Det med småbørns/babyers søvn er noget der optager mig ret meget, da jeg selv har haft bøvl med min søns sengetid. Det er også en del af de diskussioner, som jeg nogen gange har taget med forældre på mit arbejde. Er pædagog og synes derfor jeg har nogen viden om dette.
Der sker utrolig meget udvikling hos børn, mens de sover, og det kan derfor være ret ødelæggende, hvis deres søvn afbrydes, eller de ikke får den søvn, de har brug for. De seneste undersøgelser viser også, at det oftest ikke skyldes den søvn, børn har fået i løbet af dagtimerne, at de ikke kan falde i søvn om aftenen. Derimod kan det skyldes bl.a. overtræthed, mangel af faste rutiner ved sengetid, stress (ja, også hos børn - det smitter fra forældrene eller deres andre nære voksne), sult eller andet fysisk...
Derfor anbefaler jeg i stedet for at vække din baby, putte hende en halv time før om aftenen, da det for mig hellere virker netop, at hun er overtræt om aftenen, og kan derfor ikke falde i søvn. For evt. at regulere søvnbehovet om dagen, hjælpe hende til at sove natten igennem, da børn i den alder jo gerne får al sin næring om dagen. Men jeg ved også selv, at det er svært at holde op med natteamning - gjorde det også selv i 8 mdr, indtil jeg virkelig begyndte at have behov for uafbrudt nattesøvn selv, og sp kærligt sagde, at det var tid til at tage mig sammen...
Ellers er hun jo vel omkring de der 26 uger, hvor der sker en udviklingsspring, og alt kan virke som om det hele var vendt på hovedet... Men er kun en periode. 
Håber du kan bruge dette. 

Anmeld