Kejsersnit giver babyer anderledes bakterier

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.458 visninger
16 svar
0 synes godt om
2. juli 2010

Mor til Frederic og Freya

Børn født ved kejsersnit bliver koloniseret af helt andre bakterier end naturligt fødte børn. Bakterierne spiller muligvis ind på risikoen for at udvikle alvorlige sygdomme som kræft, astma og sukkersyge.

Sådan lyder det fra et hold nord- og sydamerikanske forskere fra Stanford University School of Medicine, der grundigt har analyseret bakteriearter på forskellige dele af kroppen i en kvalitativ analyse på en halv snes kvinder og deres nyfødte børn.

»I modsætning til mødrenes meget forskellige bakterie-kulturer på hud, i mund og vagina, havde de nyfødte samme slags bakterier over hele kroppen - på hud, i mund, næsesvælg og i første afføring, uafhængigt af hvordan de var født.«

»Vaginalfødte børn havde bakterier, der mindede om mikrobiologien i moderens vagina, mens børn født ved kejsersnit havde bakterier, som lever på huden,« skriver forskerne i det videnskabelige tidsskrift PNAS.

Professor Hans Bisgaard fra Dansk BørneAstma Center bemærker, at det lille grundige studium styrker astmaforskernes arbejdshypotese om, at bakterier spiller en afgørende for, hvilket immunsystem moderen giver videre til sit barn. Læs mere på videnskab.dk. Abstract fra den originale artikel kan findes her.

Taget fra: http://www.boernogastma.dk/content/juni-2010-kejsersnit-giver-babyer-anderledes-bakterier

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juli 2010

Henri84

Tror faktisk jeg har læst det et eller andet sted før... Men interessant er det da...

Anmeld

2. juli 2010

Henri84 skriver:

Tror faktisk jeg har læst det et eller andet sted før... Men interessant er det da...

og passiv rygning?

Forældrerøg udløser børneastma

Et stigende antal danske børn har i de senere år fået konstateret astma. Storsynderen blandt de faktorer, der kan udløse sygdommen, er hverken luftforurening eller dårlig rengøring. Det er forældrerøg.

Faktisk kan hver sjette akutte hospitalsindlæggelse af børn føres tilbage til røg i hjemmet. Hans Bisgaard, professor og overlæge ved en af Europas førende enheder inden for forskning i børneastma, Copsac under Dansk BørneAstma Center, mener, at rygningen er et af de vigtigste indsatsområder i forhold til børneastma: "Det eneste, der altid, altid, altid viser effekt i vores studier, er tobaksrøg - forældrenes tobaksrøg. Alle andre forhold, som folk jo ofte går rigtig meget op i, kan være spændende og interessante, og vi kan i enkelte tilfælde se en vis effekt af massiv trafik, men det er småting sammenlignet med tobaksrøg."

Læs mere i dagbladet 24 Timer side 6-7.

Anmeld

2. juli 2010

Henri84

Mor til Frederic skriver:

og passiv rygning?

Forældrerøg udløser børneastma

Et stigende antal danske børn har i de senere år fået konstateret astma. Storsynderen blandt de faktorer, der kan udløse sygdommen, er hverken luftforurening eller dårlig rengøring. Det er forældrerøg.

Faktisk kan hver sjette akutte hospitalsindlæggelse af børn føres tilbage til røg i hjemmet. Hans Bisgaard, professor og overlæge ved en af Europas førende enheder inden for forskning i børneastma, Copsac under Dansk BørneAstma Center, mener, at rygningen er et af de vigtigste indsatsområder i forhold til børneastma: "Det eneste, der altid, altid, altid viser effekt i vores studier, er tobaksrøg - forældrenes tobaksrøg. Alle andre forhold, som folk jo ofte går rigtig meget op i, kan være spændende og interessante, og vi kan i enkelte tilfælde se en vis effekt af massiv trafik, men det er småting sammenlignet med tobaksrøg."

Læs mere i dagbladet 24 Timer side 6-7.

Jep... Men det KAN da ikke komme bag på nogen...
Med fare for at støde nogen nu... Jeg græder indvendigt hver gang jeg ser forældre ryge ved siden af deres små spædbørn, de stakkels børn har bare ikke valget, de KAN ikke selv sige fra!
At de tør løbe risikoen... Her er han holdt fra alt røg fra starten af, alligevel har han astma, tænk en gang at udsætte sit lille barn for røg og øge risikoen for det udvikler det, ikke at jeg forstår det... Men det er selvfølgelig bare min mening... Så længe det ikke er mine børn..

Anmeld

3. juli 2010

SpunkenJo

Jo jo
men skal man så føle sig som verdens dårligste forældre fordi man endte i et KS.....

Det er lissom ammemafian som får mødre ril flaskebørn til at føle sig utilstrækkelige fordi amningen gik i vasken.....

Go Info til mødre der overvejer PKS fordi man kan, men ellers er det da kun til at blive depri af at læse for folk der fået AKS...

Mht Passiv rygning: enig, det må da være logik for burhøns

Anmeld

3. juli 2010

XXSS

SpunkenJo skriver:

Jo jo
men skal man så føle sig som verdens dårligste forældre fordi man endte i et KS.....

Det er lissom ammemafian som får mødre ril flaskebørn til at føle sig utilstrækkelige fordi amningen gik i vasken.....

Go Info til mødre der overvejer PKS fordi man kan, men ellers er det da kun til at blive depri af at læse for folk der fået AKS...

Mht Passiv rygning: enig, det må da være logik for burhøns

Enig fik selv aks! som jo er uforskyldt...

Anmeld

3. juli 2010

<3

http://fpn.dk/liv/born_unge/article1142496.ece

Her er en anden undersøgelse som peger på at det er forekomsten af en speciel bakterie i mundhulen og altså ikke nødvendigvis noget med ks at gøre.

Ved ikke om det er den samme undersøgelse - tror jeg næsten - men der bliver i hvertfald konkluderet vidt forskellige resultater deraf.

Jeg tror det er mere miljø end det er fødselsmetode. For det var fødselmetode så kunne de jo bare "give" babyer født ved ks de vaginale bakterie i munden også er det problem løst...

Personligt er jeg ret træt af at ks er så udskældt i disse "vi skal alle føde så naturligt som muligt og det betyder i smerte og vaginalt"

Anmeld

3. juli 2010

Svei

Jeg valgte selv ks fordi det er det bedste sundeste og sikreste for mine børn...bakterier og hvad de ellers finder ud af er småting i forhold til en utryg mor og evt børnenes helbred.

Den optimale perfekte verden den findes ikke for nogle mennesker...

Anmeld

3. juli 2010

smokin

Yrsa skriver:

Jeg valgte selv ks fordi det er det bedste sundeste og sikreste for mine børn...bakterier og hvad de ellers finder ud af er småting i forhold til en utryg mor og evt børnenes helbred.

Den optimale perfekte verden den findes ikke for nogle mennesker...

Enig!

Anmeld

3. juli 2010

Smerter, infektioner og blodpropper er nogle af de komplikationer og gener man risikere i forlængelse af kejsersnit.

Nye udenlandske undersøgelser viser, ifølge morgenavisen dato, at 27 ud af 1.000 kvinder oplever komplikationer ved kejsersnit, hvorimod kun 9 ud af 1.000 gør det ved vaginal fødsel.

Risikoen skræmmer dog ikke de danske kvinder fra at få foretaget kejsersnit. Igennem de sidste 30 år er antallet af kejsersnit er steget fra 6 til 20 procent.

Kejsersnit bliver normalt tilbudt og overvejet hvis barnet ligger med hovedet opad ved fødselstidspunktet (underkropspræsentation), hvis det ufødte barn skønnes for lille eller svagt til at kunne klare den naturlige fødsel, hvis moderen har svangerskabsforgiftning, forhøjet blodtryk eller andre sygdomme.

Kejsersnit kan også tilbydes hvis den gravide er psykisk syg eller er udtalt angst for at skulle føde naturligt, f.eks. hvis kvinden har dårlige oplevelser fra tidligere fødsler. Af samme grund er jordemødre særligt opmærksomme på at sikre gode, trygge førstegangsfødsler.

Fakta om komplikationerne ved kejsersnit:
● Hos 1 ud af 100 kan rygbedøvelsen medføre en ubehagelig hovedpine. Hovedpinen kommer, når man rejser sig op og forsvinder, når man lægger sig ned. Hovedpinen er ufarlig, men kræver nogen gange behandling.
● Blærebetændelse og underlivsbetændelse optræder hyppigere end efter en normal fødsel.
● Man mister i gennemsnit lidt mere blod ved et kejsersnit end ved en normal fødsel, det fører dog meget til, at der er behov for blodtransfusion.
● Hos 1 ud af 100 opstår der betændelse i operationssåret, som kræver at man åbner såret igen og tømmer betændelsen ud.
● Flere børn har vejrtrækningsproblemer efter et kejsersnit end efter end normal fødsel.
● En undersøgelse udført ved statens Serum Institut (Bedre sundhed for mor og barn) viser at børn født ved kejsersnit muligvis har en øget risiko for at udvikle astma.
● Ved et kejsersnit har man en let øget risiko for at danne blodpropper i benene, som kan spredes til lungerne og være livstruende.
● Under operationen kan der meget sjældent opstå skader på tarm eller urinveje. Skaderne kan kræve en ny operation, men vil meget sjældent give følger på lang sigt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.