hypermobilitet osv, da lægerne godt kunne se der var et problem.

I mandags fik de så en diagnose...

Hun har KISS KIDD - en låsning at nakke og ryghvirvler opstået under fødslen og som ubehandlet har en masse grimme udviklingsmæssige og motoriske konsekvenser.

Både deres læge og deres SP har kommenteret at hun virkede lidt skæv, men har hele tiden sagt at det ville rette sig af sig selv. Det skulle der ikke gøres noget ved.

Nu fortæller Hvidovre så at det hele kunne være undgået ved at hun havde været et par gange til kiropraktor 

Med det i  mente bliver jeg sq RIGTIG harm, når jeg bl.a. læser på sundhed.dk

Vi må derfor konkludere, at kiropraktik ikke hjælper på børn med kolik, og vil hermed fraråde at man ”henviser” til kiropraktisk behandling, der ikke foregår på et evidensbaseret grundlag. Det er ligeledes en skrøne, at vanskelige fødsler giver en øget risiko for kolik og om vanskelige fødsler giver skævheder i barnets ryg/skuldre, ansigt er så vidt vi ved ikke undersøgt, ej heller af kiropraktorer. Da kiropraktorer er underlagt Sundhedsstyrelsens ansvar, har sundhedsplejersker mulighed for at anbefale kiropraktisk behandling. Dette kan vi på nuværende tidspunkt ikke anbefale jævnfør resultaterne fra ovenstående undersøgelse.

For mere info omkring KISS KIDD se:  http://www.kiss-kidd.dk/

Det er den bedste dansksprogede forklaring jeg har kunnet finde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juli 2010

Ni-ko-li-ne

Skouboe skriver:

Godmorgen tøser,

Frejas kusine på 17 måneder har ikke haft det nemt indtil nu. Der har været problemer med hendes søvn og hendes mad og hendes motorik.

Først sagde lægen og SP at hun havde kolik, så var hun et "high need" barn og så fandt de på en anden årsag til at hun var som hun var.

Hun var hurtig til at komme op på hænder og knæ, men brugte MEGET lang tid (4-5 måneder) på at lære at kravle. Hun gik uden støtte mellem forældre og ting da hun var 13 måneder, men det er først for 14 dage siden at hun kunne holde balancen og ikke "små-løb" fra den ene til den anden, som babyer gør. Hun stoppede faktisk med at gå igen i flere måneder.

Hun har så været på Hvidovre nogle gange og blive undersøgt bl.a. for hypermobilitet osv, da lægerne godt kunne se der var et problem.

I mandags fik de så en diagnose...

Hun har KISS KIDD - en låsning at nakke og ryghvirvler opstået under fødslen og som ubehandlet har en masse grimme udviklingsmæssige og motoriske konsekvenser.

Både deres læge og deres SP har kommenteret at hun virkede lidt skæv, men har hele tiden sagt at det ville rette sig af sig selv. Det skulle der ikke gøres noget ved.

Nu fortæller Hvidovre så at det hele kunne være undgået ved at hun havde været et par gange til kiropraktor 

Med det i  mente bliver jeg sq RIGTIG harm, når jeg bl.a. læser på sundhed.dk

Vi må derfor konkludere, at kiropraktik ikke hjælper på børn med kolik, og vil hermed fraråde at man ”henviser” til kiropraktisk behandling, der ikke foregår på et evidensbaseret grundlag. Det er ligeledes en skrøne, at vanskelige fødsler giver en øget risiko for kolik og om vanskelige fødsler giver skævheder i barnets ryg/skuldre, ansigt er så vidt vi ved ikke undersøgt, ej heller af kiropraktorer. Da kiropraktorer er underlagt Sundhedsstyrelsens ansvar, har sundhedsplejersker mulighed for at anbefale kiropraktisk behandling. Dette kan vi på nuværende tidspunkt ikke anbefale jævnfør resultaterne fra ovenstående undersøgelse.

For mere info omkring KISS KIDD se:  http://www.kiss-kidd.dk/

Det er den bedste dansksprogede forklaring jeg har kunnet finde.

ENIG!!!

da jeg blev født, var jeg ved at dø.... så de hev mig ud med lynets hast, hvilket resulterede i en nakkehvirvel der var ude af funktion og dislokeret....

i et halvt år levede mine forældre med det, de fik af vide var en "kolik barn".... så tog de til kiropraktor! han satte hvirvlen på plads af nogle omgange og vupti, Karina var ikke "Kolik barn"....

jeg råder også alle til at smutte forbi en kiropraktor! det koster lidt, men det er fismer godt givet ud! og hvis alt er i skønneste orden, så tager man bare hjem igen jo:0)

Anmeld

15. juli 2010

Skouboe

Freja var også meget skæv - de fleste KS børn er åbentbart skæve - vi var bare så heldige i forhold til vores svoger/svigerinde at vores SP foreslog en kiropraktor allerede da Freja var en uges tid gammel.

Hvis vi ikke havde været afsted til kiropraktor, havde det været os der havde stået med en barn med KISS KIDD og muligvis varige mén...

Anmeld

15. juli 2010

Skouboe

15. juli 2010

Muffinmus

og jeg kender ikke mindre end 2 unger der har haft det samme, kolik osv det første 6-8 mdr, hvor de opgav lægerne og tog til kiropraktor der fiksede det på få uger!!!!!!

Anmeld

15. juli 2010

klmf

Hmmmm.... Min kiropraktor siger, at de fleste børn faktisk fødes med låsninger, det er bare ikke alle, der generes af det fordi de går på plads af dem selv - så han advarede faktisk imod at hoppe med på den der KISS-vogn (som han sagde det) fordi han mener, det er en måde for kiropraktorer at tjene nemme penge på nervøse forældre. Jeg går regelmæssigt til kiropraktor og vi havde længe inden fødslen snakket om, at Oliver skulle til kiropraktor uanset havd bare til et tjek. Han fik et par behandlinger for en låsning i bækkenet, men dem i nakken gjorde han ikke så meget ved og de gik væk af sig selv....

Bare lige et andet syn på det Men jeg kan jo alligevel helt klart anbefale et kiropraktor-tjek af en, der har forstand på børn. Oliver eeeeelskede det og var helt salig. Det var også meget blidt - ikke som når han sætter mors ribben på plads

Anmeld

15. juli 2010

MetteT

Kathrine skreg også de første par mdr af hendes liv og der var alt muligt på tale.. Først for meget at spise, så for lidt osv... Men da hun havde en favorit side at ligge til anbefalede SP til sidst kiropraktor.. Der ku de så se at hun var helt låst i den ene side af nakken og ikke ku bevæge hovedet ordentligt til den ene side..

Kiropraktoren ville så "knække" hende og sagde at vi sgu ikke være nervøse, normalt var det kun hende der lige ku mærke det..

Vi hørte så 2 høje knæk!!! Så der må bestemt ha siddet noget fast.. Allerede efter første behandling gik det meget bedre og vi kom der i en periode med et par ugers mellem rum og så et par mdrs mellmrum og så et halvt års tid igen.. Så da hun var ca 1 kom vi til sidste tjek og alt så bare fint ud...

Så vil til en hver tid anbefale kiropraktor!!! Om ikk andet så gøre forsøget, man kan jo altid bare nøjes med den ene gang hvis det ikke er noget..

Knus Mette

Anmeld

15. juli 2010

Lullaby

Tja på Bella hjalp det altså ikke

Anmeld

15. juli 2010

Skouboe

Lullaby skriver:

Tja på Bella hjalp det altså ikke

Så har hun jo bare ikke ikke haft noget i klemme - der kan være masser af årsager til at de græder

Anmeld

15. juli 2010

Skouboe

lotchen aka Charlotte skriver:

Hmmmm.... Min kiropraktor siger, at de fleste børn faktisk fødes med låsninger, det er bare ikke alle, der generes af det fordi de går på plads af dem selv - så han advarede faktisk imod at hoppe med på den der KISS-vogn (som han sagde det) fordi han mener, det er en måde for kiropraktorer at tjene nemme penge på nervøse forældre. Jeg går regelmæssigt til kiropraktor og vi havde længe inden fødslen snakket om, at Oliver skulle til kiropraktor uanset havd bare til et tjek. Han fik et par behandlinger for en låsning i bækkenet, men dem i nakken gjorde han ikke så meget ved og de gik væk af sig selv....

Bare lige et andet syn på det Men jeg kan jo alligevel helt klart anbefale et kiropraktor-tjek af en, der har forstand på børn. Oliver eeeeelskede det og var helt salig. Det var også meget blidt - ikke som når han sætter mors ribben på plads

Jeg tror der er meget delte meninger om KISS, men siden det er en diagnose der er stillet af Hvidovre Hospital, burde man antage at den var reel.

Hvis man i øvrigt har en reel kiropraktor, må man jo også antage at han/hun ville sige hvis der ikke var noget de kunne hjælpe med, istedet for bare at flå forældrene.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.