Kejsersnit giver babyer anderledes bakterier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. juli 2010

SHERO

Yrsa skriver:

Jeg valgte selv ks fordi det er det bedste sundeste og sikreste for mine børn...bakterier og hvad de ellers finder ud af er småting i forhold til en utryg mor og evt børnenes helbred.

Den optimale perfekte verden den findes ikke for nogle mennesker...

Må jeg spørge hvordan det forgår når man ønsker pks? Noget du aftalte inden graviditet eller i graviditeten?

Jeg fik AK sidst, og har det sådan nu at kan jeg ikke få pks vil jeg simpelthen ikke have flere børn...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juli 2010

Daisy

Mor til Frederic skriver:

Smerter, infektioner og blodpropper er nogle af de komplikationer og gener man risikere i forlængelse af kejsersnit.

Nye udenlandske undersøgelser viser, ifølge morgenavisen dato, at 27 ud af 1.000 kvinder oplever komplikationer ved kejsersnit, hvorimod kun 9 ud af 1.000 gør det ved vaginal fødsel.

Risikoen skræmmer dog ikke de danske kvinder fra at få foretaget kejsersnit. Igennem de sidste 30 år er antallet af kejsersnit er steget fra 6 til 20 procent.

Kejsersnit bliver normalt tilbudt og overvejet hvis barnet ligger med hovedet opad ved fødselstidspunktet (underkropspræsentation), hvis det ufødte barn skønnes for lille eller svagt til at kunne klare den naturlige fødsel, hvis moderen har svangerskabsforgiftning, forhøjet blodtryk eller andre sygdomme.

Kejsersnit kan også tilbydes hvis den gravide er psykisk syg eller er udtalt angst for at skulle føde naturligt, f.eks. hvis kvinden har dårlige oplevelser fra tidligere fødsler. Af samme grund er jordemødre særligt opmærksomme på at sikre gode, trygge førstegangsfødsler.

Fakta om komplikationerne ved kejsersnit:
● Hos 1 ud af 100 kan rygbedøvelsen medføre en ubehagelig hovedpine. Hovedpinen kommer, når man rejser sig op og forsvinder, når man lægger sig ned. Hovedpinen er ufarlig, men kræver nogen gange behandling.
● Blærebetændelse og underlivsbetændelse optræder hyppigere end efter en normal fødsel.
● Man mister i gennemsnit lidt mere blod ved et kejsersnit end ved en normal fødsel, det fører dog meget til, at der er behov for blodtransfusion.
● Hos 1 ud af 100 opstår der betændelse i operationssåret, som kræver at man åbner såret igen og tømmer betændelsen ud.
● Flere børn har vejrtrækningsproblemer efter et kejsersnit end efter end normal fødsel.
● En undersøgelse udført ved statens Serum Institut (Bedre sundhed for mor og barn) viser at børn født ved kejsersnit muligvis har en øget risiko for at udvikle astma.
● Ved et kejsersnit har man en let øget risiko for at danne blodpropper i benene, som kan spredes til lungerne og være livstruende.
● Under operationen kan der meget sjældent opstå skader på tarm eller urinveje. Skaderne kan kræve en ny operation, men vil meget sjældent give følger på lang sigt.

Der er også komplikationer ved naturlige fødsler. Det er blandt andet skade af skedeslimhinden, mellemkødet og ringmusklen i endetarmen eller forstyrrelser i seksuallivet. . Der er også øget riskiko for blodpropper i benet og blodansamlinger i fødselskanalen. Herudover findes der en del, mere langsigtede problemer, som først opstår mange år efter fødslen. Det drejer sig om inkontinens for urin og afføring samt nedsunken livmoder, blære og endetarm. Disse komplikationer ses ikke efter et kejsersnit.
Der kan være rester af moderkage i livmoderen, som kan medføre infektion. Og man kan sku blive ved....

Hvis et planlagt kejsersnit er den eneste acceptable udvej for den fødende, er det i dag et godt og sikkert alternativ.

Anmeld

3. juli 2010

<3

Yrsa skriver:

Jeg valgte selv ks fordi det er det bedste sundeste og sikreste for mine børn...bakterier og hvad de ellers finder ud af er småting i forhold til en utryg mor og evt børnenes helbred.

Den optimale perfekte verden den findes ikke for nogle mennesker...

Alle undersøgelser viser at det er sikrere for både mor og barn at få pks. Aks er der hvor der sker fejl og der er følger men man kan roligt sige at ved aks var der allerede på forhånd en stor risiko ellers ville man ikke få aks. Derfor er det ikke aks der foresager de følger men problemerne.

Dog skal man som Mor til Frederic også have for øje at et ks er en operation og ved alle operationer er der en risiko.

Anmeld

3. juli 2010

Mor til Frederic og Freya

Daisy skriver:

Der er også komplikationer ved naturlige fødsler. Det er blandt andet skade af skedeslimhinden, mellemkødet og ringmusklen i endetarmen eller forstyrrelser i seksuallivet. . Der er også øget riskiko for blodpropper i benet og blodansamlinger i fødselskanalen. Herudover findes der en del, mere langsigtede problemer, som først opstår mange år efter fødslen. Det drejer sig om inkontinens for urin og afføring samt nedsunken livmoder, blære og endetarm. Disse komplikationer ses ikke efter et kejsersnit.
Der kan være rester af moderkage i livmoderen, som kan medføre infektion. Og man kan sku blive ved....

Hvis et planlagt kejsersnit er den eneste acceptable udvej for den fødende, er det i dag et godt og sikkert alternativ.

Det ved jeg skam udemærket alle de ting der kan komme til under en normal fødsel, men nu var det jo ks der er tale om...

Fik skam selv pks pga tværleje gennem hele graviditet, men er da slet ikke foretaler for det...

Anmeld

3. juli 2010

<3

Tullen85 skriver:

Må jeg spørge hvordan det forgår når man ønsker pks? Noget du aftalte inden graviditet eller i graviditeten?

Jeg fik AK sidst, og har det sådan nu at kan jeg ikke få pks vil jeg simpelthen ikke have flere børn...

Du fortæller det til fødselslægen og jm også bliver du spurgt om hvorfor du vil have pks og om du evt. vil have en fødselsplan i stedet for. Og hvis du insisterer på pks så får du det.

Anmeld

5. juli 2010

XXSS

Tullen85 skriver:

Jeg fik aks i min sidste graviditet på grund af manglende fremgang og 66 timer med veer. Denne gang blev jeg så indkaldt til lægesamtale mhp. at tale forløsning denne gang - det gør man åbenbart. Og der snakker man om, hvilke overvejelser man har gjort sig. De skal anbefale ad naturlig vej, men respektere og acceptere, hvis man har haft et ulideligt forløb første gang. Så her var der ingen problemer - jeg skal bare ikke igennem samme oplevelse som første gang. Så jeg har fået en tid til pks næste torsdag - det er rigtig mærkeligt at kende datoen, men jeg ved at det er for det bedste.

Anmeld

5. juli 2010

XXSS

Mor til Frederic skriver:

Det ved jeg skam udemærket alle de ting der kan komme til under en normal fødsel, men nu var det jo ks der er tale om...

Fik skam selv pks pga tværleje gennem hele graviditet, men er da slet ikke foretaler for det...

Jeg er skam hellere ikke fortaler for kejsersnit - det kræver sin kvinde at komme på benene hurtigt nok igen! Men jeg synes, at det er prisværdigt at muligheden er der for dem - hvor fødslen bare ikke gik godt eller gik galt..

Hvis det blot skyldes angst, må der være noget indre problemer man skal have løst op på og så kan man jo diskutere, hvornår det er ok og ikke ok.

Jeg gav min første fødsel en laaaaang chance, blev skide syg og endte ud med kejsersnit, hvor jeg ikke kan huske halvdelen fra - var "væk" i et par timer - hvilket var grænseoverskridende og virkelig ubehagligt, jeg var jo slet ikke tilstede under min egen fødsel  det ønsker jeg bare ikke at prøve igen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.