Mælkeknuder igen-igen-igen - hvordan stoppes amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.971 visninger
11 svar
0 synes godt om
6. juli 2010

Fyn

Hvordan stopper man med at amme?

Så har jeg fået mælkeknuder igen - for 4. gang på 4 uger. Det gør så ondt hver gang - og jeg bruger meget tid og kræfter på varme bade, massage, udpumpning, amning... Det forsvinder hver gang enten over en eller flere dage, men jeg har nu taget beslutningen. Det er for hårdt. Jeg kan og vil ikke amme mere... Moderskabet sidder ikke i brysterne, selvom det er hårdt at erkende. Men mælkeknude cirkuset skal stoppe nu.

Nogen gode råd for hvordan man trapper ned og til sidst slutter UDEN det ender med mælkeknuder/brystbetændelse?

Venlig hilsen Christina (og datter på 8 uger)  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juli 2010

Jeamou

Jeg fik at vide af min sp at for at stoppe med at amme, skulle jeg nøjes med "at tage trykket", som hun udtrykte det. Altså når man kan mærke at ens bryster blive spændte og mælkefyldte, skal man enten amme lidt eller pumpe ud, kun så man kan mærke at trykket letter og derefter give flaske.

Jeg gjorde det selv i 3-4 dage og er nu stoppet helt. Der kommer dog stadig lidt ud, men kun i målestok, som da jeg var gravid...

Held og lykke med projektet!

Anmeld

21. juli 2010

baby2010

Uha, det er meget svært at stoppe med at amme! Det bliver nok nogle uger, hvor det bliver meget værre end det er nu! Jeg vil næsten anbefale dig at "hænge i", brysterne bliver bedre til at tilpasse sig, og det kommer til at glide let, bare giv det tid - det lover jeg dig!

Det bedste du kan gøre er at amme fra alle vinkler - læg babyen i sengen og sørg for at dreje den, så brystet bliver tømt fra alle vinkler. Det sted tungen vender imod bliver tømt! Jeg stod selv som en anden malkeko over Alfred på alle fire, for at få brystet helt tømt.

Det med at stoppe amning er langt fra en let løsning - og det er jo bedst for dit barn, at du ammer - tag ikke fejl, det er også et cirkus med MME - flasker der skal steriliseres og bøvl - det er ikke nemmere!

Mangler du fifs eller akut hjælp til at overskue det hele så kontakt ammerådgivningen her: http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/index.php?artikel=1

Håber det lykkes for dig!

Julie (som kæmpede med amningen i 3 måneder før det endelig gik glat!)

Anmeld

21. juli 2010

Valle81

Hejsa,

jeg går ud fra at hun gerne vil tage sutteflaske.

Jeg ville få ammestoppiller i en fart - det stopper mælkeproduktionene på to dage, og så er det gode lange varme bade og massage så restmælk løber:0)

Jeg har selv fået dem og det virkede super effektivt og uden problemer:0)

Anmeld

21. juli 2010

Tulle28

Det er SÅ ubehageligt! Jeg oplevede det heldigvis kun en enkelt gang (samtidig med at min ene brystvorte var gnavet halvt af ). Men jeg synes da det er synd at opgive et ellers godt ammeforløb på grund af det. Hvis det er nogen trøst, kørte amningen for de fleste i min mødregruppe først efter 8-9-10 uger.

Her er lidt læsning om, hvad årsagen er og hvad du kan gøre ved det.

http://www.ammenet.dk/wiki/tilstoppede-m-lkegange

Knus Tulle

Anmeld

21. juli 2010

quity

Jeg ville kontakte lægen omkring at få tabletter til stop af amning. Jeg fik sat mit mælk væk ved første barn, da jeg fik meget slem brystbetændelse. Jeg skulle dog have dobbelt up,da 1 gang tabletter ik virkede ordentlig.

Anmeld

21. juli 2010

Alína Hólm

altså jeg er helt sikker på at du får betændelse er fordi du har for meget mælk til overs når du er færdig med at amme. måske skulle du prøve og pumpe ud. og hvis du vil stoppe ammningen helt igen må du bare overleve de smerter der indtil der ikke er mere mælk.. har jeg fået at vide!.

mvh Anika (ammer stadig på søn som er 10 måneder.)

Anmeld

21. juli 2010

jakobsen196

Har oplevet det samme, med mælkeknuder...og det kan simpelthen bare gøre så ondt. Men min grund var simpelthen at min datter ikke ville tage godt ved mere og så ville mælken ikke løbe. Så besluttede så til sidst at gå over til mme, kunne da ikke bære at min lille pige ikke kunne få noget at spise...

Vil give ret i modermælk er det bedste til sit barn, men ikke for en hver pris :-) Og har en datter nu som simpelthen er så glad og tilfreds hele dagen.

Jeg startede op med mme,og så tømte hun mit bryst når jeg var lige ved at springe, og det var ca. 2 gange om dagen. Og 2-3 dage efter er der ikke mere at komme efter 

Anmeld

21. juli 2010

Skouboe

Jeg har en aftale med lægerne om at vi stopper mælken efter ca. 2 måneder (forudsat vi kan få amningen til at fungere denne gang) med piller - tag en snak med din læge. Han eller hun kan helt sikkert hjælpe dig.

Anmeld

21. juli 2010

Frøken Sørensen

Jeg er selv lige stoppet med at amme pga af meget STORE mælkeknuder. Var til lægen med det da jeg til sidst have en i hvert bryst som var lige så store som halvdelen af hvert bryst. AV.!

Fik piller som stoppede mælkeproduktionen! (Måtte lige malke ud med maskine her og der for at lette trykket) og så er det ellers bare at hænge i med massage o.l. Min produktionen var stoppet efter 2-3 dage, men jeg har stadig knuder (ca. 1 uge siden jeg fik første pille). Men de bliver mindre og mindre for hver dag!

Amning er ikke for værd en pris... Selvom det er mærkeligt at stoppe!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.